Pár falatnyi Erdély a Pilis oldalában

Régi adósságot törlesztett a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum, népszerűbb nevén a Skanzen, amikor tavaly tavasszal végre megnyitotta a látogatók előtt az Erdélyt bemutató kiállításrészét. Bő másfél évtizednyi előkészítés tette lehetővé, hogy a minden magyar által oly szeretett és újra meg újra elsiratott – Kányádi Sándor szavaival folyton szóródó-porlódó, mégis élő – Tündérkertben bolyonghatunk a Pilis oldalában. A Reformátusok Lapja a tájegység református kincseinek felfedezésére indult.

– Csak az első ütemnél tartunk, a református vonatkozású házak nagy része a következő években fog megépülni – siet leszögezni kalauzunk, Vass Erika, az erdélyi épületegyüttes falusi kiállításrészének főkurátora, miközben – talán ösztönösen is sietve – áthaladunk a Ceaușescu-időszakot és annak minden határátlépési nyűgét, gyomorgörcsét felidéző magyar–román határállomáson.

Szentendrei Skanzen 2023 borítókép (f.Todoroff Lázár)

Fotó: Todoroff Lázár

SÍRKŐ AZ AJTÓ MÖGÖTT

Elsőként Bíró István és Magyarósi Mária hajlékába térünk be Balavásáron. Házikójukra véletlenül találtak rá a Skanzen munkatársai. Úgy esett, hogy ebben a Küküllő menti falucskában robbant le a szolgálati kocsijuk, így alkatrészre várva napokig kellett itt vesztegelniük. Bár nem szerepelt a terveik között, nekivágtak a településnek, ahol ezt a kékre meszelt ékszerdobozkát találták. István bácsinak és Mária néninek nem voltak gyermekeik, így otthonukat a róluk gondoskodó szomszédokra hagyták, akik bár tisztában voltak az épület értékével, nem tudták vállalni a fenntartás költségeit, ezért, hogy megmaradjon, inkább felajánlották a Skanzennek. A ház egyediségét az adja, hogy itt minden az eredeti berendezéshez tartozik, két generáció használati tárgyait láthatjuk a XX. századból a tisztaszoba vetett ágyától kezdve a nyolcvanas évek kazettás magnójáig.

– Sokszor tapasztaljuk: amely házak megmaradtak így, eredeti állapotukban, azoknak falai között szomorú családi történetek, tragédiák játszódtak. Bíróék esetében ilyen volt a kollektivizálás időszaka, illetve az, hogy nem született gyermekük. Az előbbi miatt nem volt pénzük a modernizálásra, az utóbbi miatt pedig nem is volt rá igazán szükségük – magyarázza Vass Erika, aki az egyik belső ajtóra tűzött 2003-as erdélyi református falinaptárra és a tisztaszoba asztalán fekvő, családi bejegyzéseket is rejtő, a sok lapozgatástól megkopott Bibliára hívja fel a figyelmünket. És a bejárati ajtó mögött egy fekete kőlapra is: a két öreg sírkövének másolatára, amelyet a halálukra gondolva készítettek oda a nevükkel és a születési évükkel (1919 és 1922), hogy ha eljönne az utolsó óra, másoknak minél kevesebb gondjuk legyen a temetés körüli teendőkkel. Az asztalon fekvő öreg Károliból derül ki elhunytuk dátuma, amely egyúttal a halálban is egymáshoz ragaszkodó hitvesi szeretet szép bizonyítéka: Mária néni lelke 2004 szeptemberében tért haza Teremtőjéhez, István bácsié pedig rövid időn belül, 2005 februárjában követte őt. Közel hat és fél évtizedig voltak házasok.

Vass Erika – néprajzkutató, a népi vallásosság, az identitás és az etnikai-felekezeti együttélés kérdéseinek jó ismerője, 2012-ben a Hunyad megyei református szórványmagyarságot bemutató önálló kötettel jelentkezett. A Skanzen erdélyi falujának főkurátoraként a kiállításrész koncepcióját együtt alkotta meg Buzás Miklóssal, a múzeum főépítészével, akivel tizenhat éven át járták Erdélyt az itt bemutatott házakért, berendezési tárgyakért, emberi történetekért. Vass Erika hangsúlyozza, csapatmunka az övék, Cseri Miklós, a Skanzen főigazgatója vezetésével sokan részt vettek a megvalósításban. A cikkünkben szereplő balavásári háznak Tódor Enikő múzeumpedagógus, a Keresztes családot bemutató kiállításnak Sári Zsolt néprajzkutató, az intézmény főigazgató-helyettese volt a kurátora.

PÁR FALAT ERDÉLY

A balavásári ház hátsó részében berendezett tárlatnál népviseletbe öltözött múzeumi munkatárs fogad minket. A kukorica – ahogy Erdélyben mondják: törökbúza vagy málé – eredetét, fajtáit, termesztési és felhasználási módjait bemutató interaktív kiállítás és múzeumpedagógiai foglalkoztató hagyományőre Kardos Virág. Ő, ha vendég érkezik, fakanalat ragad, hogy néhány perc alatt ínycsiklandó puliszkát tegyen az asztalra. Mosollyal és a Skanzen saját főzésű birsalmalekvárjával fűszerezve kínálja a betérőknek. Megízlelve rögvest a receptről kérdezzük. – Felforralt sós vízbe kukoricalisztet és kukoricadarát, egyszóval puliszkalisztet öntünk. Alacsony lángon, fedő alatt három-négy percig dagadni hagyjuk, majd öt-tíz perc alatt csomómentesre keverjük. Aki sűrítené, tovább főzi, aki hígabban enné, hamarabb leveszi. Ízlés kérdése: ki így, ki úgy szereti. Van, aki sósan, van, aki édesen, némelyek vízzel, mások tejjel. Köretnek és desszertnek is kiváló. Lekvárral vagy befőttel is tálalható. Egy biztos: nem lehet elrontani – bátorít minket Virág, elárulva, hogy ha nagyobb református csoport érkezne hozzájuk, őket is megvendégelné, persze nem bánná, ha érkezésüket előre jeleznék.

AZ UNITÁRIUS EGYHÁZ BÖLCSŐJE

Amiként egy igazi településnek is meghatározó épülete a templom, úgy a Skanzen falurészeinek is elmaradhatatlan eleme egy-egy szakrális épület. Mivel a múzeumnak már eddig is volt római katolikus, görögkatolikus és református temploma, az erdélyi épületegyüttes az unitárius egyház ingatlanait jeleníti meg, hiszen a XVI. században e tájon született meg ez a felekezet, és mindmáig szinte csak itt van jelen. A kiállítás részeként az unitáriusok nyárádgálfalvi temploma, tordátfalvi iskolája és kiskedei kultúrháza is megtekinthető. Az istenházában és a fallal körülvett kertjében elhelyezett tablók az egyház nemzetmegtartó erejéről, az 1568-as tordai vallásbékéről és a felekezeti együttélésről tanúskodnak.

Szentendrei Skanzen 2023 ház (f.Todoroff Lázár)

Fotó: Todoroff Lázár

HÁROMSZÉKTŐL PASARÉTIG

A falusi portákat hátunk mögött hagyva az erdélyi tájegység városkájába indulunk, hogy felkeressük a két háború között ügyvédként és közéleti szereplőként tevékenykedő Keresztes fivérek, István és Károly – lécfalvi székely lófők leszármazottai – sepsiszentgyörgyi otthonát. Könnyen megismerjük a házukat, ha tudjuk, hogy Kós Károly tervezte, hiszen az ő jellegzetes stílusának jegyeit viseli magán. Éppen ezért az alagsorban önálló kiállítással emlékezik meg a múzeum az erdélyi építész-polihisztor életművéről. A fenti szobákban a nemzetükhöz és egyházukhoz ragaszkodó, azok boldogulásán munkálkodó Keresztesék, rajtuk keresztül pedig a korabeli erdélyi magyar városi értelmiség életét ismerhetjük meg. A székely nemesi család fiai évszázadokon keresztül református lelkipásztorok, tanítók, presbiterek és más egyházi és világi tisztségek viselői voltak, a református kollégiumokban iskolázódtak, az egyháznak mindig áldozatkész tagjai voltak. A tárlat megemlékezik a háztulajdonosok testvérbátyjáról, Edéről is, aki Budapestre került, ahol 1938-ban a pasaréti református gyülekezet alapító, később örökös tiszteletbeli főgondoka lett.

MÉG TÖBB REFORMÁTUS VONATKOZÁS VÁRHATÓ

Erdélyi barangolásunk végén még a tájegység XIX–XX. századi népesedéstörténetét bemutató kiállításra is betérünk, amelyet a székelyudvarhelyi postahivatal épületének emeletén találunk meg. Itt is találkozunk református kötődésű tárgyakkal: a piros-fehér-zöldre hímzett kalotaszegi párnahuzat a család identitását volt hivatott kifejezni a Trianon utáni időkben, egy festett üvegkép pedig a görögkatolikus népi ikonfestészet hatását tükrözi, csak a széki református magyarok nem Máriát és Jézust pingálták a románoktól ellesett technikával az üvegfelületre, hanem egy bibliai mondat parafrázisát: „Elég nékem a te kegyelmed.” Bár nem mondhatjuk, hogy református szemmel ne lenne látnivaló a Skanzen erdélyi szegletében, amiként kalauzunk is utalt rá az utazásunk kezdetén, szükség van még a bővítésre. Vass Erika elárulja, már a múzeumi raktárban vár egy-egy református parasztporta a Hunyad megyei Lozsádról, a kalotaszegi Inaktelkéről, a mezőségi Mezőpanitról és Székről, a sóvidéki Felsősófalváról, a bihari hegyek között rejtőző Köröstárkányból és a szilágysági Szilágyerkedről is. Cikkünknek tehát várható még folytatása.

FONTOS AZ EGYHÁZAKKAL ÁPOLT KAPCSOLAT

A Skanzen azt szeretné, ha a területén álló egyházi épületek nem csupán múzeumi objektumok lennének, hanem valós szakrális terek. Ezért az intézmény örül, ha valódi egyházi eseményekre is sor kerül itt. A felekezetekkel ápolt jó viszony jele volt az is, amikor az új tájegység 2022. május 19-i átadására eljöttek az erdélyi egyházak vezetői: Kovács Gergely gyulafehérvári érsek, Kovács István unitárius és Kató Béla református püspök, aki köszöntőt is mondott az ünnepségen. Az eseményen részt vett Balog Zoltán püspök, a Magyarországi Református Egyház Zsinatának lelkészi elnöke is, aki áldást kért az új épületegyüttesre, illetve aki még emberi erőforrásokért felelős miniszterként felügyelte a beruházás korai szakaszát. Kató Béla erdélyi püspökkel egyébként a kiállításban is találkozhatunk: a népesedéstörténeti tárlat jelenről és jövőről szóló részében fényképen láthatjuk, amint a sepsiszentgyörgyi református vártemplomban kiszolgáltatja a keresztség sákramentumát.

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!