Magyar Elektra

2012. március 29., csütörtök

Az Evangélium Színház legújabb bemutatója Bornemisza Péter Magyar Elektra című műve. A premiert megelőző sajtótájékoztató március 28-án kötetetlen sajtóbeszélgetéssé vált, amelyen a színház művészeti vezetőjét, Pataki Andrást és Lénárt Lászlót, a társulat vezetőjét kérdezhettük.

‒ Bornemissza Péter 1558-ban keletkezett művéről néhány évtizeddel ezelőtt derült csak ki, hogy létezik ‒ meséli Pataki András, aki a darabbal való találkozást ahhoz az élményhez hasonlítja, mint amikor Cousteau kapitány belekóstolhatott abba a 2000 éves borba, amit egy, az Égei tenger aljára süllyedt hajóban talált. Miközben mi is az archaikust fedezhetjük fel a drámában, a tradíciót, a hagyományt felhasználva mégis mai, modern megfogalmazásban tudjuk azt örök érvényűvé tenni.

Örök értékek

Bornemisza drámája akkor született, amikor még újdonságnak számított, hogy egy magyar színpadi mű nem evangéliumi részt dolgoz fel, hanem egy görög sorstragédiából veszi történetét. Ezzel lett a magyar drámaírás első oszlopa, amelyre az később évszázadokon át támaszkodhatott.

‒ A darab profán témája nem jelenti azt, hogy gondolatai ne illeszkednének azokhoz az alapigazságokhoz, amelyekről a tízparancsolat szól ‒ oszlatja el a félreértést a művészeti vezető. —Az Evangélium Színház feladata, hogy olyan műveket tűzzön műsorára, amelyek gondolatai nem állnak távol a hívő ember világától, ugyanakkor mégsem kizárólag nekik szólnak. A daraboknak arra kell ösztönözniük a nézőket, hogy önmaguk keressék a válaszokat a felvetett kérdésekre ‒ foglalja össze Pataki András a darabválasztás koncepcióját.

A társulat

A Magyar Elektrát ezúttal Katona Imre viszi színre, a szerepeket Pelsőczy László, Szőcs Erika, Horváth László, Molnár Anikó, Ács Tamás, Szlúka Brigitta, Papp Attila, Müller Zsófia és Czár László színművészek játsszák.

Az Evangélium Színház színészei között ‒ annak ellenére, hogy a teátrum történetének több mint 20 éve alatt a szó megszokott értelmében nem alakulhatott ki társulat ‒ több állandó tagot találunk. Hozzájuk csatlakoznak folyamatosan újabb és újabb művészek, attól függően, mit kíván az előadandó mű.

‒ Mindig az adott darabhoz kell megtalálni azokat a színészeket, akik a legalkalmasabbak a feladatra, s természetesen a rendezőnek is megfelelnek ‒ árulja el a kulisszatitkot a művészeti vezető.

Iskola és színház

Lénárt László színész a társulat vezetője. Egyik legfontosabb feladata ‒ amellett, hogy több darabban is játszik, és szövegeket dramatizál ‒, hogy összefogja az Evangélium Színház csapatát, megszervezze az előadásokat, amelyeket minél szélesebb réteghez igyekeznek eljuttatni.

‒ A Magyar Elektrát elsősorban felnőtteknek és középiskolásoknak ajánljuk ‒ határozza meg a mostani bemutató célcsoportját a társulatvezető. ‒ Az utóbbiakat azért is szeretnénk megnyerni az előadásnak, mert Bornemisza Péter írói munkássága az elsajátítandó tananyag része. Éppen ezért tervezünk beadni egy pályázatot, amely azt segítené, hogy ez a dráma eljuthasson a diákok közvetlen közelébe, az iskolákba is. Fontos, hogy a színház újra az iskolás korosztály életének részévé váljék, s ehhez az Evangélium Színház is hozzá kíván járulni ‒ hangsúlyozza Lénárt László. ‒ Ennek érdekében hívtuk életre iskolai színházi projektünket is, amelynek első bemutatóját, a Móricz-történetekre épülő Betűvarázslatot a Duna Palotában tartottuk, amelyet több előadás követett vidéki városokban is. Távlati tervünk, hogy további magyar írók alkotásait is bemutathassuk majd hasonló módon.


Kováts Annamária

A felső képet Kalocsai Richárd készítette.

Alsó képünk a főpróbán készült.

A Magyar Elektra bemutatója: április 1. 18 óra

További előadások: április 2. 19 óra; április 3. 15 és 19 óra

A helyszín mindegyik alkalommal: Duna Palota ‒ Budapest, Zrínyi u. 5.

 

Istent keresem

Lk 20,27–40

„Isten pedig nem a holtak Istene, hanem az élőké.” tovább >


Új fordítású Biblia / Károli-Biblia / Hitvallásaink