A Magyar Református Nevelés 2012/2 számában megjelent írások ötleteket, gondolatokat adnak ahhoz, hogy a hitre nevelés élményekben gazdag legyen. Amennyire sokszínű a gyermekek, fiatalok világa – olyan sokszínű és sokrétű lehet azoknak a módszereknek a skálája is, mellyel megközelíthetőek és elérhetőek.
Kiindulópontként Dr. Fodorné Dr. habil. Nagy Sarolta a módszertan alapjáról, a kreativitásról ír és rámutat annak öt fő vonására, öt „kis kövecskéjére". A közös vonások mellett azonban mindenkihez más és más út vezet. Minden ember – legyen gyermek vagy felnőtt, egyéni módon éli meg a világ dolgait, érti és látja az eseményeket. Így van ez a hit terén is.
Az Egyéniségre hangolva című tanulmány gyermekeink egyéni adottságait, képességeit feltérképezve segíti ráhangolódásunkat hittanosainkra. Arra kaphatunk ötleteket és javaslatokat, hogyan használjuk ezt az egyéni felfogóképességet abban, hogy a hittanórán, gyermek-istentiszteleten részt vevő gyermekek meghallják és megértsék Isten hozzájuk szóló üzenetét. Az utak keresésében Bölcsföldi András kreatív imaformákat tár elénk, néhány példát adva arra, hogyan hívogathatjuk a közös imádságra a fiatalokat.
A Mindenható üzenete kicsiknek
Az alapvetés után a tematikus szám konkrét ötletekkel, módszerekkel és módszertani bemutatóval segíti a katechéták mindennapi szolgálatát. A legkisebbek hitre nevelésével foglalkozik Fördős Kata cikke. Izgalmas és megvalósítható ötleteket ad ahhoz, hogyan keltsük fel és tartsuk fenn az izgő-mozgó, minden iránt (néha minden más iránt) érdeklődő gyermekek figyelmét, vagy éppen hogyan fogalmazzuk meg kisgyermek nyelven a Mindenható örökkévaló üzenetét az óvodában. Kustárné Almási Zsuzsanna az óvodás és kisiskolás korosztály egyik legkedveltebb módszerének alapjaival, a bábok rejtelmeivel ismertet meg bennünket. Nemcsak arról szól, hogy miért jó a bábok használata a hittan foglalkozásokon, hanem a bábozás alapvető fogalmaiba, a bábkészítés, bábtervezés rejtelmeibe is bevezet bennünket.
Minden korosztálynál használható módszertant mutat be Cs. Szabó Sándor, amikor a dramatikus hittan alapelemeiről, a drámapedagógiai metodikára épülő foglalkozás felépítéséről ír tanulmányában, melyhez egy mintát is találhatunk. Rajzoljunk a táblára! – buzdít Lazsádi Ákos képekkel és korosztályra lebontott ötletekkel szemléltetve a hagyományos tábla és kréta, valamint a táblarajzok felhasználásának lehetőségeit a hittanórákon.
A régin és megszokotton túl, a 21. század adottságaival élésre indít Kiss Gyula írása, aki a digitális segédeszközök – többek között a digitális tábla – lehetőségeit taglalja. A MRN történetében először, az Internet adta lehetőségeknek megfelelően, a cikk vonatkozó linkjei honlapunkon (www.refpedi.hu) elérhetőek. Ezen a nyomvonalon halad Miklya Luzsányi Mónika írása is, aki az Interneten elérhető tudástárról, a Katetékáról készített bemutatót.
Miklya Zsolt egy kreatív írásgyakorlattal vezeti a gondolatainkat, majd zárásként Dr. Hodossi Sándor az irodalom talaján maradva azt a kérdést vizsgálja, hogyan használhatjuk a középiskolai hittanórákon a tanulók által már ismert verseket, irodalmi alkotásokat.
A Magyar Református Nevelést a kiadó elérhetőségein lehet megrendelni.
Ugyanitt korábbi számok megrendelésére és előfizetésre is van lehetőség.
Postacím: 1146 Budapest Abonyi u. 21., Tel./Fax: 06-1-351-9842
E-mail: pompor.zoltan@reformatus.hu
Dr. Szászi Andrea
katechetikai szakértő