Kreatív, szeretetteljes, nyitott a budai református gyülekezet, ahol arra törekednek, hogy a ma emberét azon a nyelven szólítsák meg, amelyet megért. Templomukat a következő generációnak újították fel, miközben az egyházközség bevételének tizedét diakóniai célokra fordítják. A Szilágyi Dezső téren karácsony első napján, hétfőn délelőtt 11 órától Balog Zoltán hirdeti az Igét, az istentiszteletet a Duna televízió közvetíti.
– Csak nem hozzánk jött? – hallom a hátam mögül a kérdést, miközben már két perce bogarászom a kaputelefonon lévő neveket a Budai Református Egyházközségnek otthont adó Szilágyi Dezső téri bérház bejáratában. Áldás, békességgel felelek a már mellettem álló férfinak. Pár pillanat múlva már a nevét is tudom, ő Bessenyey Bálint főgondnok, majd kinyitja a kaput. – Mérnök vagyok, szeretem, ha egy funkcióhoz egy gomb tartozik – mutat a kaputelefon alatti, az egyházközség nevével vésett patinás réztáblára és a közepén szinte világító fehér gombra, amely a gyülekezeti központ csengője
Az első
Akik nem az ablakon bámultak ki történelemórán, talán nem csodálkoznak annyira azon, hogy Budapesten az 1800-as évek végéig csupán két református templom állt: a Kálvin téri és az óbudai. Nem mintha nem lett volna reformátusság a fővárosban, Dévai Bíró Mátyás már 1531-ben missziói, gyülekezetépítő munkát végzett a Duna jobb partján. A Habsburg-időszak alatt a reformátusok nem szerezhettek birtokot Budán, így le sem telepedhettek, templomépítésre is csak II. József türelmi rendelete után gondolhattak, és gondoltak is, igaz csak száz év elteltével, miután 1880-ban már több mint kétezer reformátust tartottak nyilván az I. és a II. kerületben. A vágyakozás egy templomra hívta életre az első budai református gyülekezetet is 1885-ben, amely húsvét másnapján tartotta első úrvacsorás istentiszteletét, akkor még a budavári evangélikus templomban.
A formálódó budai gyülekezet még abban az évben megkapta a fővárostól az addig fazekasok piactereként működő Fazekas teret. A tervpályázaton Pecz Samu Pentagon jeligével beadott munkája győzött, felépítéséhez országos adakozást hirdettek, még a katolikus császár és király Ferenc József is adományozott, nem is kis összeget: százezer aranykoronával, mai értékén kétszázhetvenmillió forinttal támogatta a templomépítést. Végül nem kellett kerek négyszáz évet várni a reformáció kezdetétől az első budai református templom felépülésére, csak háromszázhetvenkilencet. A Duna jobb partján álló, hatszáz fő befogadására alkalmas, neogótikus stílusú templomot 1896 virágvasárnapján szentelték fel.
A visszatérő
A Budai Református Egyházközség központja még ma is abban a templom mögött álló háromemeletes bérházban van, amelyet a századfordulón épített a gyülekezet, ez ad otthont a lelkészi hivatalnak, a lelkészlakásoknak, a számos alkalomnak és rendezvénynek, így itt ülünk le beszélgetni Illés Dávid esperes-lelkipásztorral, Bessenyey Bálint főgondnokkal, Csatári Bíborka és Hábel Márton lelkipásztorokkal.
Kiderül, hogy Bessenyey Bálintot a gyülekezet második lelkipásztora, Haypál Béla tartotta keresztvíz alá, aki 1926 és 1968 között, nyugdíjba vonulásáig szolgált a budai közösségben. A lelkészváltás után a későbbi főgondnok presbiter édesapja, így a családja is otthagyta a gyülekezetet, új közösséget kerestek, ám ő néhány évtized elteltével „hazatért”. – Házasságkötés előtt álltam. Felhívtam Cseri Kálmánt, hogy összeadna-e minket, de mondta, hogy augusztusban szabadságon van, és területileg amúgy is a Szilágyi Dezső téri gyülekezethez tartozunk, bátran keressük fel a már néhány éve itt szolgáló Riskó János tiszteletes urat – tekint vissza a múltba harminc évet Bessenyey Bálint.
– Így kerültünk vissza a gyülekezetbe. Nagy megerősítést adott a hitemben a házasság-előkészítő csoport és a hazatérés is – vallja be. Arra már nem emlékszik pontosan, mikor választották presbiterré, de arra igen, hogy az elmúlt évtizedekben volt pénzügyi és ifjúsági gondnok is, a főgondnoki tisztséget 2018-tól tölti be.
Az új
Hábel Márton Pécs szülöttje, ott keresztelték, konfirmált, érettségizett, a továbbtanulás miatt jött Budapestre. – A Budapesti Műszaki Egyetemen kezdtem gépészmérnökként, de kellett két év ahhoz, hogy benőjön a fejem lágya és rájöjjek, mégiscsak inkább a teológiával szeretnék foglalkozni. A mérnökit végül nem fejeztem be, a teológián idén diplomáztam, szeptembertől pedig itt szolgálok segédlelkészként – foglalja össze egy szuszra a történetét a fiatal lelkipásztor.
Az azóta eltelt három hónap bőven tartogatott számára feladatot. Kísérte a gyermek konfirmandusokat a bizonyságtételig, vezeti a belőlük alakult ificsoportot, de gondozza az egyik házi csoportot is a harmincból, valamint besegít a felnőtt konfirmandusok felkészítésébe is.
A művész
Csatári Bíborka Szatmárnémetiben született, Debrecenben végezte el a teológiát. Utóbbira bevallása szerint semmilyen racionálisabb oka nem volt, mert eredetileg teljesen más tervei voltak az életével. – A táncművészeti területről váltottam a teológiára, és mind a mai napig egyértelműen úgy érzem, jó döntést hoztam. Nagyon szeretem a lelkipásztori szolgálatot, a vele járó munkát, amelyet valóban hivatásnak érzek – mondja. 2017-ben, felszentelése után pár hónappal került a budai gyülekezetbe, ahol az azóta eltelt hat évben szinte mindennel és a kicsiktől a nagyokig mindenkivel foglalkozott: – Hittanoktatás, ifjúsági alkalmak, fiatal felnőttek és aktív korúak, továbbá nekem is vannak házi csoportjaim – sorolja. A fiatal lelkész másik nagy szerelemterülete a zene, így nem meglepő, hogy a gyülekezet dicsőítő zenekarának egyik énekese is. – Ez a fajta szolgálat számomra nagyon sokat jelent. Örülök, hogy ebben a gyülekezetben van olyan istentisztelet, ahol zenekar kíséretével lehetünk együtt – mondja Csatári Bíborka, utalva a vasárnap esti, könnyűzenés templomi alkalomra.
A maratonista
Illés Dávid kendőzetlen őszinteséggel azzal kezdi, hogy huszonkét év budai szolgálat, ezen belül tizenöt évnyi esperesség után távozik a gyülekezet és a Budapest-Déli Református Egyházmegye éléről. – Idén léptem be a hatvanadik életévembe. Negyven éve hívott el Isten lelkésznek, és most úgy alakult az életem, hogy bár az egyházi törvények szerint két év múlva mehetnék nyugdíjba, a negyvenkét éves maratont már mégsem futom le, negyvennél abbahagyom. Elfáradtam.
Magyarázata szerint szolgálatát már nem tudja olyan lendülettel és odaadással végezni, ahogyan azt korábban tette. – Így pedig inkább nem szeretném csinálni. Nem volt egyszerű döntés, de meg kellett hoznom. Megvisel érzelmileg is, mert nagyon sok embert szeretek itt, és úgy érzem, engem is szeretnek. Isten elé vittem a döntést, és engedélyt kaptam rá. Mint ahogy negyven éve elhívást kaptam, most feloldozást is, hogy más irányba mehessek – fogalmaz megrendülten Illés Dávid.
A leköszönő esperes-lelkipásztor kihívásnak és nagy tanulási folyamatnak nevezi, ezért kíváncsian várja, hogyan tudja megélni majd istenkapcsolatát a nem egyházi világban. – Átkerülök a másik oldalra, ahol immár nem lelkipásztor leszek, és megélem azt, milyen hétköznapi emberként és nem gyülekezetvezetőként fordulni az Úrhoz. Szerettem a szolgálatomat, de nehéz volt. Majdnem minden este, majdnem minden hétvégén és majdnem minden ünnepen azok között voltam, akiket szeretek, de sokszor hiányzott, hogy nem azok között, akiket a legjobban.
Kapcsolódás, kreativitás, szeretet
– Az elmúlt huszonkét év alatt, amióta itt, a budai gyülekezetben szolgálok, arra próbáltunk törekedni, hogy ne csak vasárnapi gyülekezet legyünk. Amikor idekerültem, volt két bibliaóra, egy ifióra, valamint az istentisztelet vasárnap délelőtt. Választás előtt álltam, hogy ezen az úton megyünk tovább, és mindent a segédlelkész és én végzünk, vagy elkezdünk növekedni. Végül az utóbbit választottuk – mondja Illés Dávid. A Budai Református Egyházközségben ma már hat lelkész munkálkodik a gyülekezet megerősödésén, hitben járásán, és a heti száz hittanóra megtartásából is kiveszik a részüket a környező iskolákban.
Csatári Bíborka szerint a budai a kreativitás gyülekezete, szeretetközpontú és igen nyitott. – Nem csak az Isten iránti nyitottságról van szó, amely egyébként nagyon látszik az embereken, ahogyan az érdeklődés és a megértés is, és hogy valóban az Isten közelébe vágynak. Egyrészről ezért is érzem szeretetközpontúnak, másrészt pedig azért, ahogyan az emberek egymáshoz viszonyulnak. Különlegesen nagy szeretetet érzek itt, ez segít megélni a művészeti ihletettséggel megtöltött szolgálatot. Gondolok itt például a mozgásműhelyre, ahol az Ige, a tánc és a beszélgetés áll a középpontban.
Hábel Márton úgy látja, a gyülekezet célja, hogy teret adjon a szeretet megtapasztalásának, ezt a közösségben eltöltött rövid idő alatt is sikerült már átélnie. Szerinte a budai reformátusokra jellemző a szabadság, mert itt szabad a hagyományokat átgondolni, új formákkal próbálkozni. – A gyülekezetünk emiatt gazdag, sokféle ember jön hozzánk, és sokszínű a kapcsolatuk, ami mind a közösséget gazdagítja. – De mi is a gyülekezet? A délelőtti istentiszteletre járók? A délutáni istentiszteleten résztvevők? Vagy azok, akik házi csoportba járnak, de templomba nem? Vagy a baba-mama körbe bekapcsolódó anyukák, vagy az online esti ima hallgatói, esetleg a honlapon keresztül az istentiszteletbe Ausztráliából belehallgatók? – teszi fel a kérdést Bessenyey Bálint, aki szerint a budai református közösség intellektuális, ahol a földrajzi határok nem számítanak és ahol örömmel fogadnak bárkit, aki Isten Igéjére vágyik. Szerinte náluk nincs tekintélyelvűség, hanem partnerként tekint egymásra, egy csapatban játszik a lelkész, a presbiter és a gyülekezet is. – Mi tudunk együtt nevetni, sírni és imádkozni is. Valaki egyszer azt mondta, hogy az egyház nem azért van, hogy jól érezzük magunkat. Én meg azt gondolom, hogy ez természetesen igaz, de azért az sem árt – teszi hozzá Illés Dávid.
ADY IGENT MOND 1915. március 27-én ebben a templomban kötött házasságot Ady Endre és Boncza Berta, akiket Haypál Benő adott össze. 1919. január 29-én szintén ő volt az, aki a költőt eltemette. Néhány évtizeddel később Boncza Bertát Haypál Béla búcsúztatta. 1940. április 27-én pedig a kormányzó fia, vitéz nagybányai Horthy István és felesége, gróf Edelsheim-Gyulai Ilona kötötte össze az életét a templomban, őket Ravasz László püspök eskette.
Érted-e?
Bessenyey Bálint szerint arra törekednek, hogy a ma emberét azon a nyelven szólítsák meg, amelyet megért. Ezért is vannak olyan különleges programok a gyülekezetben, mint például az advent idején megrendezett imacsarnok. Ekkor a templom öt hajóját egy adott tematika alapján alakítják át, amelyekben egy-egy feladat segít elcsendesedni, közelebb jutni Istenhez. Volt, hogy az egyik hajó egy sötét szobát imitált, ahol a gyülekezet tagjai egy nyolcperces felvételt hallgathattak meg, amely Jézus életét mutatta be csak zörejeken, hangokon, hangeffektusokon keresztül. – Két napig vágtuk Molnár Péter kollégámmal – emlékszik vissza Illés Dávid.
A templom két évvel ezelőtti felújításánál is azt tartották szem előtt, hogy abban a jövő generációi is otthon érezzék majd magukat. Ékes példa erre a tavalyi konfirmáció, amelyen betegsége miatt az egyik konfirmandus nem tudott személyesen részt venni, így élőben kapcsolták őt. – Így mondta el a bizonyságtételt, a tizenkét képernyőn pedig az egész gyülekezet láthatta is, nem csak hallhatta őt – magyarázza az esperes.
Advent Budán
De nem csak az imacsarnok az egyetlen különleges program a budai gyülekezet adventi készülődése alatt, amikor egymást érik a különböző stílusú koncertek a csodás templomban. Az egyik napon szeretetvendégségre várják a közösség hetvenöt év feletti tagjait, amelyre kétszázötven meghívót küldenek ki a több mint ötszáz fős gyülekezetben, és aki szeretné, azt önkéntes segítők hozzák el és viszik haza autóval.
Különleges alkalomnak ígérkezik az Anya kimenője elnevezésű is, amely kézműves délutánt jelent. – Sáfrán Zsuzsa kollégánk szervezi, a gyülekezeti nagytermet kreatív műhelynek rendezzük be, ahol képeslaptól kezdve díszeken át mindenfélét lehet készíteni. Például ilyen adventi naptárt, amelyben mesék vannak minden napra – mutat a mellette lévő, összefűzött borítékkígyóra Csatári Bíborka. – Az Anya kimenője azért is különleges, mert ide csak nők jöhetnek – teszi hozzá a lelkész.
Szintén rendhagyó, ahogyan a gyermekek karácsonyát tartja a budai gyülekezet, több okból is. Először is nem délutáni, hanem délelőtti alkalomról van szó, amelyen nem a gyerekek mondanak verset vagy adják elő subába és kucsmába öltözve a betlehemi történetet, hanem a lelkipásztorok és hitoktatók mutatják meg színészi képességeiket és adnak elő egy-egy színdarabot.
A karácsony első napi istentisztelet is különleges lesz a Szilágyi Dezső téri templomban, ez alkalommal Balog Zoltán püspök, a Zsinat lelkészi elnöke hirdeti ugyanis az Igét, és ezt élőben közvetíti a Duna televízió. Bár a vasárnap délelőtti alkalmakat évek óta közvetíti a Pax televízió, a közmédiában való szolgálat mégis mást jelent. – Örül és megtisztelőnek tartja a gyülekezet a karácsonyi püspöki szolgálatot – fűzi hozzá Illés Dávid.
Tized
Advent idején arra is jut idő, hogy áhítatot tartsanak a Szobi utcai hajléktalankórházban, illetve a kárpátaljai menekültek Zugligeti úti otthonában. – A diakónia kiemelt terület a gyülekezetben, számos önkéntes – a Mustármag csoport tagjai – vállalnak segítő feladatot nemcsak most, karácsony előtt, hanem egész évben, egy képzett diakónus, Vargáné Tárnok Anna vezetésével. A beteglátogatás mellett sokszor gyűjtenek adományokat, amelyeket válogatnak, csoportosítanak, majd szétosztanak – beszél a feladatokról az esperes.
A diakóniai szolgálat a gyülekezetben hármas irányú: a gyülekezeten belül, a gyülekezet közvetlen környezetében, valamint a tágabb környezetben élő hittestvérek felé. Néhány éve a presbitérium úgy döntött, hogy az egyházközség éves bevételének a tizedét fordítja diakóniai célra, amely jelentős összeg, már csak abból kiindulva is, hogy egy évben csak a gyülekezeti adományok összege eléri a harmincmillió forintot. Buda-bált is rendeznek, ennek célja szintén a jótékonysági gyűjtés, jellemzően egy határon túli gyülekezet megsegítésére.
A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!