Karácsony legtöbbünk számára a szeretet ünnepe, a találkozások, az öröm, a vidámság, az ajándékok bontogatásának ideje. Sokan vannak azonban, akik stressz, szorongás, vagy a társas kapcsolataik megromlása miatt nagyon nehéz helyzetbe kerülnek fizikailag, vagy lelkileg az otthon töltött idő alatt. A református telefonos lelkigondozói szolgálat munkatársai az ünnep valamennyi napján hívhatók, akár ingyenes zöldszámon is.
Szinte folyamatosan izzanak a vonalak a református telefonos lelkigondozói szolgálatnál. Legyen szó ünnepről, vagy egyszerű hétköznapról, a megnyugvást, biztatást, vagy csak egy jó beszélgetést keresők száma napról-napra növekszik. Révész Jánosné Anikó misszióvezető úgy látja, a járványhelyzet kirobbanása óta sokkal többen hívják őket, nagy szüksége van az embereknek a telefonos támogatásra – manapság már karácsonykor is. Mint elmondta: – Az elmúlt években karácsonykor alig-alig volt súlyos krízishelyzet, ám ezt felülírta a Covid. A járványhelyzet rengeteg embert elszigetelt, így az elmúlt két évben az ünnepek alatt is nagyon sokan kerestek bennünket. A kétségbeesés, a szorongás, a félelem eredményezte hívások mennyisége körülbelül 75 százalékkal emelkedett. –
Bármilyen problémával lehet telefonálni
Révész Jánosné elmondta, nincs olyan, hogy túl kicsi, túl jelentéktelen probléma. A telefonos lelkigondozói szolgálatot bármilyen nehézséggel fel lehet keresni. Hangsúlyozta: – A saját lelkünkkel való törődés, a lelki egészségünk karbantartása a mi feladatunk. Ez éppen annyira fontos, mint testünk védelme. Gondoljunk csak bele, hogy hányféle vitamint szedünk, milyen gyakran tornázunk, mennyi szűrővizsgálatra megyünk el egy évben. Mindeközben a lelkünk egészségével közel sem foglalkozunk ennyit. Ha tartós szorongást, esetleg a depresszió, vagy kétségbeesés tüneteit észleljük magunkon, vagy, ha csak egy jó beszélgetésre vágyunk, bátran emeljük föl a kagylót! –
A református telefonos lelkigondozói szolgálat délután öttől éjjel egy óráig az ország egész területéről, mobil- és vezetékes telefonról egyaránt ingyenesen hívható a 06-80-296-844-es zöld számon. A szolgálat emellett elérhető a 06-1-201-0011-es vezetékes telefonszámon és Skype-on is a lelkigondozas1 névre keresve.
Önkéntesek, képzettek, segítőkészek
A református telefonos lelkigondozói szolgálat munkatársai többnyire önkéntes alapon végzik feladatukat, ennek ellenére nagyon szigorú vizsgakövetelményeknek kell megfelelniük, mielőtt felvehetik a kagylót. Részt vesznek általános lelkigondozói, és a telefonos segítségnyújtással kapcsolatos, speciális képzéseken is. A hívások során fontos a bibliai megalapozottság, de mindezt nem erőltetik rá senkire. Minderről Révész Jánosné így beszélt: – Hívők és ateisták egyaránt keresnek bennünket. A hívásaink körülbelül 20 százalékában felmerül valamilyen formában hittel, vallással kapcsolatos kérdés, és egyre többen kérik azt is, hogy imádkozzunk értük. Mi ugyanakkor alapvetően lelkigondozással foglalkozunk, ez pedig azt jelenti, hogy szabadságot adunk a telefonálóknak. Szívesen beszélünk a hitünkről, bátran irányítunk mindenkit Isten és a Szentírás felé, de senkire nem erőltetünk rá semmit.
Az első telefonhívás 1984. szeptember 1-jén csörrent meg Budapesten, a Kálvin téri gyülekezet irodahelyiségében. Akkoriban Magyarország nemcsak a felnőtt, de a tizennégy éven aluli lakosság körében is világelső volt az öngyilkosságok terén. Ugyanakkor alig volt olyan fórum, ahová az emberek lelki problémáikkal fordulhattak volna. P. Tóth Béla akkori szentendrei lelkész, a szolgálat első szakmai vezetője Angliában ismerkedett meg a lelkisegélynyújtás ilyen típusú gyakorlatával. Hazatérve a kor neves lelkipásztoraival együtt kezdeményezte Tóth Károly püspöknél a telefonos lelkisegély-szolgálat meghonosítását. Az önkéntes lelkigondozók azóta több mint harmincezer hívást fogadtak, amelyek nemegyszer az emberi élet megmentését szolgálták. – A félelem megbénít, lehúz, depresszióba sodor. Mi ahhoz kaptunk erőt mennyei Atyánktól, hogy elűzzük a sötétséget. Ebben tudunk mi, emberek segíteni a másik embernek. A remény ott van mindenki lelkében, csak elő kell hozni – mondja Révész Jánosné Anikó, és hozzáteszi: – Van egy gondolat, amely rendkívül találóan leírja a szolgálatunkat: a pásztor a távoli havason egy fekete pontot lát közeledni. Azt gondolja, hogy farkas. Ahogy közeledik, látja, hogy ember. Amint egészen a közelébe ér, észreveszi, hogy a barátja.
Ápoljuk kapcsolatainkat
A legtöbb telefonálónak elege van. Révész Jánosné úgy látja, ez manapság a legjellemzőbb probléma. – Elegük van az embereknek a betegségből, a rengeteg rossz hírből, az iskolai nehézségekből, a családi drámákból és még sok minden másból. Erre jó megoldás lehet, ha ápoljuk társas kapcsolatainkat. Akár telefonon, akár személyesen, ha a járványhelyzet erre lehetőséget nyújt. De segíthet egy jó alvás, egy kiadós lustálkodás, egy jó könyv, zenehallgatás, sport, illetve az Ige, a Szentírás olvasása, az Istennel való kapcsolatunk ápolása is. Ha pedig úgy látják jónak, bátran emeljék föl a kagylót, és hívjanak bennünket.