Új vezető a Református Pedagógiai Intézet élén

– Bízom abban, hogy segíteni tudom a református köznevelési hálózat és az egyetemi pedagógusképzés szorosabb együttműködését – mondja Bárdi Árpád, a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának tanszékvezető docense, aki augusztustól egy éven át irányítja a Református Pedagógiai Intézetet. Úgy látja, a gyermekek teljes fejlődéséhez elengedhetetlen, hogy a természetben is töltsenek időt.

Egy évre szól a kinevezése, mivel telt az első egy hónap az új munkahelyén?

Ismerkedéssel, de az augusztusi szabadságolások miatt erre csak korlátozottan volt lehetőségem. Szokom az intézet klímáját, tanulom a felépítését. A Református Pedagógiai Intézet (RPI) az elmúlt évtizedben már kívülről is dinamikusan fejlődő, jól szervezett intézménynek látszott, az eltelt egy hónapban erről belülről is sikerült meggyőződnöm.

Talált-e olyan területet az RPI-n belül, amely ön szerint változtatást, nagyobb odafigyelést igényel?

Már most látom, hogy néhány terület az oktatás-nevelés aktuális változásai okán nagyobb figyelmet érdemelne, ilyen például az óvodáink rendszere, amely az elmúlt években több mint hatvan intézménnyel bővült. Ez ránk, a Református Pedagógiai Intézetre mint jó gazdára is nagyobb terhet ró, hiszen számuk növekedése magával hozza az igényt, hogy erősítsük a nekik nyújtott segítségünket. Például az óvodákat célzó programjaink bővülésével vagy olyan konferenciák, módszerspecifikus továbbképzések szervezésével, amelyek erősítik a hit és az óvodai nevelés kapcsolatát, a református keresztyén identitást.

Bárdi Árpád 2024 Todoroff Lázár

Fotó: Todoroff Lázár

Ön a többi között környezeti nevelési szakember, számos tanulmányt készített már a gyermekek és a természet kapcsolatáról, ennek nevelési összefüggéseiről. Milyen ma a gyermekek kapcsolata a természettel?

A gyerekek és a természet kapcsolata dinamikusan változik. Markáns a különbség aközött, amennyi időt egykor a szülők generációja és amennyit a mai gyermekek töltenek a természetben: utóbbiak kevesebbet, kevesebbszer és kevésbé szabadon gyakorolják ezt. Ez a változás pedig a fejlődésükben is érezteti hatását. A mai kicsikben is megvan a velük született érdeklődés a természeti világ iránt, de ezt a motivációt valahogy kiöli belőlük posztmodern társadalmunk, amelyben elsősorban zárt térben töltik idejüket. Pedig a kint tartózkodást, a természetjárást talán soha nem támogatta ennyi profi és a gyermekre tervezett eszköz, beruházás (túraösvények, túramozgalmak, speciális játszóterek, ingyenes utazási lehetőség). Ennek ellenére a történelem során még soha nem töltöttek ezzel ilyen kevés időt a gyermekek, mint napjainkban. A természet megélése nélkül felnövő nemzedékek egészséges fejlődéséhez mesterségesen kell pótolnunk ezt a hiányt nekünk, nevelési szakembereknek.

bardi arpad - todoroff lazar

Fotó: Todoroff Lázár

Bárdi Árpád a neveléstudományok doktora, a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának (KRE PK) tanszékvezető főiskolai docense. Környezeti nevelést és társtudományait oktató pedagógiai szakértő, aki a tanösvények és valós terepi tevékenységek vizsgálata során a gyermek és természet változó kapcsolatát kutatja. Újpesten él, református, nős, öt gyermek édesapja. Vallomása szerint szeretné a természetben átélhető, a teremtő Istenre mutató csodákat, jelenségeket megmutatni, együtt felfedezni a rábízott gyermekekkel.

Ön a KRE PK tanszékvezető docense. Jelenthet-e előnyt ez az RPI-nél végzett munkájában?

Az RPI közel négyszáz református oktatási intézménynek szolgál, nyújt szakmai szolgáltatást, míg a KRE PK azokat a pedagógusjelölteket készíti fel, akik jó reménységgel a református intézményhálózathoz tartozó óvodákban, iskolákban oktatnak majd. A számok egyelőre nem túl kecsegtetők, de bízom abban, hogy tudom majd segíteni a református köznevelési hálózat és az egyetemi pedagógusképzés szorosabb együttműködését, legalább részben orvosolva a pedagógushiányt.

Hogyan készült az iskolakezdésre az RPI?

Tudjuk, hogy az óvoda- és az iskolakezdés sok szülőnek és gyereknek nehéz feladat. Intézetünk igyekszik segíteni ebben részben a szülőket is, de elsősorban a pedagógusokat, akikre ez szintén nagy terhet ró. Éppen ezért országjáró programsorozatot szerveztünk, amelynek két idei helyszínén, Debrecenben és Budapesten a gyermekvédelmet mint különösen aktuális nevelési, oktatási témát jártuk körül.

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!