„Ezeket a rendelkezéseket parancsolta az Úr Mózesnek a férjre és a feleségre,...” 4Móz 30
Mai igeszakaszunk a fogadalmakról szól: a férfiéról, a hajadon lányéról, az özvegy és elvált, sőt a házas asszony fogadalmáról is. Elmondja, hogy ezek a fogadalmak mikor érvényesek, és mikor nem. Jézus nemcsak a kimondott szóról beszél, hanem a lelkületről is, amellyel kimondjuk: „...ha igent mondotok, az legyen igen..." (Mt 5,37). Kérjünk erőt Istentől, hogy hűségesek tudjunk maradni ahhoz, amit megfogadtunk!
RÉ 41 MRÉ 41
„Ti szolgák pedig teljes félelemmel engedelmeskedjetek uraitoknak…” (1Péter 2,18–25) 1Péter 2,18–25
(18) „Ti szolgák pedig teljes félelemmel engedelmeskedjetek uraitoknak…” (1Péter 2,18–25)
– 1. Most akkor, hogy is van ez? Hogyan találkozik itt az elmélet és a gyakorlat; – hit és élet? Az apostoli irodalom vallja, hogy úr és szolga egy a Krisztusban, testvér a gyülekezetben. Az apostolok mégis vigyáznak arra, hogy a keresztyénség ne fajuljon rabszolgalázadássá. Az apostol hűséget, szorgalmat, engedelmességet, vég nélküli tűrést parancsol minden helyzetben (18). Ez egy tudathasadásos helyzet?
– 2. Szó sincs itt valami felemás helyzetről! Itt pont arról van szó, ami a keresztyénség lényege, amit azóta sem tudtunk befogadni, sem gyakorolni… A hívő ember minden helyzetét, szenvedéseit is Jézus Krisztusban éli meg. A szenvedés szolgálat, a szenvedés istentisztelet, és a szenvedés nem lázad, mindent eltűr, nem vág vissza, csak tűr (22–23), és a végső megváltásra vár (24). A krisztusi ember csak így szenvedhet (19–20).
– 3. Ugyanakkor ez a szenvedés mindig feltekint a keresztfára, és rátekint a húsvéti üres sírra; – remélve, hogy Jézus Krisztusban egyszer vége lesz minden szenvedésnek; – mert a megváltás örök gyógyulást ajándékoz az embernek; – amely már ebben a világban „elkezdi rendezni a dolgokat” (24).
___
(18) „Ti szolgák pedig teljes félelemmel engedelmeskedjetek uraitoknak…” (1Péter 2,18–25)
– 1. Egy kis kortörténet:
A Római Birodalomban igen nagy érték volt a rabszolga, hiszen erre épült fel az egész birodalom gazdasági stabilitása.
Amikor a birodalom már nem tudott új rabszolgákat szerezni, összeomlott.
A rabszolgákat nem vették emberszámba, tulajdonként, tárgyként, rettenetesen bántak velük.
A rabszolga „megszokta” ezt: lustasággal, közömbösséggel, hazugsággal védekezett, gyakran dicsekedett, hogy a bántalmazás elhordozásában ilyen sokra vitte.
A keresztyénség eleinte inkább a rabszolgák vallása volt.
Péter első levelének olvasói és hallgatói között is sok rabszolga lehetett.
Nem véletlen, hogy a levél szerzője ilyen részletesen kitér erre a kérdésre.
– 2. Most akkor, hogy is van ez?
Hogyan találkozik itt az elmélet és a gyakorlat; hit és élet?
Az apostoli irodalom vallja, hogy úr és szolga egy a Krisztusban, testvér a gyülekezetben.
Az apostolok mégis vigyáznak arra, hogy a keresztyénség ne fajuljon rabszolgalázadássá.
Az apostol hűséget, szorgalmat, engedelmességet, vég nélküli tűrést parancsol minden helyzetben (18).
Ez egy tudathasadásos helyzet?
Ez egy keresztyén skizofrénia?
– 3. Szó sincs itt valami felemás helyzetről!
Itt pont arról van szó, ami a keresztyénség lényege, amit azóta sem tudtunk befogadni, sem gyakorolni, és ami ellen ma is ágál testünk és lelkünk egyaránt.
A hívő ember minden helyzetét, szenvedéseit is Jézus Krisztusban éli meg.
Ahogy Ravasz László hangsúlyozza: a szenvedés szolgálat, a szenvedés istentisztelet, és a szenvedés nem lázad, mindent eltűr, nem vág vissza, csak tűr (22–23), és a végső megváltásra vár (24).
A krisztusi ember csak így szenvedhet (19–20).
– 4. Kegyelem az, ha valaki így tűr el sérelmeket (19).
Minden ilyen szenvedés Jézus Krisztust tiszteli, és ezáltal az így szenvedő emberben maga a Krisztus szenved (22–23).
Ez a Jézus Krisztussal való együtt szenvedés csodája (21–23), a keresztyén „hivatás” tartalma (21).
– 5. Ugyanakkor ez a szenvedés mindig feltekint a keresztfára, és rátekint a húsvéti üres sírra; – remélve, hogy Jézus Krisztusban egyszer vége lesz minden szenvedésnek; – mert a megváltás örök gyógyulást ajándékoz az embernek; – amely már ebben a világban „elkezdi rendezni a dolgokat” (24).
– 6. Nem megy ez nekünk!
Szépeket prédikálunk erről, és már a következő pillanatban azonnal könyörtelenül visszavágunk, bármi történik is.
Tévelygő juhok vagyunk.
Még meg kell térnünk lelkünk pásztorához (25).