„Emlékezz vissza az egész útra, amelyen vezetett Istened, az Úr...” 5Móz 8
„Emlékezz vissza az egész útra, amelyen vezetett Istened, az Úr..." (2). Három dologban erősíthet meg minket ez a rész: 1. Mindig Isten vezeti az ő népét, és mindig azon az úton, amelyik szerinte számunkra a legjobb. Táplál kenyérrel és az ő igéjével is. 2. Az út, amin járnunk kell, lehet Isten fegyelmezésének az eszköze is (5.16), hogy kiderüljön, mi van a szívünkben. 3. Boldog végkifejlet csak Istennél van, de nála valóban van (11–18)! Mindez megőrizhet az elbizakodottságtól.
RÉ 49 MRÉ 49
„A szombat lett az emberért…” (Márk 2,23–28) Márk 2,23–28
(27) „A szombat lett az emberért…” (Márk 2,23–28)
KELL A TÖRVÉNY, mert a bűnnel teli világban csak a törvény tarthat rendet, egyébként belesüllyednénk a gonosz káoszba.
– 1. Ugyanakkor az ember legnagyobb nyomorúsága, hogy a törvényt csak gyarló módon tudjuk alkalmazni. Ahogy a korai zsidóságban a törvény értelmezése próbált minden rezdülést körül szabályozni; – így ma is, nem egy adott munka elvégzése jelent nehézséget, hanem az azzal járó papírmunka rengetege. Kis túlzással: valójában nem is a tényleges munka elvégzése a lényeg, hanem annak lepapírozása (23).
– 2. Az élet, a munka, egyre inkább nem öröm, hanem szabály- és kötelességteljesítés, amely nem tud megpihenni. „Haldoklik” az élet-öröm, mert vagy azt kérdezzük: „Mit és hogyan kell?”; vagy azt, amit az akkori és a mai farizeusi kegyesség hangsúlyoz: „Mit nem szabad?” (23)
– 3. Jézus először Dávid esetével, egy Igével igazolja, hogy Dávid és emberei is tettek olyat szombaton, amikor szükséget szenvedtek, amit nem volt szabad a törvény szerint (25–26): éhesen ettek a szent kenyerekből (1Sámuel 21,1–6).
– 4. Jézus azonban nemcsak egy Igére hivatkozik, hanem a teljes Írás szemlélete alapján kijelenti, hogy Isten az embert nem azért teremtette, hogy megtartsa a szombatot, meg a törvényt, mert a törvény van az emberért és nem az ember a törvényért.
– 5. Isten életre teremtett minket, és Jézus az élet teljességét ajándékozza vissza nekünk (János 10,10). Kell a törvény, de az élet több, mint törvény, mint rend, mint jog, mint szabályok közötti rabszolga gürcölés (27–28).