Műhelyek

2012. július 11., szerda

A műhelytartók bemutatkozása, a műhelyek ismertetése.

1.MÜHELY: Kapcsolat

Berke Sándor: Segédlelkészként dolgoztam három évig egy kisvárosban, ahol sok kudarc és sikerélmény kapcsol a fiatalokkal való foglalkozáshoz. Jelenleg Kolozsváron élek feleségemmel, és a diákmisszióval foglalkozó Genézius Társaságnál dolgozom mint projekt-koordinátor. Feladataim közé tartozik a szervezet irányításán túl egy egyetemista bibliaóra vezetése, a Van egy téglám Kenyában! program koordinálása, nyári táborok, s egyéb, fiatalokat megszólító rendezvények szervezése. Kedvencem az ötletelés munkaszakasza. A kapcsolatokon túl a könyvek vannak rám a legnagyobb hatással. Szenvedélyesen gyűjtöm és olvasom a szakmámba vágó irodalmat.

Berke Krisztina-Ágnes: A Függőleges keresztény ifjúsági konferencia projekt-koordinátoraként és a romániai CE Szövetség ifjúsági referenseként dolgozom. A szakmámban három szívügyem van: az egyik a fiatalok munkatárssá és vezetővé nevelése, a másik az erdélyi református (és nemcsak) ifjúsági missziók összehangolása, a harmadik a lányokkal, nőkkel, asszonyokkal való foglalkozás. A férjem igazi ötlet- és „vision" ember. Jómagam megvalósító fajta vagyok, aki folyamatosan dolgozik azon, hogy a perfekcionizmusa alább hagyjon. Két kapcsolatom segít a „gyógyulásban": Jézus és a férjem.

Műhely cím: Kapcsolat-forradalom

1Műhely: Kapcsolat-forradalom (Példakép)

2Műhely: Kapcsolat-forradalom (Nemi identitás)

3Műhely: Kapcsolat-forradalom (Kreativitás és feladat)

Műhelytéma: Vágyunk arra, hogy jó kapcsolatokban éljünk. Ez a vágy összeköti a felnőttet és a fiatalt. A kapcsolatok formálják legjobban életünket. Ugyanakkor fojtogathatnak, támogathatnak, ölelhetnek és ölhetnek is.

Az ifjúsági munka egyik leghatékonyabb eszköze a jól megélt, személyes kapcsolat a fiatallal. De hogyan határozza meg a fiatalt a felnőttekkel való kapcsolata? Miért keresik bennünk a példaképet, és mit találnak? Miben, kiben hiszek, és mit adok át neki? Miért fontos az azonos neműek közötti többgenerációs kapcsolat? Hogyan használhatjuk a fiatalok javára a bennük rejlő rengeteg energiát és kreativitást?

A kérdésekre a választ közösen keressük interaktív játékok, filmrészlet-elemzések, beszélgetések segítségével.

 

2.MÜHELY: facebook; gyülekezetépítés; blogok és ifjúsági hálózat

Makay Laci és Szontágh Szabolcs bemutatkozása: Makay László vagyok, jelenleg Nagykátán lakom családommal, az ottani református missziói gyülekezetben dolgozom. Szeretek moziba járni, zenét hallgatni, sci-fi-t és képregényeket olvasni.

Műhelytéma: Izgalmas témával foglalkozhatunk közösen a műhelyben: internet(es) + gyülekezetépítés. Terveim szerint közösen gondolkozva tisztábban látunk, tudatosabban használjuk arra, amire lehet az internetet: Isten dicsőségére és a közösségünk javára (a szórakozás, információszerzés mellett).

 

3.MÜHELY: hídverés

Ifj. Csomós József: 32 éves férj, édesapa, ifjúsági munkás, lelkész, önmagával és egyházával küzdő ember. Helykereső, ritkán helyet is találó, gondolkodó, töprengő, rendszeresen főzésbe menekülő kritikus. Főleg magamat kritizálom, s ha éppen nincs rajtam fogás, akkor jöhetnek mások, de csak addig, míg újra önmagam ellen nem fordulok. A magammal vívott csatából általában én jövök ki győztesen, kivéve, amikor én nyerek! Egyetlen fegyverem maradt csak reménytelen csatáimban, ez pedig a humor, olyan édes-keser, fanyar zamattal.

Műhelytéma: Hídverés – Hiszem, hogy Isten a világot a gyülekezetek által akarja megváltoztatni, azt meg tapasztalom, hogy a gyülekezeteink többségében nem ezt gondolják. A fiataljaink nem csinálnak semmi mást, csak kicsiben azt, amit a nagyok is. Kb. annyira veszik komolyan a gyülekezetet, mint amennyire a gyülekezet is őket! Beépülni, jelen lenni, szeretni, közösséget vállalni egészen addig felesleges nekik, míg azt nem érzik: van helyük a gyülekezetben. Ehhez hidak kellenek. Stabil, jól megtervezett, járható hidak. A híd túloldalán pedig hiteles és vonzó gyülekezetek.

 

4.MÜHYELY: élménypedagógia

Frondelius Johanna, szociális munkás: 2008-ban végeztem közgazdászként, az üzleti szféra helyett de rögtön a civil szférába vettem az irányt mind a munkahelyet, mind a tanulmányokat illetően. Németországban lehetőségem nyílt részt venni egy élménypedagógiai képzésben, majd ott ragadtam, és élménypedagógusként dolgoztam (Erlebnistage e.V., Harz). Ezzel párhuzamosan egy német Bibliaiskolával (Forum Wiedenest) és svájci partnerével (Juropa) elkezdtünk szervezni magyarországi keresztény élménypedagógiai gyerektáborokat (Bibliai Kalandtábor - BiKa tábor). Idén lesz a harmadik magyar tábor, Drégelypalánk mellett.

Bányai Sándor, tréner és közoktatási szakértő: A tapasztalati tanulás, élmény- és kalandpedagógia magyarországi mestere, aki az óvodától a felnőttképzésig, az iskolapadban és a gyülekezeti munkában is csak ajánlani tudja az adott módszerek alkalmazását. "Újból és újból meggyőződöm a tapasztalati tanulás nagyszerűségéről, a játék fontosságáról, a komfortzónából való kimozdulás jelentőségéről! Mindig játszani, kalandozni és álmodozni hívok minden barátunkat, tanulókat, kezdőket, haladókat, gyakorló szakembereket és mestereket, mert együtt játszani jó; együtt tanulni pedig felemelő érzés!"

Biblia - Élmény - Kaland műhely: A 3 alkalmas műhely során a résztvevők megismerkedhetnek az élménypedagógia elméletével és gyülekezeti gyakorlatával. Azoknak szól ez a workshop, akik kíváncsiak arra, hogy "mikor - hogyan - hol - miért" érdemes az élménypedagógia módszereit alkalmazni. Sok gyakorlatot fogunk bemutatni, és mivel ez tapasztalati tanulás, a résztvevők is sok mozgásra számíthatnak... Végül külön kitérünk a Bibliai Kalandtábor múltjára és jövőjére (Takács Attila és Simon József segítségével), hogy sikereinkből és kudarcainkból mások is tanulhassanak.

 

5.MÜHELY: Hogyan neveljük kamaszainkat, hogy életre determinált házasság felé tartsanak?

Kerekes Szabolcs vagyok, a Barnabás Csoport és REMA alapítványok munkatársa. 4 könyvem jelent meg, ezekből az ismertebbek: Mátrix beszélgetések és a Mátrix közösség.

Munkám részeként a REMA keretein belül tinédzser/kamasz korosztályú csoportok vezetőit tanítom. Számomra a jelen poszt-modern kultúrában ők a legelérhetőbbek az evangéliummal, de az egyház talán ezt a korosztályt érti a legkevésbé.

Nyaranta 5-6 tábort vezetek, vagy tanítok. Hittant oktatok a Pető Intézetben és hetenkénti alkalommal Dani Eszter református lelkésznővel látogatjuk a Rákospalotai Leánynevelő és Javítóintézetet. Idén egy keresztény tábort tartunk bent a lányoknak.

Műhelytéma:
- Hogyan lehet felrázni a tiniket a kamasz magabiztosságból vagy apátiából, hogy AKARJANAK készülni a társkapcsolatra?
- Az érzelmek felismerése. Az indulatok kezelése. A düh kezelésének szintjei.
- Konfliktuskezelés, kommunikáció tanítása kamaszok számára
- Nemi identitás elfogadása, helyes megélése
- Férfi - női különbségek megértése, a nemi másság elfogadása-szeretete
- Gyakorlati készülés a jövőre - háztartásban betöltött szerepek tanulása

 

6. MÜHELY: „identitásképző" – „apakép", hol vannak a férfiak? Vagy szerepek?

Bölcsföldi András: Időnként megpróbálom a dolgok lényegét megkeresni. Nem mindig sikerül. De a keresést nem adom fel. Néha másokat is megkérek, hogy segítsenek, nő az esély. 

Több irodalmi alakból vagyok összegyúrva. Van bennem egy kicsi Thomas Sawyer kíváncsiságából, Tímár Mihály romantikájából, Kárász Nelli szomorúságából, Kosztolnyi Dezső játékosságából, Karinthy Frigyes kreativitásából, Örkény István szellemességéből, József Attila félénkségéből. De nem hozzájuk mérem magam. Szerényebb vagyok. Inkább a mindenséghez!

Műhelytéma: A mai kor hiányai közt elsőként említhetjük a férfi-kép hiányokat, hogy a gyermekeknek nincs kire felnézni, mintát venni, utánozni akár, mert a férfiak valami titkos helyre gyülekeznek, de nem tudni hová! El vannak tűnve, hogy egészen csúnya legyek. Ezzel is foglalkozunk, majd gyűjtünk bibliai apaképeket, szülő-gyerek viszonyokat. És még az irodalmat is segítségül hívjuk. Vendégünk lesz a Karamazov család, a szigetre vergődött gyerekek, Petőfi, Örkény, Németh László és még sokan mások. Apa-képekből mozaikot állítunk össze.

Figyelem!

A Reformatus.hu megújult

Ön a Magyarországi Református Egyház korábbi weboldalán jár, amelyet 2020. április eleje óta nem frissítünk. Az itt található információk már elavultak lehetnek. Kattintson és látogasson el megújul honlapunka.