„De ki vagy te, hogy ítélkezel felebarátod felett?” Jak 4,11–17
Ki vagyok én, aki ítélkezem a másik felett (12)? Ki vagyok én, hogy rágalmazok bárkit? Istenről tudni vagy számolni vele nem ugyanaz. Ahhoz, hogy képes legyek jót tenni (17), Isten kezébe kell tennem magam. Engedni, hogy ő számoljon velem. Ki vagy? Krisztust az élő Isten Fiának valló tanítvány, aki nem önmagával számol vagy ítélő bírája mások és önmaga életének? Inkább Krisztusé akarj lenni! Ne halogasd!
RÉ 369 MRÉ 249
„…könyörögni kezdett az életéért…” (Eszter 7) Eszter 7
(7) „…könyörögni kezdett az életéért…” (Eszter 7)
– Eszter a népe életéért járt közben a királynál. Eszter nem csupán a saját maga ügyét képviselte. Eszter nem egy még jobb és kényelmesebb életért igyekezett; mert, ha népe csak rabszolgasorsban sínylődne, azért nem illene a királyt zavarnia (1–4). Restellhetjük, hogy elkényeztetett, „jóléti” életünk, amely alig ismert komoly bajt, mennyi panasszal és öncélú igyekvéssel terhelt. Persze a dúskáló, kiégett, hitetlen, mindig többért gürcölő életünk nyomorúsága is megérne egy közbenjárást az egyetlen Király előtt!
– Eszter és népe kegyelmet nyert az Úrtól. Ennek az isteni kegyelemnek lehetett most eszköze – tudtán kívül – a perzsa Ahasvérós király. Az Isten kegyelme mindig hordozta és megtartja népét; még akkor is, ha Isten népe éppen nem méltó erre a kegyelemre. Az Isten kegyelme még akkor is körbeveszi népét, amikor úgy tűnhet, hogy ebben a világban, emberi hatalmasságok előtt „kegyvesztetté” lettünk, és a számok, a tények szerint a dolgok rosszul állnak. A kegyvesztettség rettenetes, ha az Isten megtartó kegyelmének bizonyossága nem vértezett fel bennünket. Ezt látjuk az „agyafúrt”, másoknak bitót ácsoló, a királyt félrevezető Hámán esetében, aki lebukott, és hiába könyörögött az életéért, jöttek a „fogdmegek”, fejét betakarták… (5–10)
– Ebben a világban minden megtörténhet: hol fent, hol lent. Nincs nagyobb nyomorúság ennél a bizonytalan függőségnél. Ám nincs nagyobb bizonyosság a visszavonhatatlan isteni kegyelemnél (Róma 11,29).