A Refi megújuló energiája

2010. szeptember 25., szombat

Testközelből érzik a megújuló energiaforrások hasznát a Kecskeméti Református Kollégium diákjai.

Testközelből érzik a megújuló energiaforrások hasznát a Kecskeméti Református Kollégium diákjai,  hiszen az intézmény két tantermét speciális napenergiát hasznosító, úgynevezett „Solarspot” lámpával világítják meg, az iskola tanuszodájának melegvizét pedig a napkollektorokból nyert energiával állítják elő. Az érdeklődő diákok az iskola lelkes fizikatanárának köszönhetően közelebbről is megismerkedhetnek a rendszer működésével.

A környezettudatosság, a megújuló energia felhasználása 2002-ig nyúlik vissza a Kecskeméti Református Kollégium életében. Varga László, az iskola egykori főigazgatója – jelenlegi országgyűlési képviselő – elmondta, a beruházást az első Orbán-kormány tette lehetővé, a Széchényi-terven keresztül. Ekkor került felszerelésre az ötvenkét darab sikkolektor, amely a tanuszoda medenceterének és kiszolgáló egységeinek fűtését, valamint a használati meleg víz előállítását segíti. A volt főigazgatótól azt is megtudtuk, hogy a Kecskeméti Református Egyházközség Emmaus házában is használnak napkollektorokat.

Két tantermet a napfény csak „közvetve” tud megvilágítani, mert a tantermeken nincs ablak. Ennek oka, hogy az épület műemlék, melynek jellegét meg kell őrizni. Ezért volt szükség a „Solarspot” lámpákra, amelyek napos idő esetén teljes mértékben napenergiával működnek, borús idő esetén pedig a szórt fényt is hasznosítják, ezáltal csökkentik a felhasznált villamos energiát.



Évi 2,5 millió forint megtakarítás


Nyári időszakban a tanuszoda kiszolgáló egységeinek és a medence tér hőenergia ellátását teljes egészében lefedi a napkollektorokból nyert energia, míg a kora tavaszi és a késő őszi időszakban 20-30%-át tudja megtermelni a szükséges energiamennyiségnek.
Az uszodai beruházások összköltsége 13,5 millió forint volt, ezzel az intézmény évente 1,5 millió forintot takarít meg. A két tanterem „Solarspot” lámpáinak költsége 3,5 millió forint volt, ezekkel évente 1 millió forintot spórol az iskola. Kedvező időjárási viszonyok mellett a berendezések működtetési költsége nulla forintjába kerül a kollégiumnak, s az előzetes számítások alapján mindkét beruházás megtérülése jövő évre várható. A napenergia hasznosítása összesen mintegy 2,5 millió forint megtakarítást jelent évente a Kecskeméti Református Kollégiumnak.

A legfontosabb a környezettudatos nevelés

Az iskolának bár jelentős anyagi megtakarítása is van a megújuló energia hasznosításból, még sem ezt tartják a leglényegesebb szempontnak. Sikó Dezső, az iskola szakvizsgázott fizikatanára úgy véli, „a legfontosabb ezen keresztül az oktatás és nevelés; az hogy környezettudatosságra és energiatakarékosságra tudjuk nevelni a fiatalokat.”

A pedagógus tesz is azért, hogy a gyermekek magukhoz közelinek érezzék a megújuló energiák használatát. Pályázati úton az ”Út a tudományhoz” program támogatásával sikerült mérőműszereket beszereznie, amelyeknek köszönhetően nyomon tudják követni az energiaáramlást, a hőmérsékletváltozásokat, a termelt és felhasznált hőenergiát sőt, a korábbi adatokkal is össze tudják ezeket vetni. Sikó Dezső azt mondja „fontos, hogy az elméletet össze tudtuk kapcsolni a gyakorlattal” – ennek jó példája, hogy az érdeklődő diákok részletesen megismerkedhetnek az intézményben működő napkollektorokkal, azok felépítésével-működésével, hasznával, adataival, amelyek egyébként a fizika laborból bármikor nyomon követhetőek egy számítógép segítségével. „A programot egyébként a diákok már magabiztosabban kezelik, mint én” – teszi hozzá a lelkes fizikatanár. A mérőeszközök beszerelésénél, beüzemelésénél valamint a mérési adatok hasznosításánál Csete Jenő villamossági szakember nagy lelkesedéssel segítette a tanulók kutató munkáit.

Sikó Dezső tervei között szerepel még egy népszerűsítő elektronikus panel elhelyezése az tanuszodában, melynek segítségével a diákok azonnal láthatják a működő napkollektorok, hőmérsékletét, áramlási viszonyait, pillanatnyi teljesítményét és a termelt hőenergiát. „Ezek az adatok most is rendelkezésünkre állnak, de szeretnénk látványosan közzétenni” – mondja a pedagógus.



Kutató diákok


Lelkes kis fizikus csapat gyűlt az évek során Sikó Dezső köré. Az idősebb diákok kirepülnek, de mindig van utánpótlás is. A végzős – vagy már elballagott diákok – tudásukat, tapasztalataikat átruházzák a fiatalabbakra. A megújuló energiaforrások konkrét számainak mérésén túl, számos témában merülnek el a kecskeméti refi reál-beállítottságú diákjai. Alvarez Attila és Tóth Bence a 2008-as Hlavay József Országos Energetikai Konferencián második helyezést értek el. Bárdos Péter és Földesi Dalma a 2009-es Tudományos Diákkörök Országos Konferenciáján első helyezést értek el a Környezettan, környezetvédelem szekcióban. „Az iskolát és a benne tanuló diákokat érő környezetterhelő hatásokat vizsgáltuk és mértük: zajterheléssel, a páratartalom ingadozásával és a légszennyezettséggel foglalkoztunk” – meséli Péter.

Fejszés Andrea a kollégium internátusának villamosenergia- és gázfelhasználását mérte, Halasi Gáborral párhuzamosan egy családi ház és lakás energia felhasználási adatait is vizsgálta. „Párhuzamosan figyeltem a szokásainkat is, hogy mennyit pazarolunk azzal például, hogy túlfűtjük az épületet, aztán szellőztetünk, vagy nem zárjuk el a csapot. Ezek azok a hétköznapi kis pazarlások, amelyeken változtathatnánk” – véli Andrea.

Hajnal Máté egy biológiát kedvelő barátjával Bodor Tamással a cigaretta hatásait vizsgálták. Többek között a ki- és belélegzett füst széndioxid és szénmonoxid koncentrációját mérték, továbbá például, hogy egy dohányfüsttel telített helyiség mennyi idő alatt szellőzik ki. Vizsgálták továbbá a passzív dohányzást: „olykor a dohányos környezet is ugyan olyan káros tud lenni, mintha egy cigerettát szívnánk el.” „A téma felhívó jellegű volt, mert ez egy hatalmas probléma a mostani diákság körében, hiszen rengetegen dohányoznak” – hangsúlyozza a végzős Máté.

A „fizikusok” mellett a „kémia-biológusok” is komolyan veszik a környezetvédelmi oktatást és kutatást – fűzi hozzá Sikó Dezső. Cziglécki Gábor, Sári Kata és Zsigrai Sára elballagott tanulók kitartó, eredményes tevékenységét Vargáné Lengyel Adrien biológus tanárnő irányította. Zsigrai Sára tanuló az elmúlt tanévben a Tudományos Diákkörök Országos Konferenciáján szintén első helyezést ért el.

Hova tovább?

„Napcellák és szélgenerátorok segítségével szeretnénk egy önálló energetikai bázist létrehozni” – sorolja jövőbeli terveit Sikó Dezső, melybe Andrea és Máté lesz segítségére – „ha sikerül, akkor az iskolában felszerelt mérőegységeket, és az adatokat feldolgozó számítógépet teljes mértékben függetleníteni tudnánk az energetikai hálózattól. Ennek lényege, hogy felhívjuk a diákság figyelmét arra, hogy érdemes foglalkozni az alternatív energiákkal, és ahol lehet, fel kell használni” – hangsúlyozza Sikó Dezső.

Hegedűs Márk

Istent keresem

1Thessz 5,12–28

„Mindenkor örüljetek, szüntelenül imádkozzatok, mindenért hálát adjatok...” tovább >


Új fordítású Biblia / Károli-Biblia / Hitvallásaink

Ez történik továbbiak →