„Most már tudom, hogy jót fog tenni velem az Úr, mert egy lévita lett a papom” Bír 17
Ez a félreérthető történet nem a „bálványozásról" szól. A megrövidített anya, fia bűnvallása után megbocsát, melynek eredményeként átka elfordul a megátkozottról. Anya és fia között helyreáll a családi kapcsolat, az elkészített kultuszi szobor pedig a megbocsátást és a hálaadást is jelképezi. Míká hálálkodó mondata – „Most már tudom, hogy jót fog tenni velem az Úr, mert egy lévita lett a papom" (17) – komoly vallási meggyőződésről ad számot. A történet szereplői tehát jó szándékú istenhívők, akik tudnak bűnbánatot tartani és bűnbocsánatot gyakorolni.
RÉ 207 MRÉ 309
„…hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek!” (Márk 16,9–20) Márk 16,9–20
(15) „…hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek!” (Márk 16,9–20)
A feltámadott Jézus megjelent a tanítványoknak. Márk itt is hangsúlyozza a tanítványok hitetlenségét. Márk végig egy negatív tanítványképet állított elénk (14). Ezzel azt hangsúlyozta, hogy az érettünk meghalt és feltámadott Jézus Krisztusba vetett hit mindenestől Isten ajándéka. Ma is az! Senki se kérkedjék! (Efezus 2,8)
AKI HISZ, AZT SZOLGÁLATRA KÜLDI AZ ÚR. A majdan hitre jutott tanítványi közösség, az egyház feladata az evangélium hirdetése. Márk a missziói parancsot ebben az egyetlen versben foglalja össze (15).
– 1. Hangsúlyozza, hogy az evangéliumot kell hirdetni, a feltámadott Jézust kell hirdetni.
– 2. Az evangéliumot hirdetni kell, mert a hit hallásból van (Róma 10,17). Minden helyzetben, minden örömben és nyomorúságban, kegyelmet nyert méltatlanságunkban is hirdetni, mondani kell az evangéliumot! Ez nem azt jelenti, hogy velünk csak erről lehet beszélni, de ha nem erről beszélünk, akkor is erről szólunk…
– 3. Az evangéliumot minden teremtménynek hirdetni kell! Márk hangsúlyozza az evangélium egyetemességét. Mindenkinek hirdetjük, de senkit nem kényszerítünk, mert a hitet Isten cselekvése csíráztatja, növeszti, érleli, akiben akarja.
– 4. Az evangéliumot úgy tudjuk hirdetni, hogy elindulunk: „Menjetek el…” Ki kell mozdulni önigazságunkból, önzésünkből, ki kell mozdulni belterjességünkből! Ugyanakkor ez a kimozdulás nem azt jelenti, hogy el kell mennünk a világ végéig, hanem éppen azt jelenti, hogy a magunk helyén van elsősorban missziói feladatunk.