Összetartás és szeretet az atomerőmű árnyékában

Paksról a legtöbbünknek egy, sokaknak pedig két dolog jut egyből eszébe. Az első a működő és az épülő atomerőmű, a másik pedig a városi focicsapat, amely gyakorta okoz meglepetéseket csoportjában, az idei NB I.-es szezont az ötödik helyen zárta. Illőnek tűnik, hogy bemutassuk a város református gyülekezetét is, amely bár méretét tekintve nem kiemelkedő, hitéletük, elszántságuk és összetartásuk példaértékű.

A Paksi Református Egyházközség története sok mozzanatában hasonló más helvét hitű közösségeinkéhez. A reformáció tanainak terjedése a XVI. század második felében éri el a települést, 1576-ban már saját református lelkészük volt Zombori Antal személyében. A XVII. században templomot építettek, amely a mai parókia udvarán állt. Ezt később lebontották, és új helyen (feltehetően ahol a mostani templom áll) nagyobb épületet emeltek Istennek. Néhány évtizeddel később a hívek számának gyarapodása miatt újra templomépítésbe kezdtek. 1750-ben tették le a ma is meglévő templom alapkövét, amelyet húsz évvel később, 1779. november 5-én szenteltek fel.

A türelmi rendelet miatt tornyot akkor nem kapott, harangja lábon állt, végül 1796-ban a torony is elkészült, erről tanúskodik a toronybejárat fölé helyezett latin feliratú kőtábla is: „E torony az Úr dicsőségére épült II. Ferenc uralkodása alatt, az 1796. évben.”

A paksi gyülekezet iskoláját a XX. század közepén államosították, az elvett, leromlott állapotú épületet visszakapta ugyan az egyházközség a rendszerváltás után, de felújítására egészen 2018-ig kellett várni.

KIS FALVAKBÓL A KISVÁROSBA

Lenkey István és felesége, Lenkeyné Teleki Mária 2001 júliusa óta végzi szolgálatát Tolna megye második legnagyobb városában. Velük és a presbitérium néhány tagjával ülünk le beszélgetni a parókián kialakított gyülekezeti terem egyik asztalánál. Szerda délután van, igyekeznünk kell, mert hamarosan kezdődik a zsoltáréneklő kör záró alkalma. Ez is egy azon programok közül, amelyek jól jellemzik a paksi gyülekezet életét.

Lenkeyné Teleki Mária a teológia elvégzése után két évig szolgált szigetvári segédlelkészként, majd házasságkötésük után immár férjével együtt öt évig gondozták a nyolc gyülekezetből álló Nagydobsza és környéke Református Társegyházközséget. – Ez azért más nagyságrendben működő gyülekezet – ismeri el István. – Az előző szolgálati helyünkön ha tíznél többen voltunk egy istentiszteleten, már azt mondtuk, „Hú, de sokan vagyunk!” – teszi hozzá Mária. Most egy átlagos vasárnap közel nyolcvanan vesznek részt az alkalmon a százötven fős gyülekezetből. István szerint a gyülekezeti lelkészség szemléletét tekintve a helyzet nem változott, de nagy könnyebbség, hogy nem „nyolcfelé kell szaladgálni”.

Lenkey István és felesége, Lenkeyné Teleki Mária Fotó: Kiss László

Lenkeyné Teleki Mária és Lenkey István

Fotó: Kiss László

A lelkészházaspár között már a kezdetekben kialakult egyfajta munkamegosztás: Mária a gyermekalkalmakat, a hittanoktatást és a nőknek szóló alkalmakat, valamint a lelkigondozás feladatát vállalta magára, ami persze nem jelenti azt, hogy időnként ne állna fel a szószékre Igét hirdetni. – Nem vagyok az a fajta lelkész, akinek sérülne a lelkipásztori identitása, ha épp nem én prédikálok. A lelkészség összetett és gazdag szolgálati feladatokat kínál, ha a prédikáció éppen hiányzik belőle, én akkor is teljes mértékig lelkésznek érzem magam – vallja be.

– Soha nem is úgy osztottuk el a feladatokat, hogy elfeleztünk minden munkát, inkább típusonként. Én mondjuk baba-mama klubot egyetlenegyet sem tartottam – mondja István.

MEGDŐLT ELMÉLET

A paksiak is nagy odaadással fordulnak a gyermekek felé, más gyülekezetekhez hasonlóan. Nemcsak azon a heti ötvenhárom hittanórán, amelyeket Mária mellett két főállású hittanoktató tart, hanem a közösség saját gyermekprogramjain is. Van viszont egy markáns különbség: a paksiak nem feltétlenül várják ettől a gyülekezet gyarapodását. – A hittanoktatásban sok gyermeket elérünk, de hozzájuk mérve kevés a gyülekezethez kötődő család. Az az elmélet, hogy a gyerek majd elhozza a szülőt, Pakson gyorsan megdőlt. Az látszik inkább, hogy a szülő hozza el a gyermeket, már ha megteszi. Örvendetes, ha a szülő eljön a gyermekével egy-egy alkalomra, de ha nincs elköteleződés, nincs gyarapodás sem – mondja Mária. – Úgy látom, gyermekek terén kicsit leszálló ágban vagyunk, ami a gyermek-istentisztelet látogatottságán is látszik – teszi hozzá.

Paksi Református Egyházközség Fotó: Kiss László

Fotó: Kiss László

Ettől függetlenül meggyőződésük, hogy a gyermekek jelenléte gazdagítja a gyülekezetet, és sokat hozzátesznek a közösség életéhez azok a programok, amelyek a gyermekeknek szólnak. – Megmozgatja, elevenséget ad a gyülekezetnek. Tavaly például nagy élmény volt számomra, hogy az asszonytestvérek koordinálták a nyári napközis táborunkat, nekem szinte semmi háttérfeladatom nem volt, mindent ügyesen elintéztek – ismeri el a lelkésznő.

S ha a gyermek nem hozza el szüleit a gyülekezetbe, sokszor a gyülekezet, illetve a lelkipásztorok teszik meg az első lépést. – Azzal, hogy beíratják a szülők a gyerekeket hittanra, felhatalmaznak minket arra, hogy megszólíthatom őket, meghívhatom gyülekezeti alkalmakra, például az anyukákat a fiatal női körbe, mamakörbe. Csakugyan könnyebb így odalépni hozzájuk – vázolja Lenkeyné Teleki Mária.

APÁK, SZEVASZTOK!

De nem csak az anyukákat szólítja meg a gyülekezet, Pakson az apákra is gondolnak. – Próbálunk találkozási lehetőségeket adni, néhány éve kezdtünk el apás kirándulásokat szervezni – mondja Lenkey István. – Eleinte kifejezetten apák és fiúk programja volt ez, később már a lányaikat is elhozhatták az apukák. Ezek egynapos kiruccanások – részletezi. A jelenlévők közül többen lelkesen idézik fel azt az emlékezetes kirándulást az orfűi Trió-barlangba, ahol csak kúszva lehet közlekedni a járatokban. – De jártunk az apákkal és gyermekeikkel a felcsúti futballakadémián, az etyeki filmstúdióban, és vízitúráztunk is: Dunaföldvárról eveztünk egészen Paksig.

S hogy miért ez az apákra irányuló kitüntetett figyelem? István magyarázata szerint általános jelenség nemcsak a paksi gyülekezetben, hanem országosan, sőt az egész nyugati civilizációban is, hogy az egyházi közösségekben sokkal kevesebb a férfi, mint a nő. – Az anyák napját mindenhol megünnepelik, ami szép, és így van jól. Néhány éve támadt az ötletünk, nagyjából az apás kirándulások szervezése idején, hogy a gyülekezetünkben tartsunk apák napját is. Meglepő módon az elmúlt években az egyik legnépszerűbb istentiszteletünkké vált, látogatottsága a szentesti alkaloméval vetekszik – számol be a váratlan eredményről Lenkey István. – Szép és megható alkalmak ezek, amelyet próbálunk hagyománnyá tenni – teszi hozzá.

ERŐMŰVESEKTŐL PEDAGÓGUSOKIG

„Ez nyílt, befogadó és szeretetteljes közösség. Szeretjük egymást, és örülünk a közénk érkezőknek” – írja a gyülekezet honlapján olvasható lelkészi köszöntőjében István. Szerinte ezek a jelzők a mai napig megállják a helyüket. Úgy véli, ez visszavezethető az atomerőműhöz, amelynek építése, üzemeltetése ezreket vonzott a Duna-parti városba az elmúlt évtizedekben. – Paks befogadó hely, szinte mindenki máshonnan jött ide. Nemcsak mi, lelkészek éltük meg ezt a nyitottságot, hanem azóta mindenki, aki a gyülekezetünkbe érkezett – teszi hozzá.

Mi sem bizonyíthatná ezt jobban, mint hogy azok közül, akikkel leültünk beszélgetni, Kern Sándor gondnokot kivéve senki sem született paksi. Erre Gócza Levente presbiter hívja fel a figyelmet, majd számolgatni kezdik, hány „őslakost” tart számon a gyülekezet – nem sokat. Az is nyilvánvalóvá válik, hogy szinte mindenkinek van valami kötődése az atomerőműhöz, ha nem is közvetlen, közvetett biztosan.

Gócza Levente Fotó: Kiss László

Gócza Levente presbiter

Fotó: Kiss László

Gócza Levente már tizenhat éve nyugdíjas, előtte huszonhét évet húzott le az erőműben, ahol több feladatkörben is dolgozott. – Voltam a reaktor területén, később az irányítástechnikában, majd a minőségügynél. Végigjártam a létesítményt, de jó volt megismerni az egészet – mondja.

Pap Norbert nem az erőmű alkalmazottja, mégis van belépője, ugyanis műszaki diagnosztikával, a környező területek állapotvizsgálatával, felügyeletével foglalkozik. Vargáné Csató Ibolya úgy került Paksra, hogy a férje az erőműben kapott állást, ő pedig vele tartott, Kazincbarcikáról költöztek ide. – Pedagógus vagyok, mégsem örültek annyira az érkezésemnek, mert minden második erőművesnek pedagógus volt a felesége. Sikerült azért a szakmámban elhelyezkednem, azóta már nyugdíjas vagyok – mondja Ibolya, aki a gyülekezet informatikai felelőse is. Bihari Gabriella a „legifjabb” paksi a gyülekezetben. Érkezése bizonyos ponton egyezik a többiekével, de költözésük nem egyszerű álláskeresés eredménye. – Nem tervezett utazás volt, férjem a Paks2 előkészítési munkálataiban vesz részt, míg én a gyülekezetben kaptam munkát. Kárpátaljáról jöttünk a háború kitörésekor – mondja a fiatalasszony, akinek testvére húsz éve jött férjhez Paksra – szintén egy erőműveshez – és lett tagja a református közösségnek.

Az egyedüli kivétel ebből a szempontból Feil Ferencné Rozika, akinek mezőgazdász volt a férje, ő pedig könyvelőként dolgozott. – Egyik gyermekem sem dolgozik az erőműben, egyedül a vejemnek van egy hajszálnyi köze hozzá, mint ahogy azt az előbb el is mondta – és a fejével Pap Norbert felé biccent.

TÉGLÁRÓL TÉGLÁRA

A Lenkey házaspár több mint két évtizedes szolgálata alatt markáns változáson ment keresztül a paksi gyülekezet. – Amikor eljöttek bemutatkozni, elmondták, hogy szolgáló gyülekezetet szeretnének. Akkor azt gondoltam magamban, hogy „nem ismernek még minket, látszik” – emlékszik vissza Rozika. – A régi gyülekezetben nem sokan álltunk be a szolgálatba. Számomra viszont hatalmas dolog, hogy azóta tényleg szolgáló gyülekezet lettünk, és testvéreink többsége szívvel-lélekkel benne van ebben. Nemcsak a fizikai dolgokra gondolok, hanem a lelki munkára is.

Paksi református templom Fotó: Kiss László

Fotó: Kiss László

Persze nem egy csapásra változott meg a gyülekezet. – Először jöttek a kis csoportok, az asszonykör, amelyet Mária szervezett, majd a házi bibliakörök, amelyek azóta is gyülekezetünk tartóoszlopai – véli az asszony. A bibliakörök említésére zsizsegni kezd a kis kompánia. Szeretetteljes, bensőséges, nyílt – záporoznak a jelzők. – Most decemberben lesz húsz éve, hogy elindultak ezek a házi csoportok – mondja Mária. Kiderül, hogy eleinte azok gyűltek össze egy-egy körben beszélgetni a vasárnapi tanításról, akik egymás közelében laktak, de ma már inkább a lelki közösség köré szerveződnek.

Ma nyolc bibliakör működik a gyülekezetben, kettőt közülük még két évtizede alapítottak. – Az elmúlt években inkább a felnőtt konfirmandusok alakítottak új csoportot, vagy azok, akik együtt vettek részt egy Alpha vagy egy Béta kurzuson – magyarázza István.

Levente közülük az egyik, egyben ő az egyetlen férfi bibliakör vezetője. Mint mondja, rá alapvetően jellemző, hogy szeret benne lenni mindenben, amiben lehet. Szervezett már vízitúrát, kirándulást a Bakonyba az ifiseknek. A bibliakörökről úgy tartja: amellett, hogy azokon az Úrról beszélnek, fontos szerepük van a közösségszervezésben.

– Az is nagyon jó a bibliakörökben, hogy lelkigondozó közösségek is. Tagjaik odafigyelnek egymásra, tartják egymásban a lelket, amikor egyik tagjukkal valami rossz történik. Abban a helyzetben vagyunk, hogy Pakson nem csak a lelkész az, aki odafigyel a gyülekezetre. Nem is tudnánk ennyire kézben tartani a közösség életét, viszont ők nagyon gyorsan reagálnak, imádkoznak egymásért és segítenek. Ha kell, főznek egymásra, takarítanak, kezelésre viszik egymást – sorolja Mária. István szerint a legtöbb információt is a bibliakörök tagjaitól kapják a gyülekezetről.

Paksi Református Egyházközség Fotó: Kiss László

Fotó: Kiss László

IMÁDKOZZ ÉS TORNÁZZ MINDEN REGGEL!

A paksi gyülekezet az elmúlt két évtizedben gyarapodott, fejlődött és erősödött hitben, összetartásban egyaránt, köszönhetően – többek között – a számos alkalomnak és programnak, amelyek között a közösség minden rétege megtalálhatja azt, amit igazán magáénak érezhet.

Vannak kifejezett imádságos alkalmaik: havonta egyszer a templomban, istentisztelet előtt az úgynevezett Anna-imaórák, mellette pedig évente néhány reggelen, a nagyobb események, ünnepek környékén gyűlnek össze imádkozni egy erre kialakított kis házban, ahol jelenleg Bihari Gabriella tartja bábfogalkozásait a gyermekeknek.

Akadnak alulról szerveződő alkalmak is. – Bár a lelkészeink nagyon kreatívok e téren, néha mi is kitalálunk magunknak egy-egy programot. Például az egyik asszonytestvérünk úgy gondolta, közös tornaórára hívja a nőtestvéreket, ez az alkalom lett a Reformálj!, mi tehát hetente tornázunk. Az én programom neve Informálj!, amely az idősebb korosztályt szólítja meg, amely nehezebben használja az okoskészülékeket, telefont, notebookot, nekik segítek – mondja Vargáné Csató Ibolya.

– De volt filmklubunk, olvasóklubunk, van női körünk kettő is, most pedig hamarosan érkezik a zsoltáréneklő kör a nyár előtti utolsó alkalmukra. Nálunk nincs üresjárat – folytatja Ibolya.

Kiemelt eseménynek számítanak a közösség életében a közös kirándulások is, például a gyülekezeti sítábornak lassan évtizedes hagyománya van, akárcsak a két-három napos kirándulásoknak. Most épp Miskolcra készülnek, de jártak már így Debrecenben, Kárpátalján és Erdélyben is.

– Mindaz, amit a testvérek elmondtak az imént a befogadásról, a szeretetteljes közösségről, nem puszta szó. Amikor ideérkeztem, elég rossz lelkiállapotban voltam, de megtapasztalhattam a befogadást, a szeretetet, a segítőkészséget. Nagyon hiányoznak a kárpátaljai testvérek, viszont most már azt érzem, hogy új családot kaptam. Nem csak illúzió, hogy egyek tudunk lenni, együtt tudunk szolgálni, és a kilométerek sem akadályozzák meg azt, hogy mindannyian Jézus Krisztushoz tartozzunk – mondja Bihari Gabriella, aki azóta a gyülekezet egyik hitoktatója.

Bihari Gabriella Fotó: Kiss László

Bihari Gabriella, a gyülekezet egyik hitoktatója

Fotó: Kiss László

ELŐRELÁTÁS

A paksi reformátusok már előre készülnek a gondnok- és presbiterválasztásra, ugyanis generációváltás küszöbén áll a presbitérium, többen a koruk miatt már nem vállalják a következő ciklust. Az új presbiterjelöltek számára pedig felkészítő alkalmakat tartanak. – Már egy éve elkezdtünk a presbiterválasztással foglalkozni, mérlegeltük, kik azok a gyülekezetben, akik megszólíthatók. Fel is kértük őket, és elhívtuk erre a felkészítőre, noha a hivatalos jelölés csak később lesz – mondja Lenkey István.

Sok más mellett szóba kerül még a gyülekezet online jelenléte, amelynek a Covid adott nagy lökést, azóta minden istentisztelet követhető a világhálón is, korábban a Paks TV havonta közvetített a templomból.

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!