A rendszerváltás után törvényben biztosították a szabad vallásgyakorlást. 1991-ben törvény határozott arról, hogy azokat az egyházi ingatlanokat, amelyek állami vagy önkormányzati tulajdonba kerültek, fokozatosan vissza kell adni az egyházaknak, amennyiben abban hitéleti, oktatási, egészségügyi vagy szociális feladatokat kívánnak ellátni. Az elmúlt évben a püspökladányi református iskola indulásával lezárult az államosított egyházi ingatlanok tulajdonjogának törvényi rendezése.
A Debreceni Nagytemplomban tartott hálaadó alkalmon Kósa Lajos Debrecen polgármestere köszöntőjében arról beszélt, hogy 1990. után a magyar társadalom erkölcsi és valódi lelki támasz nélkül maradt. A politikus hangsúlyozta, a református iskolák identitásra és hitre nevelik a gyermekeket. A polgármester szerint az átlag református iskola stabilabb fogódzót ad a gyerekeknek, mint az átlag állami iskola.
A tiszántúli püspök igehirdetésében áttekintette azt a húsz esztendőt, amikor "változott, növekedett, terebélyesedett a református intézmények sora". Bölcskei Gusztáv hangsúlyozta: az első, induló és a mai nemzedéket az apostol szavai kötik össze: nem csüggedünk el. A püspök szerint "azokban az intézményekben, ahol Isten világosságot gyújtott a szívekben más a légkör".
Kálmán Attila, az Antall-kormány volt államtitkára, a zsinat egykori világi elnöke emlékeztetett: egykor ezer református iskola volt az országban. Hozzátette, hogy a rendszerváltozás után több mint száz iskola kezdte meg ismét a működését. Kálmán Attila úgy véli, a lelkületétől válik egy iskola reformátussá. „A jó iskolában kicövekelik a pályát és elmondják a szabályokat" – fogalmazott.
Az ünnepségen bemutatták a hálaadás a református iskolákért emlékérmet. Az ezüst érmét Kálmán Attila, Papp Kornél, a Zsinat oktatási irodájának vezetője, Molnár Pál, jogtanácsos és Kövér Sándorné, a hajdúböszörményi óvóképző főiskola nyugalmazott főigazgatója vehette át.
Az ünnepségnek azért Debrecen adott otthont, mert a Református Kollégium az egyetlen olyan református oktatási intézmény az országban, amely az alapítása óta megszakítás nélkül, töretlenül működik és őrzi az ősi szellemiséget illetve tudást, amelyből erőt meríthettek az újrainduló iskolák.
Csaknem negyvenezer diák ül ma református iskolapadban országszerte. Jelenleg a Magyarországi Református Egyház fenntartásában 47 óvoda, 76 általános iskola, 28 gimnázium, 8 szakközépiskola, 3 szakiskola, 14 művészetoktatási, 6 gyógypedagógiai intézmény, 21 diákotthon, valamint 2 pedagógiai szakszolgálat és 1 pedagógiai szakmai szolgáltató intézmény tevékenykedik. A 2011/12. tanévben 206 közoktatási feladatot lát el 129 intézmény keretei között a református közoktatás.
Forrás: ttre.hu, fotó: Barcza János