Gyermekekkel és fiatalokkal az élő Ige körül

A szolgálatotok valójában Isten dicsérete, és egyedül az ő dicséretéből fakadó lelkesedéssel lehet végezni – fogalmazott Steinbach József püspök az idei Országos Katechetikai Konferencián. Az élő Ige éve tematikájához kapcsolódó találkozót a Református Pedagógiai Intézet szervezte mintegy kétszázötven résztvevővel, előttük adták át a Molnár Miklós-díjat, amellyel a hittanoktatók kiemelkedő szakmai munkáját ismeri el az egyház, de most vehették át elismerésüket az Él az Ige! pályázat nyertesei is.

Szinte teljesen megtelt hittanoktatókkal, vallástanárokkal a budapesti Ráday Ház díszterme, amely otthont adott az idei Országos Katechetikai Konferenciának. A Gyermekekkel és fiatalokkal az élő Ige körül elnevezésű esemény Steinbach József püspök, zsinati lelkészi elnök áhítatával kezdődött, amelyben Isten dicséretéről és az ezzel kapcsolatos hittanoktatói szolgálat fontosságáról beszélt.

Országos Katechetikai Konferencia 2024 - hurta hajnalka

Steinbach József: Az a szolgálat, amelyet végeztek, valójában Isten dicsérete, és egyedül az ő dicséretéből fakadó lelkesedéssel lehet végezni

Fotó: Hurta Hajnalka

DICSÉRD AZ URAT!

A püspök kiemelte, hogy a hitoktatók munkája nem csupán oktatás, hanem Isten ismeretének továbbadása is a jövő nemzedéknek. Az Úr nagyságának, erejének és bölcsességének megismerése nélkülözhetetlen, mert enélkül nem élhetünk boldog és teljes életet sem egyéni, sem közösségi értelemben.

– Higgyétek el, kedves hitoktató-katechéta testvérek, hogy az a szolgálat, amelyet végeztek, valójában Isten dicsérete, és egyedül az ő dicséretéből fakadó lelkesedéssel lehet végezni – fogalmazott a püspök, majd kifejtette: a Mindenható dicsérete a leborulás és alázat kifejezése, amely során az ember elismeri saját halandóságát és kicsinységét, miközben az Isten nagyságát és örökkévalóságát hirdeti. Steinbach József hangsúlyozta: a hitoktatók szolgálata, amely során a gyermekek szívében elültetik a hit magját, Isten ismeretét, az egyház jövőjének záloga.

DÍJAK

Idén először a hittanoktatók éves konferenciáján adták át a három éve alapított Molnár Miklós hittanoktatói díjat, amellyel a Magyarországi Református Egyház (MRE) Zsinata kifejezi nagyrabecsülését azok iránt, akik többéves hittanoktatói tevékenységük során kiemelkedő szakmai munkát végeztek, és hitbeli magatartásuk, valamint pedagógusi hivatásuk gyakorlása példamutató erővel bírhat minden szolgálattevő számára.

Az idei kettős Molnár Miklós-díj egyikét Vadász Sándor, a mátészalkai Kálvin János Református Általános Iskola hittanoktatója kapta, akinek, laudációja szerint, meghatározó szerepe volt az iskola légkörének és lelki profiljának kialakításában, valamint számos kezdeményezés – klub, zenekar, ifjúsági tábor – elindítója, alapítója.

A díj másikát Bundzik Attila és Bundzik Attiláné Vadnai Judit, a Kazincbarcika-alsói Református Egyházközség vezetői kapták.

– Lelkipásztori szolgálatuk és hittanoktatói tevékenységük szorosan összefonódik. A lelkészházaspár életében a gyermekek között végzett szeretetteljes szolgálatukban, missziójukban rendre felismerhetők azok a pedagógiai módszerek és lelki kegyesség, amelyet a zsinati díj létrehozásakor az alapítók szem előtt tartottak – fogalmazott a díjakat átadó Steinbach József.

A Magyarországi Református Egyház Missziói Szolgálata Él az Ige! elnevezésű pályázata győzteseinek a szolgálat főigazgatója, Hajdú Zoltán Levente adta át az elismerést, Steinbach József püspökkel és Bruckner Lászlóval, az MRE Oktatási Szolgálatának főigazgatójával karöltve. A díjazott pályamunkákat a nagyközönség is megismerheti a Református Pedagógiai Intézet (RPI) által gondozott Magyar Református Nevelés folyóirat novemberben megjelenő lapszámából.

Országos Katechetikai Konferencia 2024 - hurta hajnalka

Steinbach József püspök, Vadász Sándor, a mátészalkai Kálvin János Református Általános Iskola hittanoktatója, Bundzik Attiláné Vadnai Judit és Bundzik Attila, a Kazincbarcika-alsói Református Egyházközség vezetői, Bruckner László, az MRE Oktatási Szolgálatának főigazgatója a díjátadón

Fotó: Hurta Hajnalka

A BETŰ MEGÖL, A LÉLEK MEGELEVENÍT

A konferencia első előadását Szabóné László Lilla, a Károli Gáspár Református Egyetem Hittudományi Karának (KRE HTK) adjunktusa tartotta Tananyag helyett táplálék: a Szentírás imádságos olvasása címmel, amely a Biblia szerepét és jelentőségét vizsgálta a hitoktatásban, különösen a gyermekekkel végzett katekézis során. Szabóné László Lilla kiemelte, hogy a Szentírás nem pusztán tananyag vagy információforrás, hanem az emberi élet legfontosabb kérdésére, az üdvösségre ad választ. A Biblia ereje abban rejlik, hogy a Szentlélek által válik élővé, és így formálja az egyén és a közösségek kapcsolatát Istennel.

A KRE HTK adjunktusa hangsúlyozta a gyermekekkel való foglalkozás fontosságát, kiemelve, hogy a katechézis célja nem csupán beszélni nekik Istenről, hanem be is vezetni őket az élő kapcsolatba Istennel. Ezt különböző metaforákkal mutatta be: a gyermek például nem „szivacs”, amely passzívan szívja magába az információt, hanem „palánta”, amelyet gondozni kell, hogy növekedjék a hitben.

Országos Katechetikai Konferencia 2024 - hurta hajnalka

Ezernyolcszáz hittanoktató szolgál jelenleg a református egyházban

Fotó: Hurta Hajnalka

OKTATÁS, SZOLGÁLAT

Az előadás után a jelenlévők Bruckner László főigazgató, valamint Lenkeyné Teleki Mária, az MRE Oktatási Szolgálata osztályvezetőjének tájékoztatóját hallgathatták meg a hittanoktatás aktualitásairól.

Az oktatási szolgálat főigazgatója beszámolt a 2022-ben elfogadott hittanoktatói stratégia részeként érvénybe lépett előmeneteli rendszerről, annak fokozatos bevezetéséről, a hittanoktatókat érintő ezzel kapcsolatos és az ezen kívüli béremelések mértékéről. Ismertette továbbá a hittanoktatói előmeneteli rendszer főbb pontjait is, valamint tájékoztatott az akkreditált továbbképzési helyszínek bővüléséről, illetve a kreditszerzés különböző lehetőségeiről is.

Lenkeyné Teleki Mária beszámolójában a találkozás fontosságát hangsúlyozta a hittanoktatásban, szerinte ugyanis a hittanórák célja találkozás a bibliai történeteken keresztül a Szentháromság Istennel, találkozás a gyermekekkel, családokkal, élettörténetekkel, ezen kapcsolódásokból származnak a hivatás örömei és kihívásai. Kiemelte a munkaközösségek fontosságát, amelyek fórumot nyitnak a katechétáknak egymás támogatásához és az információcseréhez. Elmondta, hogy a hittanoktatóknak az oktatási szolgálat kérésére a Gyökössy Intézet különböző lelki, spirituális segítséget is nyújt, ilyenek például a szupervíziók, lelki kísérések.

Országos Katechetikai Konferencia 2024 - hurta hajnalka

A konferencia szüneteiben a kiadók újdonságai között is tallózhattak a katechéták

Fotó: Hurta Hajnalka

CSALÁD ÉS HITTANOKTATÁS

Fodorné Ablonczy Margit, a KRE HTK adjunktusa Családi szemszögből az Ige körül című előadásában a családszemléletű hitoktatás fontosságáról beszélt, miszerint a gyermekek keresztyén nevelésébe a szülőket is be kell vonni. A gyermek nem elszigetelten, hanem családi közegből érkezik, és hite formálása visszahat rájuk is. Kiemelte, hogy a hitoktatóknak figyelembe kell venniük a hátteret, és a hittanórákon keresztül kapcsolatba kell lépniük a szülőkkel. – Lényeges, hogy legyenek családi alkalmak az iskolában és a gyülekezetben is, és ez a hármas egymást kiegészítve mint egy szép kalács fonata érjen egybe, keljen meg, járja át az a kovász, amelyet mi a hittanórákon képviselünk – fogalmazott előadása végén Fodorné Ablonczy Margit.

A délelőtti előadásokat Szászi Andrea, az RPI katechetikai igazgatóhelyettesének beszámolója, valamint Bárdi Árpád, az RPI nemrég szolgálatba lépő új igazgatójának bemutatkozása zárta. Az új vezető három területet emelt ki, amelyekre az intézet fókuszál majd a közeljövőben: az odafordulást a szülőkhöz, a gyermekek hitre jutásának segítését, illetve az RPI saját szakterületét, azaz a hittanoktatók segítését szakmai anyagokkal, módszertani ötletekkel, továbbképzésekkel. – Isten lelke az, aki mindezeket össze tudja fűzni egésszé – jelentette ki Bárdi Árpád.

Szászi Andrea beszámolójából kiderült, hogy az RPI tervei között szerepel a 2022-ben elkezdett egyházmegyei katechetikai pályázatok megerősítése és szélesebb körben való terjesztése, valamint több új kezdeményezés is, például egy online kreatív hittanműhely, amely tapasztalatmegosztásra és ötletgyűjtésre ad lehetőséget. Új munkáltató tankönyvek készülnek a 3–4. osztály számára a 2026/2027-es tanévre, és folyamatosan bővítik a meglévő segédanyagokat, köztük a feladatbankot, a játék- és zenetárat, a honlapon található segédleteket, valamint a YouTube-csatornára feltöltött kézművesvideókat. Emellett országos felmérést indítanak, hogy a helyi szükségletekre szabott segítséget tudjanak nyújtani a pedagógusoknak, hittanoktatóknak, lelkipásztoroknak.

SZEKCIÓK

A konferencia ebéd utáni részében huszonkét szekció-előadás közül választhattak a résztvevők. – A témák összeállításában azokra a nehézségekre igyekeztünk reagálni, amelyekkel egy hittanoktató, gyermekmunkában dolgozó munkatárs találkozhat napjainkban – mondta lapunknak Bárdi Árpád. Szerinte az idei találkozó fő üzenete is az, hogy a katechéták nincsenek egyedül, a kiépülő hálózatnak köszönhetően segíthetik egymást.

Szászi Andrea szerint bár az idei konferencia témáiban igyekezett kapcsolódni az élő Ige évéhez, ám a hittanoktatás szempontjából az RPI-nél mindig az Isten kijelentése áll a középpontban. – Az életünk közepe Isten élő Igéje, és ettől tudunk mi is élővé válni – fogalmazott a Reformátusok Lapjának a katechetikai igazgatóhelyettes.

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!