Időtálló misszió: a hit védelme és a rászorulók támogatása

Száz kárpátaljai templom támogatásához keres adományozókat a johannita rend magyar tagozata

Különleges év az idei a Keresztelő Szent Jánosról elnevezett Jeruzsálemi Ispotályos Lovagrend, röviden johannita rend magyar tagozatának életében, hiszen újjáalapításának 100. jubileumát ünnepli. Ebből az alkalomból nagyszabású, karitatív akcióba kezdtek: a cél száz kárpátaljai templom támogatása. A több mint két éve tartó orosz–ukrán háború miatt a kárpátaljai gyülekezetek egyre nehezebben képesek biztosítani a templomok áramellátását és fenntartását. A lovagrend magyar tagozatának mérföldköveiről, a Szóljon 100 harang a békéért akcióról, valamint a Kárpátalján nyújtott szolgálatról beszélgettünk Tomcsányi Istvánnal, a rend magyar tagozatának vezérlő kommendátorával és Avar Gábor református johannita lovaggal, a diakónia felelősével.

Johannita_foto1 2024 Magyaródi Milán

Avar Gábor református johannita lovag és Tomcsányi István vezérlő kommendátor

Fotó: Magyaródi Milán

Küldetéstudat, misszió. Hogyan lehetne összefoglalni az elmúlt száz esztendőt?

Tomcsányi István: A johannita rend kilencszáz éves, de idehaza a száz év tulajdonképpen csak az újjáalapítás óta eltelt idő, ugyanis az 1100-as években, amikor a rend megalakult, az Árpád-házi királyok már támogatták a rendet. Ez egy jeruzsálemi ispotályos lovagrend, amely Keresztelő Szent Jánosról kapta a nevét. A rend elsősorban a betegek, rászorultak megsegítésével foglalkozott, és nem a hatalom megszerzésével. Talán épp ezért van az, hogy ennyi év után is létezik, a küldetésünk pedig ugyanaz, mint kilencszáz évvel ezelőtt, amit Gerhard testvér kitűzött: a hit védelme és a rászorultak, betegek ápolása, támogatása. Volt, amikor a hit védelme fegyverrel valósult meg. Az első keresztes háborúban visszafoglalták Jeruzsálemet és a Szentföldet, a későbbiekben viszont folyamatos harcok dúltak a területek megőrzéséért. A kereszteseket a muszlim hadak végül kiverték a Szentföldről. Rendünk székhelye előbb Ciprus, később Rodosz, majd 1530-tól Málta lett. V. Károly német-római császár egy vadászsólyomért cserébe Málta szigetét a johannita rendnek adta azzal a feladattal, hogy a Földközi-tenger nyugati medencéjét védje meg, amit végre is hajtottak. Az 1500-as években azonban Európában kibontakozott a reformáció. Luther Márton kiszögezte a 95 tételt a wittenbergi vártemplom kapujára, majd Kálvin János és a többi reformátor vezetésével a lovagok és az uralkodók egy jelentős része protestánssá vált. A johannita rend jogállását végül a vesztfáliai béke rögzítette 1648-ban, ettől fogva a protestáns lovagok a régi rendnevet megőrizve a johannita, míg a katolikus testvérek a máltai rendben működtek tovább. Ez a szétválás viszont nem volt ellenséges, azóta is fennmaradt a jó kapcsolat, együtt dolgozunk, ugyanaz a jelképünk (a nyolcsarkú vagy nyolcágú kereszt), amit mi johannita, ők máltai keresztnek hívnak.

A johannita rend magyar tagozata 1924 tavaszán jött létre. 1945 után a fenyegető politikai helyzet miatt a magyar tagozat feloszlott, sok lovag kénytelen volt elhagyni az országot, és a működés feltételeit az emigrációban teremtették újra. Segítséget nyújtottak az 1956-os forradalom menekültjeinek, évtizedeken keresztül küldtek gyógyszereket Magyarországra, sokakat támogattak a vasfüggöny mögött, és jelentős nemzetközi szervezetekben emeltek szót a diktatúra ellen. A rendszerváltás után a rend „hazatért”: a magyar tagozatot a kormány 1992-ben a johannita rend hivatalos hazai képviseleteként ismerte el.

A történelmi szálaknál maradva a lovag szó hallatán sokan talán olyan dolgokra gondolnak, mint sisak, páncél, kard, pajzs, ló. Hogyan jutunk el az első lovagoktól napjainkig?

Tomcsányi István: Ma már nem hordunk páncélt, sőt kardot se. A hit védelme manapság abban mutatkozik meg, hogy egy johannita lovag nyíltan vállalja a keresztyénséget, példát mutat, segít a rászorultaknak országon belül és kívül, akár nemzetközi összefogásban.

Tomcsanyi_foto2 2024 Magyaródi Milán

Fotó: Magyaródi Milán

Avar Gábor református johannita lovag életében mi volt a személyes indíttatás?

Avar Gábor: A máltaiak segítő munkájában 1989 és 1994 között már részt vettem. A nyugdíjas kor elérésével elhatároztam, hogy mivel református vagyok, a johannitákkal fogok együtt dolgozni, alkalmazva az addig megszerzett tudásomat. Ehhez a szilárd bázist pedig a nagyszüleim, a szüleim nevelése biztosította. Kárpátalján 2002-ben a Beregszászi Máltai Járási Szeretetszolgálatot segítettük egy informatikai oktató és ECDL-vizsgaközpont létrehozásában. Itt a magyar tannyelvű iskolák diákjai sikeres vizsga után a Brüsszelben kiadott European Computer Driving License-t (számítógép-használói jogosítványt) kapták meg. Ez a projekt bizonyította, hogy a johannita lovagok a jó dolgokért szívesen tevékenykednek.

Avar Gábor 2024 Magyaródi Milán

Fotó: Magyaródi Milán

Milyen feltételeknek kell eleget tenni ahhoz, hogy valaki lovag lehessen?

Tomcsányi István: Első lépésként csatlakozzon hozzánk valamelyik segítő akciónkban. Régi alapszabály nálunk, hogy jelentkezni nem lehet, hanem a lovagrend választja ki azokat a férfiakat, akiket a sorába hív. Valaki például ismer egy lovagot, aztán megismeri a rend célkitűzéseit is, majd egyre inkább a látószögünkbe kerül, és ha bizonyos idő után az a vélemény alakul ki róla, hogy megfelel, akkor meghívást kap a rendbe. Fontos továbbá, hogy a közösségünkbe református és evangélikus, hitüket gyakorló férfiak léphetnek be. Ha valamelyik lovagtársunk ilyen férfit talál és beszélget is vele, akkor tájékoztatja a vezetőséget, majd elhívjuk az egyik alkalmunkra. Ha pedig az a döntés születik, hogy felvennénk a rendbe, akkor az előterjesztéssel elkezdődik egy folyamat, amit a rendi káptalan hagy jóvá. Nálunk ezt nem is felvételnek hívjuk, hanem elkötelezésnek, ami a rend részéről elkötelezés, az illető részéről pedig elköteleződés. Idén például a százéves évforduló alkalmából Budapesten, a Deák téren négy lovagot köteleztünk el.

Térjünk vissza Kárpátaljára, ahol most az egyre nehezebb helyzetben lévő kárpátaljai magyar gyülekezeteket, templomokat szeretnék támogatni!

Tomcsányi István: Ez egy folyamatnak a kiteljesedése, mivel korábban volt olyan akciónk, amikor összesen négyszáz lelkészcsaládot támogattunk Kárpátalján. A magyar nyelvű keresztyénség most is nehéz helyzetben van. A háború miatt rengeteg család és gyülekezetet fenntartó személy elkerült a lakóhelyéről, ez pedig anyagilag is komolyan érinti az egyházközségeket: mind a templom fenntartása, mind a lelkész eltartása egyre nagyobb kihívást jelent a helyben maradóknak. Azért, hogy a megélhetési gondok miatt ne vándoroljanak el onnan, az első akciónkkal ezeket a lelkészcsaládokat támogattuk. Ez a kezdeményezés egy évig tartott: az érintettek kaptak tőlünk egy „túlélőkészletet”, amiben egy hónapra elegendő élelmiszer, tisztálkodószer, gyógyszer volt összekészítve azzal a gondolattal, hogy ezt ne használják fel rögtön, hanem tegyék félre, hogy ha a háború miatt esetleg olyan helyzetbe kerülnek, akkor egy hónapig biztosítottak legyenek a létszükségleteik. Ebben az akcióban részt vettek magyar adományozók, de a rend nemzetközi szervezetei is segítettek. Németországból, Hollandiából is sikerült támogatást szerezni, sőt ebbe a folyamatba kapcsolódtak be azok az amerikai önkéntesek, akik az ottani protestáns egyházaktól jöttek segíteni nekünk. A mostani Szóljon 100 harang a békéért! akciónkkal nyitni akarunk a társadalom felé, a johannita rend ugyanis nem annyira ismert idehaza, mint például a máltai testvéreink rendje. Alapvetően három lehetőség közül választhatnak az adományozók: egyrészt egy tetszőlegesen felajánlott összeggel lehet segíteni, vagy a támogató kiválaszt egy templomot a megadottak közül, és akkor célzottan segít, de az is lehetséges, hogy kiválaszt egy templomot, és annak a harangját szimbolikusan örökbe fogadja, ami azt jelenti, hogy rendszeresen küld annak az egyházközségnek támogatást.

Tomcsányi István 2024 Magyaródi Milán

Fotó: Magyaródi Milán

Kárpátalján 101 református templomban van harang, és körülbelül ugyanennyi római katolikus, valamint 37 görögkatolikus templomban tartanak misét, illetve liturgiát magyar nyelven. A keresztyén hit védelme a rend egyik célkitűzése, a küldetés teljesítéséhez viszont szükség van önkéntesekre is.

Avar Gábor: Valóban, ez egyfajta küldetéstudatot is feltételez, az elmúlt időszakban azonban sajnos azt láttuk, hogy visszaesett az adakozó kedv. Időközben pedig az élet erősen drágul. Az energiaköltség – amely a gyülekezetek egyik jelentős terhe – például a kétszeresére emelkedett. Bár az akciónk a templomharangokat nevesíti, de itt elsősorban a fenntartói járulékok hiányából adódó nehézségek leküzdésében akarunk segíteni. Azt szeretnénk elérni, hogy a beérkező támogatásokkal a gyülekezetek legalább a rezsiköltségeiket ki tudják egészíteni.

A johannita rend magyar tagozata és segítő szolgálata milyen kapcsolatban áll a Kárpátaljai Református Egyházkerülettel?

Tomcsányi István: Évekkel ezelőtt Zán Fábián Sándor püspököt a kitűnő együttműködés eredményeként rendünk kitüntette. Egyik munkatársa, aki az egész segélyakciónak a fő szervezője, most, a százéves jubileumi alkalommal kapott elismerést. Ez a kapcsolat nekünk nagyon fontos, mivel nem elég az adományt kivinni vagy kiküldeni, hanem annak meg is kell érkeznie az arra rászorultakhoz. Az adományozásnál az is fontos, hogy a fogadó féllel egy rendkívül szoros és bizalmi kapcsolat alakuljon ki. Nekünk a Kárpátaljai Református Egyházkerülettel ez megvalósult és jól működik .

Mit tud tenni az, aki egyénileg szeretne segíteni?

Avar Gábor: A cél, hogy az adományozó kapcsolatba kerüljön egy szükséget szenvedő gyülekezettel. Abban segítünk, hogy egy szívtől szívig, lélektől lélekig kapcsolat jöjjön létre közöttük. Erre a legjobb megoldás jelenleg a pénzbeli támogatás. A református vagy a katolikus egyháznak pedig abban van szerepük, hogy ők látják a legjobban azt, hogy ott helyben mire van szükség. Ugyan az eszközeink korlátozottak, és a karitatív szervezetek között mi a kisebbek közé tartozunk, de bizonyos fokig különlegesek vagyunk. Az is célunk, hogy új utakat keressünk. Ilyen lehet például a mentorálás vagy a felkészülés a háború utáni időszakra.

Avar Gábor_2 2024 Magyaródi Milán

Fotó: Magyaródi Milán

Turbulens időket élünk, és nem feltétlenül csak a háború miatt. Egy ilyen gyorsan változó környezetben milyen jövőbeli terveik vannak?

Tomcsányi István: Ha kilencszáz éven át megőriztük azt a két alapot, amely meghatározza a működésünket, vagyis a rászorulók, szegények, betegek támogatását és a hit védelmét, akkor ez működik a jövőben is. Ezt pedig az garantálja, hogy mindig lesznek olyanok, akiknek segíteni kell. Ha Isten is úgy akarja és a háború véget ér, akkor is rengeteg feladat lesz. Az elpusztult értékeket pótolni, a családoknak otthont teremteni, a templomokat helyreállítani, a hit feltételeit biztosítani. Mindig lesz feladat, és ehhez várjuk a hívő emberek csatlakozását.

Avar Gábor: A diakóniai szolgálat esetében fontos, hogy mi, idősek és fiatalok egyaránt példát mutassunk. Cseri Kálmántól és Kozma Imre atyától megtanultam: tizedet adni és dolgozni kell. De mit is értünk tized alatt? Fizetik-e az emberek a tizedet? Az első része, amit a gyülekezetnek vagy a szegényeknek adunk, világos, a másik az időmről szól. A szabadidőnk tizedét is karitatív célra kellene fordítani! Arra gondolok, hogy aki például a biciklijét meg tudta javítani, az jöjjön kerekesszéket reparálni, vagy aki tud tanítani, az mentoráljon videókonferenciával diákokat, és akinek van pár szabad órája, az segíthet a ruha- és más adományok csomagolásában.