„Jézus örömmel fogadta őket; beszélt nekik az Isten országáról, és meggyógyította azokat, akiknek gyógyulásra volt szükségük” Lk 9,1–11
1 Miután összehívta a tizenkettőt, erőt és hatalmat adott nekik minden ördög felett és a betegségek gyógyítására. 2 Azután elküldte őket, hogy hirdessék az Isten országát, és gyógyítsanak. 3 Ezt mondta nekik: Semmit ne vigyetek az útra, se botot, se tarisznyát, se kenyeret, se pénzt, második ruhátok se legyen! 4 Amikor betértek egy házba, maradjatok ott, és onnan induljatok tovább! 5 Ha valahol nem fogadnak be titeket, amikor kimentek abból a városból, verjétek le még a port is lábatokról, bizonyságul ellenük. 6 Útra keltek tehát, és jártak faluról falura, hirdették az evangéliumot, és gyógyítottak mindenütt. 7 Heródes, a negyedes fejedelem meghallotta mindazt, ami történt, és nem tudta, mit gondoljon, mert némelyek azt állították, hogy János támadt fel a halálból, 8 némelyek azt, hogy Illés jelent meg, mások pedig azt, hogy valamelyik régi próféta támadt fel. 9 Heródes ezt mondta: Jánost lefejeztettem, de ki lehet ez, akiről ezeket hallom? És látni akarta őt. 10 Amikor az apostolok visszatértek, elbeszélték Jézusnak mindazt, amit tettek. Akkor maga mellé vette őket, és elvonult velük külön egy Bétsaida nevű városba. 11 De amikor a sokaság ezt megtudta, utánament. Jézus örömmel fogadta őket; beszélt nekik az Isten országáról, és meggyógyította azokat, akiknek gyógyulásra volt szükségük.
Bibliaolvasó Kalauz – Riskóné Fazekas Márta igemagyarázata
Nézetkülönbségek vannak a mai tanítványok között is a tekintetben, hogy a gyógyítás milyen szerepet kaphat a hitre jutás útján. A 2. és 11. versből világosan kiderül, hogy Jézus számára mi a sorrend. Mindenképpen az Isten országának hirdetése volt saját gyakorlatának is a sarkpontja (11), és ezt bízta tanítványaira is (2). Ezen felül nem tudjuk, hogy kinek van szüksége testi gyógyításra is. Az Isten országának evangéliumára viszont mindenkinek!
RÉ21 832
Zsoltárének a messiás királyról | 72 | Uram, a te ítéletedet
„…utálatos Istened, az Úr előtt mindenki, aki […] hamisságot cselekszik.” 5Móz 25
1 Ha viszály támad férfiak között, és törvény elé mennek, hogy ítélkezzenek fölöttük, és az igazat fölmentik, a bűnöst pedig elmarasztalják, 2 akkor ha a bűnös verést érdemel, fektesse le a bíró, és veressen rá a jelenlétében annyit, amennyit a bűne miatt megérdemel. 3 De csak negyvenet verethet rá, többet nem, mert ha ennél több ütést méret rá, akkor szemed láttára gyalázzák meg embertársadat. 4 Nyomtató ökörnek ne kösd be a száját! 5 Ha testvérek laknak együtt, és közülük az egyik meghal fiúgyermek nélkül, akkor az elhunytnak a felesége ne menjen hozzá idegen férfihoz, aki nem a családhoz tartozik. A sógora menjen be hozzá, vegye feleségül, sógorházasságot kötve így vele. 6 A születendő első gyermek viselje az elhunyt testvér nevét, hogy ne töröljék ki annak a nevét Izráelből. 7 De ha annak a férfinak nincs kedve elvenni a sógornőjét, akkor a sógornője menjen el a vénekhez a városkapuba, és mondja ezt: A sógorom nem akarja fenntartani a testvére nevét Izráelben, nem akar velem sógorházasságot kötni. 8 A város vénei hívják oda a férfit, és beszéljenek vele. És ha állhatatosan azt mondja, hogy nincs kedve elvenni, 9 akkor lépjen oda hozzá a sógornője a vének szeme láttára, húzza le a sarut a férfi lábáról, köpje szembe, és ezt mondja: Így kell bánni azzal az emberrel, aki nem akarja építeni a testvére háza népét! 10 És nevezzék őt és háza népét Izráelben mezítlábasnak. 11 Ha két férfi összeverekedik egymással, és az egyikük felesége odamegy, hogy a férjét kiszabadítsa annak a kezéből, aki veri, odanyúl a kezével, és megragadja annak a szeméremtestét, 12 le kell vágni az asszony kezét irgalom nélkül. 13 Ne legyen tarsolyodban kétféle súlymérték, nagyobb és kisebb. 14 Ne legyen házadban kétféle véka, nagyobb és kisebb. 15 Pontos és hiteles súlymértéked, pontos és hiteles vékád legyen, hogy hosszú ideig élhess azon a földön, amelyet Istened, az Úr ad neked. 16 Mert utálatos Istened, az Úr előtt mindenki, aki ilyet tesz; mindenki, aki hamisságot cselekszik. 17 Emlékezz arra, hogy mit tett veled Amálék népe útközben, amikor kijöttetek Egyiptomból, 18 amikor találkozott veled útközben, és Istent nem ismerve levágta mindazokat, akik elgyengülve hátramaradtak közüled, mert fáradt és kimerült voltál. 19 Ha majd Istened, az Úr nyugalmat ad neked ellenségeidtől mindenfelől azon a földön, amelyet örök birtokul neked ad Istened, az Úr, akkor töröld el Amáléknek még az emlékét is az ég alól! El ne felejtsd!
Az Ige mellett – Vladár Gábor igemagyarázata
(16) „…utálatos Istened, az Úr előtt mindenki, aki […] hamisságot cselekszik.” (5Móz 25)
A törvénykönyv záró része az emberi méltóság megvédésének különböző eseteivel foglalkozik. Legfeljebb negyven ütés lehet a botbüntetés mértéke beigazolódott bűnösség esetén (1–3). Ez a viszonylag emberséges mérték a bűnös méltóságát és életét is védi (vö. 2Kor 12,24). A sógorházasság intézményének szabályait figyelmen kívül hagyó sógor nemcsak az utód nélkül elhalt testvér utódlási jogát tagadja meg, hanem a gyermektelen, kiszolgáltatott özvegyet is nyomorba taszítja, ha nem veszi őt feleségül (5–10). Az ószövetségi házasságot Isten törvénye elsősorban nem a lángoló szerelem, hanem az élethosszig tartó gondoskodó szeretettörvénye alá helyezi. A sógorházasság intézményével lehet tréfálkozni (Mt 22,23–33), de jó tudnunk, voltak, akik ezzel élve beírták magukat az üdvösség történetébe (1Móz 38; Ruth 4; Mt 1,3.5; Lk 3,32.34). Becstelenséget követ el az a nő, aki férje oldalán úgy avatkozik be egy verekedésbe, hogy megragadja az ellenfél szeméremtestét. Feltűnően súlyos a büntetése (11k). Ugyancsak megköveteli a tisztesség, hogy egymás közötti adásvételkor hiteles mértékeket használjanak (13–26). Heidelbergi Káténk is lopásnak nevezi a hamis súly és mérték használatát (110. kérdés-felelet).