Kincsünk
2017. június 04., vasárnapHazafias témaválasztás, okos játék történettel és műfajjal, meglepő mondanivaló – a kiegyezés időszakában játszódó Kincsemet jó szívvel ajánljuk a nemzeti összetartozás napjára is.
Nemzeti ünnepünk másnapján, március 16-án mutatták be Kincsem, a 19. századi legyőzhetetlen versenyló és gazdája, Blaskovich Ernő életét megidéző nagyszabású kosztümös magyar filmet. A Valami Amerikát és a Magyar vándort is jegyző Herendi Gábor legújabb alkotásán a kritikusok legtöbbször a történelmi hűséget és a befektetett összeget kérik számon.
Valóban, a Kincsem (2017) nem Hídember-szerű életrajzi film: a Nagy Ervin által megformált főszereplő kalandjai nem azonosak a lótenyésztéssel foglalkozó nagybirtokosi családból származó Blaskovich Ernő (1834-1911), valamint az általa 1864-ben megalapított tápiószentmártoni ménes történetével, melyből a magyar csodaló is született. Sőt, a film alkotói nem törekedtek a címszereplő, a legyőzhetetlenségével – 54 versenyéből mindet megnyerte – világhírűvé vált angol telivér, Kincsem önmagában is érdekes történetének bemutatására sem. Hegedűs Bálint és Herendi Gábor forgatókönyvében mindez csak háttér, így okosan elkerülik, hogy egy pátosszal teli, de unalmas történelmi tablóba fulladjon a 121 perces alkotás, viszont nem esnek abba a hibába sem, hogy pusztán egy újabb Lessie hazatér-típusú családi mozi legyen a Kincsem.
A 3 milliárd forintos költségvetésből elkészült romantikus kalandfilm a magyar filmtörténet legdrágább alkotása, mely zenéjében, látványvilágában és cselekményében is érezhetően igyekszik felvenni a versenyt az ennél nagyságrendekkel drágább hollywoodi kosztümös produkciókkal. Egyesek szerint sikertelenül, engem viszont ez az emelkedett, ugyanakkor játékosan friss (helyenként steampunkosra sikeredett) 19. századi környezet megragadott, és ez a lebilincselő figyelem a film végéig ki is tartott. Mindössze két kizökkentő pillanatra emlékszem: egyszer egy értelmezhetetlen kameramozgás, másszor pedig egy kevésbé élethűre sikeredett festett háttér emlékeztetett, hogy nem egy hollywoodi stúdió profi médiatermékét nézem. Sőt, a Kincsem egy dologban sok amerikai szuperprodukción is túltesz: az audiovizuális varázslat ez esetben csak eszköz az alkotói szándék szolgálatában.
A film legnagyobb erénye ugyanis az okos mondanivaló, mely a főszereplők egyéni boldogságkeresésének és tragédiáinak, valamint azok kontextusát adó osztrák-magyar szembenállás–kényszerű együttélés feszültségének feloldásában rejlik. Talpra állhat egy kisemmizett ember (vagy egy megalázott nemzet) úgy is, hogy legyőzi bosszúvágyát? Képes a szeretet gyógyítani, átlépve a történelmi események és a személyes sérelmek húzta frontvonalakon?
Blaskovich Ernő és ellensége, Otto von Oettingen báró (Gáspár Tibor), valamint annak lánya, Klára (Petrik Andrea) is egymásra taposva próbálnak szabadulni az „örök vesztes” mások vagy önmaguk által rájuk erőltetett szerepéből. Abban különböznek, amilyen döntést hoznak, mikor az a kérdés, mi a legfontosabb számukra az életben. „Nekem mi a kincsem?” – tehetné fel magának stílusosan így is a kérdést minden főszereplő a film egy-egy pontján. Talán nem szándékosan, nem is kimondva, de a végkifejletben bibliai (Mt 6,21) válasz tükröződik: ahol a szívünk, ott lesz a kincsünk is.
Elengedni a magunk sértettségét és megtalálni a másikban a kincset – ez az igazi történelmi lecke, amire a Kincsem megtaníthat. Ezért a kiegyezés előtti időszakban játszódó, a mozikban még most is vetített történetet jó szívvel ajánlom a nemzeti összetartozás napjára is.
Feke György
Istent keresem
2Tim 1,8–14
„Ennek az evangéliumnak a szolgálatára rendeltettem én hírnökül, apostolul és tanítóul.” tovább >
Új fordítású Biblia / Károli-Biblia / Hitvallásaink
Ez történik továbbiak →
-
12. 07. szombat
Kelenföldi Barokk Esték
Budapest -
12. 08. vasárnap
Családi és Párkapcsolati Filmklub
Budapest -
12. 08. vasárnap
Jótékonysági Kodály-hangverseny
Szekszárd -
12. 08. vasárnap
A Reformátusok Lapja e heti számából
Országszerte -
12. 09. hétfő
Lázár Csaba Ady-estje
Budapest
Olvasta már?
-
Magnetofon helyett trombitaként
Nyitottak a spiritualitásra, sokat és rendszeresen interneteznek, példaképek számukra tanáraik. Autoritásból nem lehet velük kommunikálni, élő, konkrét és hiteles példákkal azonban igen, ebben pedig az egyháznak, az államnak és a civil szférának is nagy szerepe és felelőssége van.
-
Új japán könyvtár a Károli Gáspár Református Egyetemen
Húszezer példányos könyvszállítmány érkezett Magyarországra, amiből ötezer darabot adtak át a Károli Gáspár Református Egyetemnek. Ennek köszönhetően Magyarország legnagyobb japán nyelvű könyvtára jön létre a református intézményben.
-
Elindult a keresztyén könnyűzenét támogató program
Zenei képzést és hangszervásárlást támogató programmal segíti a keresztyén könnyűzenét játszó fiatalok kiteljesedését a kormány.
-
Projektátadások
A MRE Zsinata döntése értelmében a Szeretetszolgálati Iroda 2020. január 1-jei hatállyal Magyarországi Református Egyház Diakóniai Iroda (1146 Budapest, Hungária krt. 200.) néven folytatja tevékenységét, és 2020. január 1-től átveszi az MRE fenntartásában működtetett szociális és felzárkózási intézmények és szolgáltatások teljes körű fenntartói jogát.
-
Alap, amire lehet építeni
A 19. kerületben, a református templom közelében áll a Kispest-Központi Református Egyházközség Szőlőskert Óvodája, melybe immár fél évtizede várják a helyi gyermekeket. Az ide járó kicsinyek mindennapjait felkészült pedagógusok igyekeznek különlegessé tenni – amiben az egész gyülekezet a segítségükre van.