Áldó hatalmak tanúja

Az elmúlt években a Bonhoeffer-életmű nemzetközi és hazai kiadása egyaránt felgyorsult. Noha az egykori jóbarát és munkatárs, Eberhard Bethge Dietrich Bonhoeffer. Theologe Christ Zeitgenosse. Eine Biographie című, csaknem ezerkétszáz oldalas monográfiájának magyar fordítása még várat magára, a kínálat gazdagnak és színesnek mondható.

Ráadásul Eric Till brit rendező Bonhoeffer: Isten szolgája című filmje 2000-ben készült el, az Angel Studios alkotása, a Bonhoeffer: Pastor, Spy, Assassin pedig az idén kerül a nézők elé. A Kálvin és a Luther Kiadó közös munkája nyomán most Wolfgang Huber portréját olvashatjuk századunk egyik legnagyobb hatású német teológusáról.

A kötet bemutatóján, a Stephanus Könyvesházban Miklósné Székács Judit, a Luther Kiadó munkatársa, Csepregi András evangélikus teológus-lelkész és Veres Ábel református lelkipásztor beszélgetett az új kiadványról. Noha mindhárman mást és mást emeltek ki az új életrajzból, abban egyetértettek, hogy a szerző átfogó képet nyújt az olvasóknak a teológia egyik feszültségekkel terhes korszakáról és annak legjelentősebb alakjairól.

Jelentős és népszerű biográfiát korábban Eric Metaxas is írt, ám az amerikai szerző művét számos kritika érte a téma kutatói részéről. Aki a mártírsorsú német lelkipásztor életének történeti hátterét szeretné jobban átlátni, Huber munkáját olvasva bőségesen találhat új ismereteket.

bonhoeffer_400_kvnll.jpg

Fotó: Kálvin Kiadó/Luther Kiadó

Különös az a látszólagos ellentmondás, amelyet Bonhoeffer egyházról alkotott felfogása és a Bibliához való viszonya között láthatunk. A német teológus olyan szintézist volt képes magában kidolgozni, amely útmutatásul szolgálhat a világiasság terhét cipelőknek. Láthatjuk a hegyi beszéd erejétől megragadott ember küzdelmét a jelennel, az Ószövetséget tipologikusan – Krisztusra mutatóan – értelmező hittudós szembenállását Hitler és követői erejével. A naiv vallásosság csapdájának kikerülése akkor lehetséges, ha felismerjük: „Csak a szenvedő Krisztusban megmutatkozó Isten képes segíteni rajtunk.” Ahogyan a hitvalló egyház friss levegőt hozott a XIX. század kultúrprotestantizmusának közegébe, úgy jelentkezett Bonhoeffer is a maga szabadelvűnek tűnő egyházképével. Huber tömören és logikusan építi fel a vallástalan egyházról szóló szakaszokat, hogy minden félreértést elkerüljön a nagyrészt a Börtönlevelekben kifejtett nézetekről. A nyárspolgári vonásoktól megtisztított hit már nem „munkahipotézisként” tekint Istenre, aki hézagpótló szerepet tölt be a magyarázatra szoruló léthelyzetekben. Az új nyelvet igénylő keresztyénség ezt az új kifejezésmódot is a szenvedő Megváltóhoz szegődve ismerheti meg, miközben az élet hálás igenlését és mások javára való fordítását gyakorolja.

A kötet végén olvasható Bonhoeffer legismertebb verse. Az áldó hatalmak kezében élő ember hitvallása, aki csendben szemléli „mindazt, ami jő.” Tudja, kinek a keze védelmezi, kinek a hűségében bízhat, akármilyen legyen is az a holnap.

A kötet ajánlható a történelem iránt érdeklődő felnőtteknek, a háborút megjárt időseknek egyaránt. Akár hittől, gyülekezettől távol élőknek is, akiket talán meglep majd, milyen bátor volt is az a borítón látható, jófiúsan lenyalt hajú fiatalember. A két fedőlap közötti oldalakon olvasható bizonyságtétel hitelességéért az őt megáldó Hatalom szavatol.

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!