Zinzendorf gróf, az élő hit prókátora

A protestáns evangéliumi ébredés időszakának számos jelentős alakja volt, Jonathan Edwards vagy John Wesley neve bizonyára sokunk számára cseng ismerősen. Előbbi észak-amerikai munkássága, utóbbi pedig a metodista mozgalom alapítása révén szerzett hírnevet. Velük egy időben élt Nikolaus Ludwig Zinzendorf gróf, a herrnhuti pietista közösség megalapítója.

A Cseh, illetve a Morva Testvérek (később Egyesült Testvérek) előreformációs mozgalomként, Husz Jánosnak a fegyveres küzdelmet helytelenítő követőiből verbuválódott a XV. században. Híveinek – akik közül oktatási reformjai miatt a legismertebb Comenius, a pedagógus – a XVIII. századi ellenreformációs mozgalom idején el kellett hagyniuk Csehországot. Egy részük Szászországba menekült, ahol egy evangélikus gróf, Zinzendorf menedéket nyújtott nekik. Látva a nemes nyitottságát, egyre több menekült morva, illetve lutheránus pietista érkezett ide. A letelepedők végül megalapították a Herrnhuti Testvérgyülekezetet. De ki volt a gróf, a menekültek jótevője?

A FESTMÉNY

Zinzendorf 1700-ban született német arisztokrata családban. Nehezen tudta összeegyeztetni származását és életvitelét, hiszen a társasági élet, a bálok és mulatságok kevéssé foglalkoztatták, ehelyett az Isten szolgálatának szentelte életét, amiért rengeteget áldozott. Szolgálata, lelkészsége – amely rangon alulinak számított – a családja és világi hatalmasságok ellenállását is kiváltotta, tevékenysége a dán királynak sem tetszett, de a grófot ez nem érdekelte. Első felesége halála után, aki inkább volt szolga-, mint házastársa, parasztlányt vett feleségül, ami az akkori merev szokások újbóli áthágása volt.

zinzendorf, reflap 2024. 46

Fotó: Reformátusok Lapja archívum

A gróf hitélete szempontjából nagy jelentősége volt két eseménynek. Amikor először úrvacsorázott, személyesen élte át a Megváltóval való kapcsolatot, és ez a pillanat mélyen meggyökerezett benne. Tizenkilenc évesen pedig lehetősége nyílott a düsseldorfi képtár megtekintésére, ahol Domenico Fetti Ecce homo című festménye szólította meg. A festményre a következő volt írva: „Én ezt tettem érted, te mit teszel értem?” A két esemény aztán egész életében és teológiájában is meghatározóvá vált, utóbbi középpontjában a megfeszített Krisztus állt, aki érte, értünk szenvedett. Életét és a befogadott mozgalmat is Krisztus megváltó szeretetére kívánta alapozni.

Pietizmus

A protestantizmus XVI. századi kibontakozásával nagy jelentőséget nyert az új tanok védelme és a dogmák pontosítása. Emiatt végig logikai viták jellemezték a korszakot, végül az ortodox vonal ellenhatásaként Philip Jacob Spener útmutató munkája, a Kegyes vágyakozások című mű révén megjelent a pietista mozgalom, amely Angliában és német területeken is nyitottságra lelt. Lényege, hogy dogmák helyett az ember személyes hitét állítsa központba.

EGYSÉG ÉS MISSZIÓ

Zinzendorf gróf gondolatainak és munkásságának két középpontja volt. Egyrészt lényeges volt számára a keresztyének egysége. Látta, hogy a lutheránus mozgalom mennyire megosztott, és a közösségében is vannak feszültségek az ágostai és a morva irányvonal között. Úgy gondolta, hogy a lényeg a Krisztus-központú hit, a keresztyéneket tehát a Megváltó iránti hűségnek kell összekötnie. Amerikai útja során felekezetközi közösséget akart megvalósítani, amelyben a szeretet az alapja mindennek. Az egység iránti vágyának talán legismertebb bizonyítéka az általa írt, nálunk is közkedvelt ének: „Isten szívén megpihenve forrjon szívünk egybe hát…” Külmissziós tevékenysége is híressé vált, járt Livóniától egészen Amerikáig, amiben a vallási tanai miatti időszakos száműzetésének is szerepe volt. Fontosnak tartotta, hogy aki a missziót végzi, alázatosan tegye. Felfogásának másik lényeges eleme az volt, hogy nem népeket, hanem egyéneket kell megtéríteni. Teológiájának központi eleme itt is megnyilvánult, a térítőmunka során a megfeszített Krisztust hirdette, és a hangsúlyt az evangéliumra helyezte. Útjai során – betegség és egyéb nehézségek ellenére – jellemző volt rá, hogy a hajóutakon is istentiszteleteket tartott, máskor félrevonult, hogy dicséretet írjon Krisztusnak. Hite szerint az énekeket kívülről meg kell tanulni ahhoz, hogy azok valóban a Megváltóhoz szóljanak. Gazdag földi pályája 1760-ban ért véget. Síremlékére az alábbi felirat került: „Odaszánta magát, hogy gyümölcsöt teremjen. Olyan gyümölcsöt, amely megmarad.”

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!