A tengerentúlon a bibliaeladások idén október végéig huszonkét százalékkal emelkedtek a múlt év azonos időszakához képest, olyannyira, hogy a The Wall Street Journal üzleti napilap „a bibliakiadás aranykorának” nevezi a jelent. Mindez ráadásul szembeállítva az amerikai nyomtatottkönyv-eladások kevesebb mint egyszázalékos növekedésével ugyanebben a periódusban.
A fokozódó kereslet mögött több tényező is áll. A gazdasági aggodalmak, a külföldi konfliktusok és az általános bizonytalanság sokakat fordított a Szentírás felé. „Az emberek szoronganak, aggódnak gyermekeikért és unokáikért” – mondta Jeff Crosby, az Evangéliumi Keresztyén Kiadók Szövetségének (ECPA) elnöke. „Persze minden összefügg mindennel, a mesterséges intelligenciától való félelemmel, a választási ciklusokkal... és mindez táplálja a bizonyosság iránti vágyat, azaz hogy nem kell félni a jövőtől.” A közösségi média is jelentős szerepet játszik a Biblia népszerűsítésében. Több influenszer számolt be arról, hogy elkezdte olvasni, és megosztotta tapasztalatait a követőivel. Egyikük például arról készített TikTok-videót, hogy huszonnyolc évesen megvette élete első Szentírását. „Úgy éreztem, hogy szükségem van saját példányra, hogy elinduljak egy felfedezőúton, és ez jelképezi, hogy elkezdtem Istent keresni”– mondta. Hozzátette, hogy az általános szorongás és az élet értelmének keresése is közrejátszott a döntésében. A kansasi Newtonban található Faith & Life keresztyén könyvesbolt vezetője, Bethany Martin szerint sok vásárlója most vesz először Bibliát. „Reményt keresnek a világ jelenlegi állapotában, és az Igéhez fordulva találhatják meg” – mondta.
A NYOMTATOTT BIBLIA RENESZÁNSZA
Érdekes módon a Biblia iránti igény annak ellenére növekszik, hogy az Egyesült Államok egyre inkább szekularizálódik. A Pew Research Center adatai szerint a felnőttek mintegy huszonnyolc százaléka vallásilag elkötelezetlennek tartja magát. Mégis, a bibliaeladások jelentős emelkedést mutatnak: 2019-ben 9,7 millió példányt adtak el, ez a szám 2023-ra 14,2 millióra nőtt, és idén október végéig már elérte a 13,7 milliót. A Biblia mellett a lelki témájú könyvek is népszerűek, amelyek útmutatást nyújtanak az olvasóknak. A kiadók szerint ezek a kiadványok nemcsak egyházi és keresztyén könyvesboltokban, hanem online platformokon, például az Amazonon, valamint hagyományos értékesítőknél is jól fogynak. A nyomtatott Biblia reneszánszát éljük, a vásárlók ugyanis jegyzetelni akarnak az oldalakra, kiemelni a számukra fontos részeket, de egyre népszerűbbek a hangoskönyvek is.
A FIATAL GENERÁCIÓK ÉS A HIT
A könyvek könyve népszerűségének emelkedése különösen a fiatalabb generációk körében figyelhető meg. Bár általában csökken a fiatalok vallási elköteleződése, egyre többen érdeklődnek a hit kérdései iránt. A Biblia helyzete 2023-ban című jelentés szerint a tizennyolc-huszonhat éves, Z generációs felnőttek negyvennégy százaléka nagyon vagy rendkívül kíváncsi Jézusra és/vagy a Bibliára. Közülük majdnem minden második arról számolt be, hogy a Szentírás megváltoztatta az életét. John Plake, az Amerikai Bibliatársulat (ABS) programigazgatója szerint a Z generáció „tündöklő remény”. „Tényleg megpróbálnak a hitükben elköteleződni. Valamifajta fényt jelentenek az amerikai felnőttek számára” – mondta. A szervezet 2024-es jelentése szerint a Z generációs felnőttek huszonegy százaléka használta többet a Bibliáját az elmúlt egy évben.
ARANYKOR A BIBLIANYOMTATÁSBAN
Az új kiadások és az innovatív megjelenési formák – például jegyzetelésre alkalmas, modern fordítások vagy esztétikus kivitelezések szintén hozzájárulnak a vásárlási hajlandóság fokozódásához. A bibliakiadás aranykora nemcsak a tartalom iránti igényre épít, hanem a kiadók kreativitására és célzott marketingkampányaikra is. A Biblia iránti kereslet növekedése azt mutatja, hogy az emberek egyre inkább válaszokat keresnek a modern élet kihívásaira és a bizonytalan világ helyzeteire. Érdekes lesz látni, hogy ez a tendencia hogyan alakul 2025-ben és azon túl.
Cikkeinket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben sok érdekes és értékes tartalmat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!