„Mosolygós, derűs legyen a templombelső”

A református templomokat sok esetben hetente egy-két órát használja a gyülekezet. Hogyan lehetne ezt a teret több alkalommal is úgy igénybe venni, hogy kellő módon „illendő” legyen a vasárnapi istentisztelethez, de adott esetben átalakítható legyen a többfunkciós elvárásoknak megfelelően? Horváth Gyula belsőépítésszel az ő munkáin keresztül mutatjuk be a vallási motívumok és templombelsők szerepét. Először a budafoki Rózsakerti Demjén István Református Általános Iskola és Gimnáziumról beszélgetünk, azonban a tervező bemutatja más olyan munkáit is, amelyekre mindig szívesen gondol.

Rózsakerti Demjén István Református Általános Iskola és Gimnázium, Budatétény 2021

Rózsakerti Demjén István Református Általános Iskola és Gimnázium, Budapest XXII. kerület, 2021

A budafoki új gimnáziumi épületegyüttes alapkövét 2018 tavaszán tették le, és a kivitelező 2020 nyarán adta át. – Oktatási intézmény lévén itt elsősorban a gyerekekre gondoltam, és arra, hogy én rossz kölökként hogyan mozogtam az iskolában, mennyi csínytevést követtem el. Rendkívül fontosnak tartottam, hogy formailag és színhasználatban is megszólító, szerethető legyen, üzenetet is hordozzon a tervem. Azt gondolom, hogy erre meg is kaptam a remélt visszajelzéseket – mondja derűsen a belsőépítész. – Az iskola művészettörténettel foglalkozó tanára megkeresett, hogy beszélgessünk az elkészült alkotásom szimbolikájáról. Örömmel tettem eleget ennek. Utána ő folytatta a beszélgetést a tanítványaival, és elküldte a gyerekek üzeneteit, amelyek meghatottak. Nagyon boldog voltam, mert az installációm célt ért, a gyerekek egyértelműen azt csatolták vissza, hogy van szemük a látásra és fülük a hallásra.

GYEREKSZEMMEL

„Tetszik, hogy „el van rejtve benne egy kereszt, és hogy lent sötét, fent pedig egyre világosabb van, ez mutatja a mennyországot. A zöld szerintem a földi életet jelenti. Nagyon kidolgozott munka!” (Kormányos Kökény, 6/C osztály)

„Nagyon tetszett, jók az arányok, szépek a színek, tetszett a halacska, és a keresztet is észrevettem.” (Tófalvi Balázs, 6/C osztály)

„Szerintem az az érdekes az alkotásban, hogy sok dolgot bele lehet képzelni, ha ránézünk. Nagyon jó benne, hogy középen van a kereszt, hogy alulról fölfelé világosodik és hogy szép színes. Én órákig is elnézném.” (Szacsúri Hanna Róza, 6/C osztály)

„Szerintem nagyon szép lett, látszik rajta az átmenet és a sok munka, az aprólékosság.” (Csere Boglárka, 6/C osztály)

„Nagyon jó lett! Benne van az Alfa és az Ómega, meg egy hal. Szerintem fent a fehér rész a mennyország, lent pedig az emberiség. A színek is nagyon tetszenek benne.” (Becze Blanka, 6/C osztály)

„A mennybemenetel, a jó és a rossz.” (Nagy Tamás)

„Nekem nagyon tetszik az alkotás, szerintem azt ábrázolja, hogy majd fölmegyünk a mennybe, és szerintem különleges.” (Kovács-Mezey Hanga)

TANÁRSZEMMEL

„Számomra ez a műalkotás a komplementer színeivel, formavilágával, a kezdet és a vég gondolatiságával a létünk értelmét, célját hívta elő részleteiben, összefüggéseiben. A hívő lélek megtisztulásának útját véltem felfedezni a színek használatában, miközben az egész mindenség, a környezetünk, amely okkal, céllal vesz körül bennünket, a kereszten nyugszik. A zöld a növekedés, a megújulás, a feltámadás színe. A vörös az Újszövetségben a vérrel hozható összefüggésbe, az engesztelés, az áldozati kép jelenik meg a szemeim előtt. A hal szimbólum a komplementer színek egymásra ható, egymást kiegészítő erejével összekapcsolva nekem utalást jelent, hogy keresztyén emberként nekünk is így kell tennünk egymással. A Megváltó értünk hozott áldozatára emlékezve, az ő erejétől felvértezve merjünk világítani és életünk útján készülni a vele való találkozásra.” (Végváriné Pánczél Gyöngyi tanító, vizuális műveltségi terület)

„AZ EMBERI LÉLEK KÍVÁNJA A SZÍNT”

Eszembe jutnak a puritán megjelenésű régi templomaink. Jó néhány ilyen van szerte az országban, de legalább ugyanennyi más stílusú is. Gondoljunk csak a felső-Tisza-vidéki vagy a baranyai gyönyörű festett kazettás templomokra, más építészeti stílusokra, a századfordulón épült templomokra, például a fasori és a Szilágyi Dezső téri templomra, ahol a színes ólomüvegek és kerámiadíszítések is megjelennek. – Az emberi lélek kívánja a színt és a formát. Ez természetes, ettől nem szabad megijednünk a templomaink tervezésénél sem. A régészeti leletek bizonyítják azt, hogy az emberrel egyidős a díszítés vágya. A legelemibb használati tárgyaknál is ezt látjuk – mondja Horváth Gyula.

A belsőépítészt hallgatva eszembe jut, hogy sok esetben a szakrális tér alkalmi: ott jön létre és addig áll fenn, amíg ott Isten Igéje hangzik. Napjainkban egyre gyakoribb, hogy gyülekezeti otthonokat terveznek a korábbi egyterű, impozáns templomok helyett. Milyen legyen az az épület, amely kiszolgál különböző létszámú, jellegű és életkorú gyülekezeti csoportokat, adott esetben egy időben, akár az istentisztelettel párhuzamosan vagy hétközben? Minden tér szakrálissá válik azzal, hogy Isten Igéje kerül a középpontba, ilyen a gyermek- istentisztelet, az ifjúsági óra, a baba-mama kör vagy egy házasköri találkozó helyszíne.

A BEREGI KÉK

– Az elmúlt év feladatai közül a nyíregyházi református templom az egyik kiemelkedő, amely teljesen új épület, formagazdag, itt a beregi kék színt előszeretettel használtam – mondja büszkén az idegenvezetőm. A Nyíregyháza keleti határán, Örökösföld lakótelepének Szentháromság terén álló Kulcsár Attila Ybl-díjas építész tervezte templomot 2020 szeptemberében szentelték fel. Két másik épülettömbbel, a gyülekezeti házzal és a parókiával együtt számos egyházi és hitéleti funkciónak tesz eleget. Külső megjelenése arányos, visszafogott, puritán szellemiséget sugall, igazodva a kálvini tanításokhoz. – Az összkép legmarkánsabb eleme a fehér téglahomlokzat, amelyet finoman ellenpontoz a tetőzet grafitszürke, fémlemez fedése. A templom tömegéhez illeszkedő, harmincméteres torony jól kommunikál a környező lakótelepi házak magasságával, dísze a református egyház jellegzetes, ég felé törő csillag motívuma – folytatja a szakember. A templom szervesen összekapcsolódik, belülről egybe is nyílik a gyülekezeti házzal, ruhatárral és szociális helyiségekkel egészül ki. Az összetartozás mellett a két épülettömb kívülről külön-külön is elérhető, így a funkcióik szükség esetén szétválaszthatók. A gyülekezeti ház közösségi tere világos, tágas, alkalmas agapék, különféle rendezvények megtartására. E térből nyílnak a kisebb, csoportos foglalkozásokat kiszolgáló termek, a baba-mama szoba, az emeleten pedig a gyermekek és fiatalok számára kialakított, a közösségépítést és a lelki elmélyülést szolgáló helyiségek. A sokféle tevékenységet és a különböző korosztályok igényeit kielégítő közösségi ház konyhával és hivatali, lelkészi irodákkal egészül ki. Vagyis itt is igazi gyülekezeti otthon épült, szépült.

Református templom Nyíregyháza, Örökösföld lakótelep, Szentháromság tér, 2021

„IGAZI LELKI OTTHON”

A jászberényi templom örökségvédelem alatt áll, a református közösség számára azonban az épület nem pusztán műemlék, hanem igazi lelki otthon is egyben. A teljes körű külső és belső helyreállítás részeként a torony egésze lemezcserén esett át, kijavították a tartószerkezetet, a toronyórát, de a munkálatok kiterjedtek a szigetelésre, a padlófűtés kialakítására és a külső festésre is. Ennek az az érdekessége, hogy ide már bekerült a korszerű világítás, az informatika, illetve egy üvegfallal leválasztott szoba is, ahol a kismamák és babák is részt vehetnek az istentiszteleten, vagyis Horváth Gyula igazi otthont tervezhetett egy régi, védett épületben. A belsőépítész megállíthatatlanul sorolja a munkáit, és minden feladathoz egy-egy kedves arcot, nevet emleget. Kiemeli a berekfürdői Megbékélés Háza Református Konferencia-központot, a Bibliamúzeumot, a tiszaroffi, fehérgyarmati, berekfürdői, érdligeti, tatabánya-bánhidai, kispest-rózsatéri, apajpusztai, újszilvási, pestszentimrei, nyékládházi, gazdagréti református templomokat, az őrmezői, a ráckeresztúri drogmisszió és a Csaba utcai Válaszút Misszió kápolnáit, a hajdúböszörményi, izsófalvi, fényeslitkei, kabai és szentendrei gyülekezeti termeket.

Jászberényi református templom - Fotó: Gócsa Mihály

A jászberényi templom

„MOSOLYGÓS, DERŰS LEGYEN A TEMPLOMBELSŐ”

Ha már emlékek, olvastam valahol, hogy a barátai azt mondják: „Gyula egy egyenes vonalat sem tud elképzelni, az íveket szereti.” Éppen ezért egyszer vonalzót kapott ajándékba. – Ez ma is így van? – kérdezem. – Hogy stílszerűen válaszoljak, ez ma is hullámzó – mosolyog. – Nézze, itt is vannak egyenesek, meg ívek is. Ezt a baráti, megmosolyogtató kritikát akkor kaptam, amikor az egyik megbízásomnál minden nagyon szögletesre sikerült, és a megrendelőtől kaptam egy ellipszisvonalzót, hogy térjek csak én vissza a kedvenc íveimhez.

Azt gondolom, hogy a beszélgetésünk is ívesre sikeredett, hiszen visszatérünk oda, ahol elkezdtük. Gyula újra átveszi a szót: – Mosolygós, derűs legyen a templombelső. Ne legyen komor, lehangoló, művirágos. Az Isten házában legyen minden természetes anyagból. Ahogy Szabó Imre egykori fasori esperes írta: „Ne hazudja magáról a fa azt, hogy kő vagy márvány.”

Református templom Nyíregyháza, Örökösföld lakótelep, Szentháromság tér, 2021

„SZERETNÉK BOLDOG, MOSOLYGÓS POSTÁS LENNI”

Kap-e a gyülekezeti tagoktól bármilyen visszajelzést? – kérdezem. Jön is az örömteli válasz: – A hívek visszajelzése nagyon fontos, maga az oxigén a következő kihívásokhoz. Ehhez van egy kedves történetem, egy börtönben megtért férfi mesélte nekem: amikor kiszabadult, felkereste Kati nénit, hogy megköszönje neki, milyen hűségesen látogatta a börtönmisszióban, és megmutatta neki a lelki kivezető utat. Mire Kati néni riadtan hátrébb lépett, és azt mondta: „Egyedül az Úré a dicsőség!” Erre a megtért barátunk csak annyit mondott: „Kati néni, a postásnak is megköszönik, hogy elhozta a küldeményt.” Én is tudom, hogy amit az elmúlt évtizedekben megrajzoltam, megterveztem, az nem tőlem van, de szeretnék boldog, mosolygós postás lenni.

A gyülekezet otthona nemcsak a mostani, éppen ott élő gyülekezeté, hanem a még jelenleg bizonytalan léptekkel elhaladók és közelítők otthonává is kell válnia. Nagy a felelősségünk – mondja Horváth Gyula –, hiszen a tervezett épületeinkkel kezet kell nyújtani azok felé, akik oda megérkeznek. Hiszem, hogy a munkánk elvégzése után nem pusztán egy szép épület várja őket, hanem Isten maga.

Fotók: Gócsa Mihály, Jarosch Imre, Sebestyén László, Szőke Ottó

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapja október 17-i számában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak! Keressék a templomokban és az újságárusoknál!