előző nap következő nap

„Isten szeretet” 1Jn 4,7–21

7 Szeretteim, szeressük egymást, mert a szeretet Istentől van, és aki szeret, az Istentől született, és ismeri Istent; 8 aki pedig nem szeret, az nem ismerte meg Istent, mert Isten szeretet. 9 Abban nyilvánult meg Isten irántunk való szeretete, hogy egyszülött Fiát küldte el Isten a világba, hogy éljünk őáltala. 10 Ez a szeretet, és nem az, hogy mi szeretjük Istent, hanem az, hogy ő szeretett minket, és elküldte a Fiát engesztelő áldozatul bűneinkért. 11 Szeretteim, ha így szeretett minket Isten, akkor mi is tartozunk azzal, hogy szeressük egymást. 12 Istent soha senki nem látta: ha szeretjük egymást, Isten lakik bennünk, és az ő szeretete lett teljessé bennünk. 13 Abból tudjuk, hogy benne maradunk, és ő mibennünk, hogy a maga Lelkéből adott nekünk. 14 És mi láttuk, és bizonyságot teszünk arról, hogy az Atya elküldte a Fiát a világ üdvözítőjéül. 15 Ha valaki vallja, hogy Jézus Isten Fia, abban megmarad Isten, ő pedig Istenben; 16 és mi ismerjük és hisszük azt a szeretetet, amellyel Isten szeret minket. Isten szeretet, és aki a szeretetben marad, az Istenben marad, és Isten is őbenne. 17 Abban lett teljessé a szeretet közöttünk, hogy bizalommal tekinthetünk az ítélet napja felé, mert ahogyan ő van, úgy vagyunk mi is ebben a világban. 18 A szeretetben nincs félelem, sőt a teljes szeretet kiűzi a félelmet; mert a félelem gyötrelemmel jár, aki pedig fél, nem lett tökéletessé a szeretetben. 19 Mi azért szeretünk, mert ő előbb szeretett minket. 20 Ha valaki azt mondja: „Szeretem Istent”, a testvérét viszont gyűlöli, az hazug, mert aki nem szereti a testvérét, akit lát, nem szeretheti Istent, akit nem lát. 21 Azt a parancsolatot is kaptuk tőle, hogy aki szereti Istent, szeresse a testvérét is.

Bibliaolvasó Kalauz – Nyilas Zoltán igemagyarázata

Még ropognak a fegyverek. Ma úgy tűnik, az erő(szak) az úr. Az apostol a lényegről ír: „Isten szeretet” (8). Számunkra ez az ige olyan, mint a romok felett kimondott prófétai szó: „Szeret az Úr, azért nincs még végünk, mert nem fogyott el irgalma: minden reggel megújul.” (JSir 3) A szeretet ugyanis Istennek nem egy tulajdonsága a sok közül, hanem maga a Szentháromság egy örök Isten. Szeretetének bizonyítéka a kereszt; Jézus engesztelő áldozata bűneinkért új életet ad. Szeretetünk kifejeződése ma az, ha szeretjük azokat, akik bennünket szívük alatt hordoztak és nekünk életet adtak.

RÉ21 66 RÉ 66 • IÉ 2Móz 32,7–14 • Zsolt 66

Imádság | 332 | Mennybéli felséges Isten

Heti zsoltárének | 110 | Az Úr Isten monda az én Uramnak

„Júdának és Izráelnek sok lakója volt […] ettek és ittak, boldogok voltak.” 1Kir 4

1 Salamon király egész Izráel királya volt. 2 Legfőbb tisztviselői ezek voltak: Azarjá, Cádók fia volt a főpap, 3 Elíhóref és Ahijjá, Sísá fiai a kancellárok, Jósáfát, Ahílúd fia pedig a főtanácsadó. 4 Benájá, Jójádá fia állt a hadsereg élén, Cádók és Ebjátár pedig papok voltak. 5 Azarjá, Nátán fia állt a helytartók élén, Zábúd pap, Nátán fia volt a király bizalmasa, 6 Ahísár volt a háznagy, Adónírám, Abdá fia pedig a kényszermunkák felügyelője. 7 Salamon egész Izráel fölé tizenkét helytartót helyezett: ők látták el a királyt és udvarát. Mindegyiknek az esztendő egy hónapjában kellett az ellátásról gondoskodnia. 8 Név szerint ezek voltak: Húr fia Efraim hegyvidékén, 9 Deker fia Mákacban, Saalbímban, Bét-Semesben, Élónban és Bét-Hánánban, 10 Heszed fia Arubbótban, hozzá tartozott Szókó és Héfer egész vidéke. 11 Abínádáb fiáé volt Dór egész dombvidéke. Az ő felesége lett Salamon leánya, Táfat. 12 Baanához, Ahílúd fiához tartozott Taanak, Megiddó és egész Bét-Seán, amely Cáretán mellett van Jezréel alatt, és Bét-Seántól egész Ábél-Mehóláig, sőt Jokmoámon túl is. 13 Geber fia a gileádi Rámótban volt helytartó. Hozzá tartoztak Jáírnak, Manassé fiának sátorfalvai Gileádban, továbbá Argób körzete Básánban: hatvan nagy, várfallal és érczárakkal megerősített város. 14 Ahínádáb, Iddó fia Mahanajimban, 15 Ahímaac pedig Naftáliban kormányzott. Ő is Salamon egyik leányát, Boszmatot vette feleségül. 16 Baaná, Húsaj fia Ásérban és Álótban, 17 Jósáfát, Párúah fia Issakárban, 18 Simí, Élá fia Benjáminban kormányzott, 19 Geber, Úrí fia pedig Gileád földjén, amely Szíhónnak, az emóriak királyának és Ógnak, Básán királyának az országa volt. Azonkívül volt egy országos helytartó is. 20 Júdának és Izráelnek sok lakója volt, olyan sok, mint a tenger partján a homok: ettek és ittak, boldogok voltak.

Az Ige mellett – Czanik Péter igemagyarázata

(20) „Júdának és Izráelnek sok lakója volt […]: ettek és ittak, boldogok voltak.” (1Kir 4)

Saul királysága alatt megkezdődött az egységes ország kialakulása, a határok biztosítása. Ezt a filiszteusok hadjárata egy időre megállította. Dávid alatt megszületett a belső egység, és az országot körülvevő kisebb népek legyőzésével a biztonság. Egyiptom gyönge volt, és inkább barátkozott Izráellel (1Kir 3,1), az asszír terjeszkedés még nem ért el idáig. Salamon feladata tehát az örökül kapott ország belső megszervezése, majd további virágoztatása. Erre a munkára utal ez a fejezet. Modernizálódik az ország. Bár a tizenkettes szám marad, de nincs szó törzsfőnökökről, hanem helytartókról. Bár korábban is esett szó kényszermunkáról (Józs 9,22kk), állami szintre emelése – és valószínűleg az izráelitákra történő kiterjesztése – most kezdődik. Nagyobb építkezések (erődítmények, megerősített városok) csak így voltak lehetségesek abban a korban. A záróvers arra utal, hogy mindennek megvolt az eredménye, jólét és biztonságérzet honolt az országban.

Május 5.