Az Okányi Tanoda létrehozása és működtetése
Felzárkózási terület EFOP-3.3.1-15-2015-00082
Projekt azonosító száma: | EFOP-3.3.1-15-2015-00082 |
---|---|
Projekt kezdete és vége: | 2016. 11. 01 - 2018. 12. 31. |
Támogatás összege: | 27 840 000 Ft |
Kedvezményezett neve: | Magyarországi Református Egyház Diakóniai Iroda |
Támogatási intenzitás: | 100% |
Megvalósulási helyszín: | Okány |
A 2016 november és 2019 december között lezajlott projektünk célja az volt, hogy a településen élő rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülő és hátrányos helyzetű fiatalok iskolai felzárkóztatását és továbbtanulását támogassuk.
Okány a Dél-Alföldi régióban, a Sarkadi Járásban található, mely a hátrányos helyzetű kistérségek közé sorolható, itt is jelenlévő probléma, hogy sok gyerek az általános iskolából kikerülve félbehagyja tanulmányait, esetenként az általános iskola befejezése is problémába ütközik számukra.
A projekt közvetlen célja, hogy a gyerekek helytálljanak az oktatási rendszerben és segítsük a társadalmi és munkaerő piaci integrációjukat.
A projekt tevékenységei:
Első lépésként beszereztük a szükséges eszközöket. 2017 januárjában megkezdődtek a rendszeres szakmai programok, melynek keretében elkészültek az egyéni fejlesztési tervek és a haladási naplók.
Februárban, a 2016-2017-es év második félévének kezdetével megindultak a fejlesztő tevékenység a tanulók egyéni szükségletei alapján. Igénytől függően a gyermekek tanulási alapkészségének (szövegértés olvasás, írás, matematika-logika) fejlesztése és kiegészítő kompetenciák (IKT, idegen nyelv) fejlesztése történt meg, és emellett fontos volt a szociális hátrány kompenzálása is.
A szociális, a tanulási kompetencia fejlesztése a klub foglalkozásokba beleépítve történt. Az IKT és számítástechnikai foglalkozások a humán és reáltantárgyi felkészítés foglalkozásaiba integráltan, az oktatási feladatokhoz kapcsolódóan valósultak meg
Minden nap legalább egyszeri étkezést biztosítottunk a gyerekek számára, akik számos egyéb kiegészítő tevékenységen részt vehettek. A tanodában hétköznaponként négy órán át fogadtuk a gyerekeket, és alkalmanként szombaton is tartottunk programokat.
A pedagógusok/szaktanárok több esetben is beszámoltak az iskolai eredmények javulásáról. Van olyan diák, aki többet tudott javítani az elvárt 10 százaléknál, egy-egy tantárgyi fejlesztés révén.
A gyermekek személyiségének fejlődését szolgálták a szabadidős foglalkozások és a bentlakásos programok. A legnagyobb élmény számukra a balatoni nyaralás volt, amire folyamatosan visszaemlékeznek és várják a következő nyári táborozási lehetőséget. A kisebb kirándulásokat ugyancsak pozitívan értékelik. Ilyen volt a mozilátogatás Békéscsabán, és az Almássy kastély látogatása Gyulán.
Céljainkat a szülői ház támogatása nélkül nem, vagy csak részben érhetjük el, ezért a programban a közösségi munkatársak a gyerekek családjait több alkalommal meglátogatták, valamint szoros együttműködésben dolgoztak a települések szociális és intézményhálózatának munkatársaival.