Erő, szeretet, józanság

Kiemelkedő eredménnyel zárta a miskolci Lévay József Református Gimnázium két végzős diákja az „Ifjú tudósok” tudományos vetélkedőt: Herczeg Judit Evelin a képzeletbeli dobogó harmadik fokára állhatott fel, Kedves Eszter Virág a negyedik helyen zárta a versenyt. Eredményük azért is jelentős, mert a vetélkedő történetében egy tantárgyból két ugyanabba az intézménybe járó tanuló most először jutott el idáig.

Az „Ifjú tudósok” tanulmányi versenyt a 2020–21-es tanévben hirdette meg először a Kárpát-medencei középiskolák 11–12. évfolyamos tanulói számára az Emberi Erőforrások Minisztériuma és az Oktatási Hivatal, a versenykiírásban a magyar irodalom tárgyköre először szerepelt. A háromfordulós verseny első körében 1347 diák indult: internetes feladatsort kellett meghatározott idő alatt megoldaniuk. Közülük csupán ötvenen jutottak be a budapesti, második fordulóba. Onnan nyolc diák juthatott tovább a tévékamerák előtt zajló döntőbe.

MINDENT TUDNI

– Az első fordulóról csak annyit tudtunk, hogy a magyar felvilágosodás koráig kell készülnünk. A másodikra és harmadikra a kezdetektől indulva, a felvilágosodás korát is beleértve, lényegében a kortárs irodalomig fel kellett készülni. Valójában ez az a verseny, amelyen „mindent tudni kellett” a magyar irodalomból ahhoz, hogy valaki kiválóan tudjon teljesíteni – mondja Vonáné Vincze Viktória, a két lévays diák felkészítő tanára. – Ezek a lányok már évek óta készülnek egy nagy megméretésre, eredményük pedig jól kitalált, jól felépített munka eredménye – teszi hozzá.

Vonáné Vincze Viktória elmondása szerint már évek óta minden héten összeültek a lányokkal, és közösen készültek, a verseny előtt pedig a már meglévő alkalmak mellé további órákat is beiktattak.

ifjutudosokverseny.JPG

Herczeg Judit Evelin, Kedves Eszter Virág és Vonáné Vincze Viktória

Fotó: Sütő Dávid Pelé

FORDULÓK

Tavaly ősszel rendezték meg a vetélkedés első, internetes fordulóját. A lányok kiválóan szerepeltek, és negyvennyolc további diákkal együtt továbbjutottak a következő, immár személyes jelenléttel tartott második, budapesti fordulóba. A januári megméretésből mindössze nyolcan – köztük Herczeg Judit Evelinnel és Kedves Eszter Virággal – kerültek be a fináléba. Ezt a közmédia televíziós kamerái előtt rendezték.

– Szerintem mindkettőnk nevében mondhatom: a januári forduló volt a legemlékezetesebb, a harmadik pedig önmagában újdonságot adott számunkra – jelenti ki Kedves Eszter Virág, aki negyedikként zárta az Ifjú tudósok tanulmányi versenyt. – Kaptunk lexikális tudást felmérő feladatokat, és olyanokat is, amelyek megválaszolásához a kreatív képességünket kellett elővennünk – veszi át a szót Herczeg Judit Evelin, aki szerint az efféle feladatokra kevéssé lehet felkészülni. Példaként a számukra egyik legnehezebb, a második fordulóban szereplő feladatot hozzák fel: hexameterben kellett négysoros verset írni. – Megadott szavakat kellett felhasználni a kötött versformában. Egyáltalán nem volt egyszerű, de összességében élveztük – vallja Eszter, aki szerint bár fontos volt a lexikális tudás a versenyen, és valóban kellett a kreativitás, de arra volt a legnagyobb szükség, hogy merjenek megszólalni, vagy akár rögtönözni is.

SZENVEDÉLY ÉS MOTIVÁCIÓ

Vonáné Vincze Viktória szerint ahhoz, hogy egy ilyen tanulmányi versenyen valaki elinduljon, mindenképp kell az adott tantárgy iránti szenvedély, és lényeges a motiváció fenntartása is.– Ha a felkészítő tanárban nincs hajtóerő, nem tudja a diákokat sem ösztönözni – mondja a tanár. Úgy véli, saját lelkesedése kicsit talán kihatott tanítványaira is.

– Eredményorientált vagyok, mindig az motivál, hogy végeredményként azt lássam: jó munkát végeztem, vagy kapjak valami elismerést… – vallja be Evelin. – Alapjában véve fontosnak tartom, hogy mindig legyen cél előttünk. Ha nincs meg a napi motiváció, akkor miért teszünk bármit is? Ha nem nagy is a cél, valami mozgathat minket belülről, különben nem hiszem, hogy lehetünk akár egy picit is boldogok – fűzi hozzá Eszter.

Vonáné Vincze Viktória elmondja azt is: diákjainak el kellett hinniük magukról, hogy valóban sok mindent tudnak. – Ebben segített a verseny és az is, hogy nagyon jó visszajelzéseket, sok dicséretet kaptak a zsűritől. Úgy látom, önmagukban megerősödve és az Úristenben bízva hagyják el a Lévayt. Egy felkészítő tanárnak ez a legnagyobb öröm.

ELLENFELEK? UGYAN!

Evelin és Eszter sem a felkészülés, sem a verseny alatt nem gondolt arra, hogy valójában ők egymás ellenfelei volnának. – Most is furcsa erre gondolni, mind a ketten nagyon segítőkészek voltunk egymással a felkészülés és a verseny alatt is – mondja Evelin. – És jól tudtunk együtt dolgozni. – Hasonlóan Evelinhez én sem ellenfélként gondoltam rá, hiszen együtt készültünk. Valójában minket az irodalom köt össze, hiszen nem vagyunk osztálytársak – folytatja Eszter.

Felkészítő tanáruknak viszont eszébe jutott, hogy a döntőben a két lány esetleg egymás ellen lesz kénytelen versenyezni.– Kértem a matematika szakos kollégákat, valószínűségszámítással derítsék ki, mennyi az eshetősége annak, hogy nyolc versenyző közül a két diákunk egymás ellen szerepel majd a televízióban. Megnyugtattak, hogy nagyon kicsi az esélye. Később, amikor megkaptuk az értesítést, hogy nem egymás ellen kezdenek majd a televíziós döntőben, valóban megnyugodtunk, és megállapítottuk, hogy a matematika mégiscsak biztos tudomány.

TEHER ALATT NŐ A PÁLMA

Eszternek és Evelinnek az elmúlt időszakban nem csak az emelt szintű érettségire és az „Ifjú tudósok” tanulmányi versenyre kellett felkészülniük: mindketten elindultak az idei Országos Középiskolai Tanulmányi Versenyen (OKTV) is, amelyen szintén szép eredményt értek el. – Mind a ketten bejutottak a második fordulóba, mindketten Vörösmarty Mihály líráját választották, és ebből készültek nagyon alaposan. Lényegében fel kellett dolgozniuk a költő egész munkásságát – mondja Vonáné Vincze Viktória. – Visszatekintve igencsak kemény időszak volt mind a kettőjük számára – ismeri el a tanár.

Hasonlóképpen látják ezt a diákok is, akik a nehézség napos oldalát is képesek meglátni. – Valóban nehéznek bizonyult, de valahol volt átfedés a Vörösmarty-szakirodalmak olvasása, illetve az „Ifjú tudósokra” való felkészülés között, hiszen a romantika irodalma elég sokszor megjelent a feladatokban, és, ugye, Vörösmarty is romantikus költő – mondja Evelin.

– Nagyon fárasztó volt két nagyszabású versenyre és emellett az érettségire is készülni. Eléggé fel is borult a napirendem. Amikor hazaértem az iskolából, általában csak arra maradt erőm, hogy aludjak pár órát, ilyenkor éjszaka ültem le az asztalhoz még tanulni – így Eszter.

KORLÁTLAN SEGÍTSÉG

A lányok abban is egyetértenek, hogy a nagy próbatételek alatt, amikor egy kicsit is elcsüggedtek, a tanárnőjükön kívül volt még valaki, akihez bármikor fordulhattak segítségért, bátorításért, egy kis további erőért. – Végig szükség volt arra, hogy segítséget kérjünk az Úrtól – mondja Eszter. – Bármilyen reménytelen helyzetben van az ember – és én például nagyon izgulós vagyok –, mindig tudok erőt meríteni Istenből – teszi hozzá Evelin. Eszter szerint fontos az is, hogy a segítségkérés mellett hálát is tudjanak adni. Ezt – meglátása szerint – mind a ketten meg szokták tenni, mint ahogy így cselekedtek a verseny után is.

A második forduló előtt Vonáné Vincze Viktória bátorításként elküldte a lányoknak Pál apostol Timóteusnak írt buzdító gondolatát. Ennek három kulcsszava az erő, a szeretet és a józanság. – Talán a tanárnő nem is tudja, de azóta ez az Ige sok helyen felbukkan nálam: benne van a naptáramban, rajta van a könyvjelzőmön, és most az érettségi előtt többször is elküldtem másoknak, akiknek, úgy éreztem, szükségük van plusz támogatásra – tudatja Eszter.

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak! Keressék a templomokban és az újságárusoknál!