„El kell dönteni, melyik irányba megyünk”

Noha a járvány és az oktatás kapcsolatától indult, végül az oktatási- és pedagógusképzési rendszer kritikájába torkollott Németh István, Pompor Zoltán és Szontagh Pál oktatók beszélgetése a Reformátusok Szárszói Konferenciáján, ahol természetesen szó volt a pandémia hozadékairól is.

A pedagógusok különböző módon élték meg a járvány egyes hulláimat, emlékezett vissza Szontagh Pál, aki azt mondta: míg az első számos pedagógust kreativitásra sarkalt, és azt érezték, hogy többre képesek, mint gondolták, addig a második és a harmadik hullám alatt fásulttá váltak. A köznevelési szakértő ugyanakkor reménykedik benne, hogy talán nem késő visszatekinteni, és töltekezni a jó élményekből.

ivi4650-a3ba516ba8.jpg

Szontagh Pál

Fotó: Bazánth Ivola

Németh István szerint a korlátozások hónapjaiban az is kiderülhetett, hogy milyen tanárok vannak a pályán: kiválóak, vagy csak a mesterséget folytató, de a tanítást nem hivatásként megélő pedagógusok. A beszélgetésen hamar szóba került a magyar felsőoktás, azon belül is a pedagógusképzés. A Pannon Egyetem rektorhelyettese úgy véli: a közoktatásban tudni kell egyénre szabni az oktatást, amihez pedig új pedagógusokra van szükség. A segítségükkel lehet egyre több fiatalt olyan szintre juttatni, hogy szolgálni tudják társadalmunkat.

ivi4638-6cb85e3be5.jpg

Németh István

Fotó: Bazánth Ivola

A felsőoktatást kritizálva Szontagh Pál abszurdnak nevezte, hogy kiváló, vagy akár szakmájuk legjobbjainak tekintett óvodapedagógusok nem taníthatják a leendő szakembereket, mert nem mester- hanem csak alapdiplomával rendelkeznek.

Pompor Zoltán, a Református Tananyagfejlesztő Csoport szakmai vezetője problémásnak érzi, hogy míg egy oktatásfejlesztési koncepcióról 15-20 év alatt derülhet ki, hogy működik-e a gyakorlatban, addig ennél sokkal gyakrabban változtatnak rajta, így egyik sem tud igazán kiforrni. Hozzátette, hogy szakmai műhelyükben évek óta dolgoznak egy református oktatási startégián.

ivi4659-009405d0be.jpg

Szontagh Pál, Pompor Zoltán és Németh István (balról jobbra)

Fotó: Bazánth Ivola

Ehhez kapcsolódva jegyezte meg Szontagh Pál, hogy van víziója a magyar oktatásnak – sok is, amelyek így nem állnak össze egy egésszé. Mint mondta: mindössze az közös bennük, hogy egyik sem „futott végig”. Hozzátette: bizonyos szempontból a református oktatás sem mentes a jelenségtől, mégis találni állandó sarokpontokat. Az egyik ilyen, hogy Isten a gyereket a szülőre bízta, a pedagógus pedig a szülő munkatársa. A másik, hogy segíteni kell a gyereknek megtalálni a helyet, ahová az Isten szánta, ezért fontos a személyre szabott nevelés. Tanár pedig – folytatta – az legyen, akit az Isten erre szánt!

A beszélgetés végén ismét a járvány során szerzett tapasztalatokra terelődött a szó. Pompor Zoltán bizalmi kérdésnek nevezte az online tanítást, amely során az is kiderült, melyik diák látja értelmét annak, hogy tanítsák, és melyik tanár látja értelmét annak, hogy a tanítás legyen a hivatása. Szontagh Pál szerint a református köznevelési hálózatban nagyon sok jó tapasztalatot osztottak meg egymással a pedagógusok. Úgy vélte, hogy a közösségnek ezt a fajta megélését érdemes továbbvinni, és nem csak református körökben. Ehhez kapcsolódva Németh István azt mondta: a távolléti oktatás megmutatta, hogy lehet egyszerre fejleszteni az egyént és a közösséget is. Ugyanakkor – figyelmeztetett - el kell dönteni, melyik irányba megyünk tovább.