Négyszemközt, sötétben

A láthatatlan színház műfaja csaknem minden érzékünkre hatással van, azokat a részleteket pedig, amelyek hiányoznának az előadás narratívájából, szürkeállományunk egészíti ki. Írásban szinte lehetetlen átadni az élményt. Persze sokan megélhettük már különböző keresztyén rendezvényeken. De vajon mit jelent ez a szolgálóknak, a szereplőknek? Az Erdélyi Ifjúsági Keresztény Egyesület kézdivásárhelyi csoportja vezetett át bennünket egyik előadásukon, amelyet ezúttal érettségiző középiskolások írtak.

– Bekötöm a szemed! – mondja egy mosolygós tinédzser, mellette Ruszka Sándor református lelkipásztor, a társulat vezetője. – Biztonságban leszel, nyugodtan csináld a mozdulatokat, amelyeket a szereplők egyértelművé tesznek a számodra! – bátorít. Mély lélegzetet veszek, hiszen nem tudni, mi vár rám a következő bő tíz percben. De az biztos, hogy valaki megfogja mind a két kezemet és vezet.

kézdivásárhelyi 2025 láthatatlan színház IKE Todoroff Lázár csillaőgpont

Fotó: Todoroff Lázár

– Amikor megszülettél, áradt feléd a szeretet. Mindenki nagyon várt. Öleltek, simogattak, mesét mondtak neked. Még gondolkodni sem tudtál, de a szíved úgy érezte, hogy a világ legcsodálatosabb helyére érkeztél: melegség, szeretet, elfogadás. De ekkor hirtelen minden megváltozott – meséli lágy hangon a narrátor. Majd hirtelen: – Az újszülötteket keressétek! Egy sem maradhat életben! – kiabálnak körülöttem, miközben megérkezem Mózes történetébe.

Már babaként himbálódzom a Níluson, a sötétben csak hallom a víz csobogását, a fáraó leányának és társalkodónőinek hangját. Eközben érzem a kiszolgáltatottságomat. Pontosabban Mózesét, aki most én vagyok.

– Támadsz, visszalépsz! Támadsz, visszalépsz! Jegyezd meg, a jó katona legfontosabb tulajdonsága az összeszedettség és a fegyelem – sulykolja kiképzőm, a kezembe kardot ad, suhintok vele. Hiába ismerem a történetet, sosem gondoltam bele Mózes kettős identitásába: zsidó testvér, fáraóunoka. Az előadás előtt csak a zsidóság megmentőjét, Isten barátját láttam benne, nem pedig az embert, akire fényes jövő várt a palotában, vagy a gyilkost, akinek lelki és egzisztenciális bukássá vált az élete.

Miután lekerül rólam a cipőm a csipkebokornál, áldással indítanak útnak. „Írd át álmaim, amire akarod, cseréld ki vágyaim, amire akarod, töltsd be életem, amivel akarod, ölelje jövőmet, egészen át karod!” – énekli a társulat a Zámír Projekt dalát, miközben egy női hang beszél hozzám: – Indulj, Isten most téged küld! Éld az életet, amelyet csak te élhetsz! Végezd a küldetésed, amelyet csak te végezhetsz!

láthatatlan színház IKE 2025 Csillagpont Todoroff Lázár

A darab szereplői

Fotó: Todoroff Lázár

Hol kezdődik a valóság?

Egy ószövetségi ember életútja mintegy húsz jelenkorira van hatással csak aznap, amikor meglátogatom az Erdélyi Ifjúsági Keresztény Egyesület (IKE) láthatatlan színházának társulatát a Csillagpont fesztiválon. A szereplők hiába tinédzserek, az előadás a főszereplőben így is tele van intimitással.

Ruszka Sándor húsz évvel ezelőtt kezdett el láthatatlan színházzal foglalkozni. – Ez egy sűrített evangelizáció. A módszer rendkívül intenzív, amelyben gyakran egy bibliai történet szereplőjévé válik a vezetett. A forgatókönyv folyamatosan váltakozik a Szentírás és a saját élettörténete között. A szavak, a hanghatások érzelmeket váltanak ki, a Szentlélek munkája szinte kézzelfoghatóvá válik. A fesztiválokon állandóan túljelentkezést tapasztalunk. Ma, miután online megnyitották a regisztrációt, három másodperc múlva az összes hely betelt – osztja meg velünk.

Ruszka Sándor IKE kézdivásárhelyi lelk Todoroff lázár Csillagpont 2025

Ruszka Sándor: Ez egy sűrített evangelizáció

Fotó: Todoroff Lázár

Megtudjuk tőle, hogy Erdélyben is kevesen foglalkoznak láthatatlan színházzal a reformátusok között, mivel csapat- és időigényes feladat. A kézdivásárhelyi gyülekezetnek sajátos módszere a csapat-összeállításra, hogy minden konfirmandusukat átvezetik egy előadáson. A diákok felének nagy élmény, ezért amikor csatlakoznak az ifjúsági közösségükhöz, az IKE-csoporthoz, a színházban is szerepet vállalnak. – Sokszor úgy akarunk prédikálni a fiataloknak, hogy előbb nem szántjuk fel a talajt, hogy a mag a földbe jusson. Ez hiba. A láthatatlan színház egyfajta előkészítése a talajnak mind az előadók, mind a résztvevők oldaláról – vallja.

Reflektorfényre nem volt szükség

– Vannak rövidebb, kevesebb szereplős történeteink is. A legtöbbet játszott, általam vezetett előadás négyszereplős volt, de a jól kidolgozottak mindig egy történeten kísérnek végig és sokszereplősek, hogy minél több érzékszervet megmozgassanak. Így mintha csak egy ember szolgálatára készülnénk a csapattal. Nikodémus története jut eszembe erről. A Szentírás legfontosabb mondatát Jézus nem fényes nappal, sok embernek jelentette ki, hanem egyetlen egynek, éjjel: „Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen” – olvassuk János evangéliumában. Az egyszemélyes szolgálatnak időnként sokkal mélyebb a hozadéka – nyomatékosítja.

A veszteglő forgatókönyv

A Mózes elhívása című előadást három végzős diák írta és rendezte – Kuron-Muszka Zselyke, Boldizsár Norbert és Nagy Balázs –, a vezetők pedig finomhangolták. A tizenhét-tizennyolc éves fiatalok az IKE-csoportjuk teológiára készülő idősebb tagjának szánták búcsúajándékként a darabot. Zselyke diktált, Balázs fogalmazott és gépelt, Norbert főként a technikai megoldásokért felelt. A forgatókönyv megírása és a rendezés így is hónapokba telt. – A legjobb barátunk a szinonimaszótár volt. Az is megtörtént, hogy órákig csak ültünk, és semmi sem jutott eszünkbe, amit leírhattunk volna – eleveníti fel Kuron-Muszka Zselyke. – Egy kis szobában hárman, egy-egy pohár víz, a Biblia és a Google-dokumentumok társaságában folyt az alkotás – jegyzi meg Boldizsár Norbert.

Kuron-Muszka Zselyke 2025 láthatatlan színház IKE Todoroff Lázár

Kuron-Muszka Zselyke: Az is megtörtént, hogy órákig csak ültünk, és semmi sem jutott eszünkbe

Fotó: Todoroff Lázár

Kíváncsiak vagyunk, mi segített Mózes helyébe képzelniük magukat. – Olvastuk és olvastuk a történetet. Át kellett szellemülnünk, és azért esett Mózesre a választásunk, mivel az ő élete a születésétől az elhívásáig részletes és kivitelezhető – mondja Zselyke és Balázs.

Bár a forgatókönyvet és a narrációt mindhárman kívülről tudják, maguk is átmentek vezetettként a darabon. – Váratlanul ért, hogy hatást gyakorolnak azok a jelenetek is, amelyekre nem számítottam, például Mózes álmatlan éjszakja, miután megölte az egyiptomit – magyarázza Zselyke.

Nagy Balázstól megtudjuk, hogy a vezetettek, a főszereplők jó része könnyes szemmel távozik tőlük, de olyanok is akadnak, akik csak mosolyognak a tapasztaltakon, akár a gyilkosság jelenetén is. Norbert az ellenkezőjére is tud példát: – Az áldozatot játszom. Az egyik alkalommal a vezetett teljesen beleélte magát a bántalmazásba, a temetésnél is megfogta a lábamat, hogy valóban ott vagyok-e, és csak hányta rám a földet, hányta rám – idézi fel. Arról is beszél, hogy ugrálnia kell a szerepei között: az egyik percben a szerető apát, a másikban a segítségért kiáltó áldozatot játssza, ami megterheli. A fiatalok négy órát szolgálnak egyhuzamban. A nap eseményeit egy közös öleléssel, imával vezetik le, vagy egy gyors körkérdéssel beszélik át.

Nagy Balázs és Boldizsár Norbert IKE láthatatlan színház Todoroff Lázár 2025

Nagy Balázs és Boldizsár Norbert

Fotó: Todoroff Lázár

Az indíték

A szolgálat a fiatalok hitére is hatással van. – A főszereplőt vezettem be, amikor rátekintettem a kezeimre, és azt éreztem: ahogy én ezt az embert, úgy vezet engem is Isten ebben a szolgálatban – eleveníti fel Nagy Balázs. Zselykéből szinte kibuggyan a vallomás, miszerint a saját elhívásának az embereken való segítést érzi, amelyben a láthatatlan színház számára a kiteljesedés tere.

Vészesen telik az idő. Kezdődik a nap, a következő főszereplő már várakozik az előadásra, de azért sikerül gyorsan még a kulisszatitkokra is kitérni.

láthatatlan színház IKE 2025 Csillagpont Todoroff Lázár

Fotó: Todoroff Lázár

– Egy leeresztett, puha labdát ütlegelnek a vezetettek, ez imitálja az emberi testet – mondja Nagy Balázs. A földön fekvő vizes lavórt hirtelen nem is tudom jelenethez kapcsolni. – Amikor Mózest ráteszik a Nílusra, hallja a víz csobogását – siet segítségemre Boldizsár Norbert.

Egy-egy váratlan helyzetet még az előadás szereplői sem bírnak ki nevetés nélkül. – Tavaly Jónás történetét dolgoztuk fel, és az IKE-fesztivál harmadik napjánál jártunk rendkívül fáradtan, amikor az egyik vezetett az angyal és az ördög párbeszédénél elkezdte követni a két narrátort, a fejét kapkodva közöttük. Ezt még sikerült nagy nehezen nevetés nélkül megállni, de azt már nem, amikor egy komoly jelenetben, amikor Jónást elnyeli a cethal, a vezetett a kezét a feje mögött összekulcsolva úgy feküdt a matracon, mintha a tengerparton pihenne – eleveníti fel mosolyogva Norbert a tréfás történetet.

Ruszka Margó IKE láthatatlan színház Todoroff Lázár 2025 csillagpont

Ruszka Margó

Fotó: Todoroff Lázár

Az emberhez alkalmazkodó áldás

A keresztyén láthatatlan színház elengedhetetlen zárómomentuma a lelkigondozói beszélgetés. A csapatban a feladatot Ruszka Sándor felesége, Margó vállalta az elmúlt években. – A történet láthatatlansága teszi bensőségessé az élményt a főszereplőben. Olyan életkérdéseket érint, amelyekhez könnyű kapcsolódni – árulja el, ahogy azt is, hogy ezúttal maga is vállalt feladatot az előadásban, a többi mellett ő indítja útnak a vezetettet, és ez őt is felkavarja. – A láthatatlan színházban rá kell érezni a főszereplőre. Figyelve a rezdüléseire, az ő lelkiállapotához alkalmazkodva igyekszem jelen lenni. Áldást kérni vagy áldássá lenni számomra a legnagyobb szolgálat, célkitűzés. Az áldás általában senkit sem hagy hidegen, egy kicsit a keresztyén mivoltunkban renget meg – zárja beszélgetésünket.

Nagy Balázs Ruszka Sándor és felesége, Margó Boldizsár Norbert

A képekre kattintva megtekintheti galériánkat

Fotó: Todoroff Lázár