Nem véletlenül találták ki a nyári szabadságot, amely a diákoknak hosszú, a dolgozóknak rövid – legalábbis annak tűnik, mert jobban is el lehetne osztani –, ám ahol esik az eső vagy tombol a kánikula, ott sokszor semmilyen. Pedig az életmód-tanácsadók (de orvosok és mentálhigiénés szakemberek is) szokták javallani, hogy majdnem mindegy, mivel töltjük, csak ne gondoljunk a feladatokra. Pihenni kell a testnek, az agynak és a léleknek is, utóbbi pihenésének egyik formája a belső csönd (s ez az ember és az emberfeletti találkozásának alkalma is). Offline állapotba kell helyezni magunkat, hogy online kapcsolatot létesítsünk az emberi szükségletpiramis fölső szintjével, a transzcendenssel.
Ha valaki elutazik egy hétre (bárhová, de akár otthon is maradhat), nagy eséllyel csak akkorra szokja meg a termékeny semmittevést, amikor megint munkába kell állni. Rossz szokásom, hogy mindenhová viszek magammal könyveket, tollat és papírt, mert ezek a munkaeszközeim: esélyt adok magamnak, hogy ne legyek „fölösleges”.
![Feladatok - illusztráció, reflap cikk 2024 (f.Kapás Csilla)](/media/images/Feladatok_-_illusztracio_reflap_cikk_2024_f.K.width-1280.jpg)
Meglehet, Tolsztoj húszévesen, 1847 elején vezetni kezdett első naplókísérletének bejegyzését értem félre az akarat fejlesztésének szabályairól, miszerint „egyetlen gondolatot sem szabad elhagyni anélkül, hogy le ne jegyezzem, és tovább ne gondoljam a megfelelő időben”. Nem biztos, hogy a pihenés a „megfelelő idő”, s amúgy a prédikátor Salamon könyve is ezzel a mondattal kezdődik: „Mindennek rendelt ideje van, és ideje van az ég alatt minden akaratnak.” Most még dolgozom: nyári verseket olvasok.
Weöres Sándor Kánikulájában „Olvadtan / a tarló / hullámzik, remeg, / domb fölött / utaznak / izzó gyöngyszemek”, s a ragyogóan kék „óriás magányban” elszáll egy pacsirta. A hegyi beszéd jut eszembe, az ég madarainak s a mezők liliomainak példája – és a fölösleges aggodalom.
Szabó Lőrinc következik: „Nyár. Kert. Csönd. Dél. / Ég. Föld. Fák. Szél. / Méh döng. Gyík vár. / Pók ring. Légy száll. / Jó itt. Nincs más / csak a kis ház. / Kint csönd és fény. / Bent te meg én.” Fordulópont a „jó itt” állapotának rögzítése, s a hirtelen kibővülő mondatokban a kertből csak a „kis ház” marad, hogy a „te meg én” végszóval forduljon át a természeti hangulatkép szerelmes verssé.
Radnóti Miklós Júliusában „Düh csikarja fenn a felhőt, / fintorog”, s míg elfáradnak estére a záporok, megtisztul minden kint is, bent is. József Attilánál „vörös, de karcsú még a nyár”, ez köszönt rám Babits Mihály Szerelmes versében is – s a szerelem Tóth Árpád Augusztusi ég alatt szonettjében: „a cirpelő mezőn” fölénk csillanó „csillag-testvér fény” és az angyali nosztalgia. József Attilánál már „vihar gubbaszt a lombokon”, hogy csattanjon a menny, és megvillanjon „kék, tünde fénnyel fönn a tél”, ám A nyár című Kosztolányi-szonettben is magába forrja e szerelmes évszak a telet. Ellenpontként és reménységként – az örök-idő változatlan körforgásában izzik föl a csönd.
Reményik Sándor Háromság című verse a „szenvedelmes” és „őrült” nyárban, a szobában nyíló három rózsabimbóról szól – látszólag arról, mert inkább a megállított időről, a szent időről. „Hogyha szívem tisztább / Illatuk lehatol, / Lehatol a szívig”; és egyik sem változik az idővel, nem bomlik, nem hervad, testük olyan, „mint a most-hullt harmat”, olyan, „mint a hajnal, melyre / Álmodó-gyöngéden / Ráhajlik az este”.
![Könyvek F.pexels](/media/images/pexels-pixabay-159866.width-1280.jpg)
Csupán e versek emlékét viszem magammal, feladatot nem tervezek, csak az Újszövetség és a zsoltárok kerülnek az utazótáskába. Lapozom addig Tolsztojt, hogy mennyi szabályt állított maga elé: a testi, érzelmi és értelmi akarat, a tevékenység és emlékezőtehetség, a szellemi képességek s a megfontolás fejlesztésének módjairól. Ez az óriás kitűzte maga elé a feladatot, a szabályokat, eltervezte a következő hetet – majd három év múlva vette elő újra a naplót, új célokkal, amelyek ismét nem teljesültek. Úgy sejtette, azért lustult el, mert túl sok dologhoz fogott hozzá. Naplója nem folyamatos, és néha novellaszerű, s prózája is naplóféle olykor. Közben azért megtörtént valláserkölcsi „újjászületése”, és elkészültek a nagyregényei.
A szerző újságíró, főiskolai docens a Debreceni Református Hittudományi Egyetemen, a magyar nyelvi és irodalmi tanszék vezetője.
A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!