Életben tartó kérdések

Igazi ökumenikus házasságban él Kodácsy-Simon Eszter evangélikus és Kodácsy Tamás református teológus. A „Reformáció arcai" programsorozat második részének vendégeiként a természettudomány és a vallás kapcsolatán túl a lombik-kérdésről is beszéltek.

A Reformáció Emlékbizottság tavasszal indított pódiumbeszélgetés-sorozatának szeptember eleji alkalmán Hafenscher Károly, a Reformáció Emlékbizottság miniszteri biztosa és Gundel-Takács Gábor Reformáció 500 nagykövet beszélgetett Kodácsy-Simon Eszterrel, az Evangélikus Hittudományi Egyetem Valláspedagógia Tanszékének vezetőjével és férjével, Kodácsy Tamással, a református Ökogyülekezeti Mozgalom alapítójával.

A négy részes programsorozat célja, hogy különböző területekről érkező, szakmájukban elismert emberek beszéljenek életútjukról és számukra fontos témákról. A gondolatébresztő, inspiráló beszélgetéseket kisfilmek is kísérik.

Keresztyén nevelés

Eszter és Tamás elmesélték, hogy három gyermekük van, leányuk 10, nagyobb fiuk 9, kisebbik pedig 6 éves. Mint Eszter elmondta, nem tudják irányítani a hitre vonatkozó, Istennel és a teremtett világgal kapcsolatos kérdéseiket, azonban ezekkel a legjobb értelemben vett kihívások elé állítják szüleiket.

Ezeket a kihívásokat egy példával is bemutatták: nagyobb fiuk egy alkalommal az iránt érdeklődött, hogy ha Jézus Isten fia, de Mária szülte meg, akkor a „dínók előtt, vagy utánuk élt”? Mint Eszter elmondta, próbált a jól ismert történeteken keresztül hivatalos választ adni, a magyarazáton keresztül pedig a kisfiú megtalálta kérdésére a választ. A gyermekek számára elegendő a saját korosztályuknak megfelelő válasz.

kép

A házaspár azt is hangsúlyozta, hogy különbséget kell tenni kérdés és kérdés között: minden életkornak megvannak a saját kérdései, pont ugyanolyan izgalmas és fontos, amit a gyerekek kérdeznek, mint amiket tanítványaik az egyetemen.  Eszter szerint a reformáció egyik nagy üzenete, hogy Luther maga is az élet nagy kérdését forgatta folyamatosan magában, és addig küzdött, ameddig a végső valós választ megtalálta rá – ez a válasz indította el a reformációt. Az evangélikus teológus szerint ezek az életkérdések tudnak változtatni életünkön, ő és férje is válaszokat kap miközben kérdéseket válaszolnak meg.

A házaspár fontos nevelési elve, hogy megmutassák gyermekeiknek: családjuknak van története. „Ez a történet nem a média története, hanem van saját múltjuk és őseiké” – hangsúlyozta Eszter. Igyekeznek megtanítani, hogy a bibliai történetek is a sajátjaik, hogy amikor a kamaszkor mélységein túllendülnek, visszatalálhassanak ezekhez a történetekhez, legyenek kapaszkodóik.

Tovább kérdezni

Gundel-Takács Gábor hozzátette, hogy a reformáció maga is egy olyan folyamat, amit a kérdések mozgatnak. Ez nem egy egyszeri, ötszáz éves esemény, hanem egy fél évezrede zajló folyamat, amit a mai kérdésekkel lehet folyatni.

kép

Tamás arra is felhívta a figyelmet, hogy a keresztyén ember kérdései a hit alapjaival is összefüggenek. Erre saját életéből hozott példát: feleségével első közös, evangélikus úrvacsorájukon meglepve tapasztalta az evangélikus úrvacsorai szokásokat. Az 1973-as Leuenbergi egyezmény óta reformátusok és evangélikusok úrvacsorai közösségének nincs elméleti akadálya, ennek ellenére ő mégsem tudott élni a lehetőséggel. Mint mondta, nem tudott mit kezdeni azzal a helyzettel, hogy a „véges bezárja a végtelent”. Az eset után újra elolvasta az egyezmény szövegét, de mégsem ez segített a megértésben, hanem egy gyermekkori emlék a kagylókról, melyekben hallható a tengermoraj. „Amerikában egyszer egy érintetlen tengerparton jártam, ami tele volt kagylókkal – folytatta. – Ott értettem meg, nem az a kérdés, hogy a véges be tudja-e fogadni a végtelent, hanem, hogy a végtelen be tudja fogadni a végest. Amikor Krisztus emberré lett, akkor az, aki teremtette a világot, belelépett ebbe a világba.”

Ökoteológiai krízis

Eszter és Tamás házasságának egy nagyon fontos közös pontja az ökoteológia. Ez egy olyan szemlélet, melyet minden nap megélnek és igyekeznek minél szélesebb környezetükkel is megismertetni.

kép

Tamás felhívta a rá a figyelmet, hogy az ökoteológia egy olyan kontextuális teológia, mely az ökológiai krízis szempontjából vizsgálja a teremtett világ folyamatait. Bizonyos nézet szerint a keresztyénség  is felelős azért a krízishelyzetért, ahova a világ jutott, mert nem tekintettünk megfelelően a természetre és kizsákmányoltuk. Megengedtük a kísérletezést, például Európában alakulhatott ki a nehézeke, amivel az ember először többet vett ki a földből, mint amit az magától adott volna.

„Nagyszüleimnél láttam, hogy működik a falusi élet, milyen az, amikor az eső elmossa, amit ültetnek – mesélte Eszter. – Ez arra mutat, hogy csak akkor tudom megélni keresztyén hitemet, ha nem csak az égre nézek, hanem a földre is.” Emiatt a szemlélet miatt komoly hangsúlyt fektetnek a gyermekeik ökológiai nevelésére, mert „minden valós a földön és mindennek van teológiai vonatkozása.”

kép

Jól élni a lehetőséggel

Az ökoteológia témakörével kapcsolatban Gundel-Takács Gábor egy nagyon is mai, gyakorlati kérdést vetett fel: a lombikprogram dilemmáit.

Tamás szerint ez egy különösen összetett kérdés, mivel az egyik oldalon jelenleg hétmilliárd ember él a földön – bolygónk 9 milliárd embert bír befogadni –, másik oldalon csak hazánkban 150 000 meddő pár van, népünk fogyatkozik. „Egyaránt fontos a túlnépesedés és a meddőség kérdése is, mindkettőről beszél az egyház, de egyszerre a kettőről nem” – hívta fel a figyelmet.

Azt is elmondta, feleségével nekik is hosszú éveket kellett várni első gyermekükre, ezért megérti a lombikprogramban részt vevőket, ahogy magát a programot is elfogadja. „Nemrég olvastam egy cikket, amiben egy nő vallott a meddőségről. Azt írta, »a meddőségbe senki nem hal bele, csak azt szeretnéd, hogy belehalj«” – tette hozzá, emlékeztetve arra, hogy ez a kérdés sokkal bonyolultabb, mint amilyennek kívülről látszik. Ugyanakkor az elengedés és a kegyelem megtapasztalásának egy fontos protestáns vonása megküzdeni egy ilyen helyzettel, saját életükben is ezt élték meg.

kép

Eszter rámutatott, hogy a témával kapcsolatban egyszerre érdemes beszélni az embrióról és a gyermekről, mert ez nem szabad, hogy vagylagos kérdés legyen. A kulcs abban lehet, ha mindenki megismeri a programot, felelősségteljesen áll hozzá és jól él ezzel az eszközzel. A felelősségteljes döntésbe beletartozik annak mérlegelése is, hogy hány embriót ültetnek be, illetve mi lesz a megtermékenyített petesejtek sorsa. Érdekes párhuzammal támasztotta alá gondolatait: mint mondta, a késsel is lehet ölni, de lehet gyógyítani is. Ehhez a kérdéshez nem technikai, „hanem kulturális és lelki szinten kell közeledni, mert lehet ezzel olyan lelki módon is élni, hogy áldássá váljon.”

Az elfogadás szabadsága

A házaspár rámutatott, hogy vannak olyan párok is, akik elfogadják, hogy nem lehetet gyermekük, teljes és boldog életet élnek, de ez mindenkinek a saját döntése, nem erőltethető senkire. „Az értelem, az érzelem, a lélek és a test mind Istentől adatott. Ha az emberi értelemmel odáig jutottunk, hogy tudunk meddő párokon segíteni, miért ne tennénk? – hangsúlyozta Eszter. – A kérdés, hogy felelősen használjuk-e tudásunkat, és tudjuk-e keresztyén módon használni?” Mint mondta, nem az a feladat, hogy egy álláspontot megfogalmazzunk, inkább keressük meg a döntések mögött meghúzó keresztyén értékeket, a bibliai üzeneteket.

kép

Mindig abban kell elsősorban segíteni, hogy a párok lelkiismeretüknek megfelelő döntést hozzanak – Luthernek is ez volt a korszakalkotó gondolata. A lelkiismerti szabadságra hivatkozott, amivel eljutott a hit és kegyelem egyedülálló fontosságára. Ma is fontos az út, hogy mielőtt cselekednénk, először gondoljuk végig – és harcoljuk meg – felelősségteljesen a kérdést.

A kegyelem ereje

A hallgatóságot az is érdekelte, milyen konfliktusokat rejthet egy ökumenikus házasság. A Kodácsy házaspár elmondta, hogy bár különböző teológiai kérdéseken időről időre összekapnak, Isten kegyelme megőrzi házasságukat.

kép

Ezt a kegyelmet egy különleges bögrén keresztül mutatták be, melyet Eszter hozott férjének egy külföldi konferenciáról. A bögrén rövid, humoros szöveg olvasható: „Ne feledd, mindenki úgy tudja, mi egy normális család vagyunk”. Tamás nagyon örült az apró ajándéknak, azonban pár nappal később egy vita hevében Eszter eltörte a bögrét. „Elmentem az asztalomhoz dolgozni, pár óra múlva pedig Tamás bejött, addigra összeragasztotta a bögre darabjait és ahogy egymásra mosolyogtunk, rájöttünk, hogy ilyen a házasság: az isteni kegyelem műve.”

Farkas Zsuzsanna, fotó: Vargosz, forrás: reformacio.ma