Telefon a pánik ellen

Még sosem jött ennyire közel a mai emberhez a halál, mint az elmúlt két hónapban. A betegségtől való félelemmel fiatalok és idősek egyaránt küzdenek. A problémákkal azonban senkinek sem egyedül maradnia, a református telefonos lelkigondozó szolgá­lat május elsejétől kibővített idősávban, reggel nyolc­tól éjjel egy óráig fogadja a hívásokat.

– Ez a vírus olyan érzéseket is előhozott az emberekből, amelyekről eddig nem is tudtak, vagy csak valahol nagyon mélyen voltak jelen bennünk – mondja a református telefonos lelkigondozó szolgálat vezetője. Révész Jánosné Anikó hozzáteszi: általában ritkán merül fel a halál témája egy-egy beszélgetésben, szinte kizárólag csak gyászukban említik meg a telefonálók. Most azonban a többségben előjött a betegségtől, szenvedéstől és így a haláltól való félelem is, amely most kortól függetlenül mindenkit érinthet. Akinek pedig a lelke nincs rendben ezzel kapcsolatban, abban az emberben erős pánikérzés alakulhat ki. Emellett számos hívás érkezik a bezártság okozta családi konfliktusok miatt, mivel nehéz ilyen hosszú időn keresztül tűrni, hogy korlátozzák az ember szabadságát, és egyáltalán nem könnyű lelassulni sem ebben a felfokozott világban. Ez pedig frusztrációhoz és gyakran agresszióhoz vezet. Révész Jánosné Anikó a járvány okozta problémák közé sorolja még a félelmet a munkanélküliségtől és a hirtelen megváltozott egzisztenciális helyzetet. – Sokan aggódnak amiatt, hogy mi lesz az állásukkal és miből fognak élni, ha elbocsátják őket – mondja.

revesz_janosne.jpg

Fotó: Vargosz

A telefonos lelkisegély-szolgálat vonala március közepe óta folyamatosan izzik. – Eddig az önkéntes lelkigondozók délutántól éjjelig fogadták a hívásokat, ez idő alatt is napi harminc-negyven hívás érkezett, ezért szükséges volt bővítenünk kapacitásunkat – mondja a szolgálat vezetője. Május elsejétől már reggel nyolctól éjjel egy óráig lehet tárcsázni az ingyenesen hívható számot.

Az idősáv kiterjesztése miatt szükség lett még több szakemberre, akik meghallgatják a nehéz helyzetben lévőket. Kezdetben kizárólag lelkészek végezték ezt az anonim szolgálatot, mostanra kibővült az önkéntesek köre, már tanárok, egészségügyi dolgozók, pszichológusok, szociális munkások, de nyugdíjasok is vannak az időről időre változó összetételű csapatban. Az ügyelőknek minden esetben alapos képzésen kell részt venniük, mielőtt bekapcsolódnak a szolgálatba. A rendkívüli helyzet miatt most az önkénteseiket is online módon és telefonon készítik fel a feladatra. Ezért ebben a helyzetben csak olyan jelentkezőket fogadtak, akiknek már volt lelkigondozói képesítése. – Hívő, tapasztalt emberekről van szó, akik már sok nehézséget megéltek, és ezt be tudták építeni személyiségükbe. Nagyon fontos, hogy az ügyelőinknek megfelelő legyen az önismeretük, mert csak így tudják hitelesen ellátni szolgálatukat – hangsúlyozza Révész Jánosné Anikó.

A Református Telefonos Lelkigondozás reggel nyolc órától éjjel egy óráig az ország egész területéről, mobil- és vezetékes telefonról egyaránt ingyenesen hívható a 06-80-296-844, valamit a 06-1-201-0011 számon. Skype-on este 9 órától éjjel 1 óráig a lelkigondozas1 néven érhető el a szolgálat.

Így májustól harminc- harmincöt szakemberrel indul a kibővített telefonos lelkisegély-szolgálat, amelyet bárki igénybe vehet. A szolgálat vezetője elárulta, hogy a telefonálók között vannak nyugdíjasok, akik gyakran nem is megoldást keresnek, egyszerűen csak beszélgetni szeretnének. De szép számmal tárcsázzák a vonalat fiatalok vagy középkorúak is, akik sokszor hitbeli kérdésekben, párkapcsolati vagy önismereti témákban kérnek segítséget. Vannak notórius, visszatérő telefonálók is. Az idősotthonokból például többen telefonálnak rendszeresen. – Sokan néha csak azért hívnak, hogy elmeséljék, hogy vannak – avat be a részletekbe Révész Jánosné Anikó, és hozzáteszi: – Nem csak hívő emberek telefonálnak. Ez azért is fontos, mert a mi szolgálatunk azért jött létre, hogy támasza legyünk mindenkinek, aki válságba jutott. Egy hívás átlagosan húsz percig tart, az önkéntes lelkigondozók pedig gyakran nem is tudják pontosan, hogy mennyit segítenek azzal, hogy meghallgatják a telefonálót. Nem csak krízishelyzetben tárcsázható a szám: aki egyszerűen csak magányosnak érzi magát, és szeretné megosztani valakivel a gondolatait, annak is szívesen fogadják a hívását.

A telefonos lelkisegély-szolgálat munkája alapvetően a vigasztaló lelkigondozás, így az önkéntesek nem tanácsokat adnak vagy problémát oldanak meg. A szolgáló feladata, hogy kérdéseivel úgy irányítsa a beszélgetést, hogy a telefonáló lehetőleg maga találja meg a megoldást nehéz élethelyzetében. – Arra törekedünk, hogy enyhítsük az elhagyatottságot, a kétségbeesést, a depressziót, és bátorítsuk azokat, akik úgy érzik, hogy sehova sem fordulhatnak – hangsúlyozza a vezető.

A szolgálathoz az alapokat a Biblia tanításai adják. Éppen ezért sok esetben közösen olvasnak belőle vagy imádkoznak, illetve javasolják a hívónak a lakóhelye szerint illetékes gyülekezet felkeresését. Révész Jánosné Anikó, aki évtizedeken keresztül maga is lelkipásztorként szolgált, elmondja: arc nélkül, név nélkül gyakran sokkal őszintébb beszélgetések alakulnak ki, mint például egy személyes lelkigondozói alkalmon a lelkészi hivatalban. A szemtől szembeni találkozásoknál ott van a megfelelni akarás, amely nehezíti a kommunikációt. – Bár a beszélgetésekben a segítők nem látják a másik testtartását, mimikáját, a hanglejtés, a szóhasználat sokat segít a problémák felismerésében. Így teljesen anonim maradhat a telefonáló, bátran beszélhet a legmélyebb titkairól is, biztos lehet benne, hogy senki más nem tudja meg. A rászorulókat el tudjuk kalauzolni a megfelelő szakemberekhez, ahol személyes találkozásra is lehetőség van, de az ő beleegyezésük nélkül nem intézkedünk. Ráadásul itt minden esetben a hívó kezdeményezi a beszélgetést, amelyet bármikor meg is szakíthat – mondja a szolgálat vezetője.

Az anonimitást egyetlen esetben oldják fel, ha a lelkigondozó úgy ítéli meg, hogy a telefonáló életveszélyben van. Ilyenkor igyekeznek rábeszélni a hívó felet, hogy engedje meg a fizikai segítséget. Erre pedig már többször is volt példa. A legnehezebb beszélgetések közé tartozik, amikor valaki öngyilkosság bejelentése miatt hívja a vonalat. Ilyenkor megpróbáljuk rávenni, engedje meg, hogy orvost, mentőt hívjunk hozzá. Volt olyan, aki úgy telefonált, hogy már bevette a gyógyszereket, mi pedig azonnal küldtük a mentőt. Annyi ereje még volt, hogy kinyissa az ajtót, így végül megmentették az életét. De olyan is előfordul, hogy valakit arról kell meggyőzni, hogy szálljon le a tizedik emeleti ablakból, nyisson ajtót, üljön le, és addig beszélgetnek vele, amíg megérkezik a segítség.

Az első telefonhívás 1984. szeptember 1-jén csörrent meg a budapesti Kálvin téri gyülekezet irodahelyiségében. Akkoriban Magyarország nemcsak a felnőtt, de a tizennégy éven aluli lakosság körében is világelső volt az öngyilkosságok terén. Ugyanakkor alig volt olyan fórum, ahová az emberek lelki problémáikkal fordulhattak volna. P. Tóth Béla akkori szentendrei lelkész, a szolgálat első szakmai vezetője Angliában ismerkedett meg a lelkisegélynyújtás ilyen típusú gyakorlatával. Hazatérve a kor neves lelkipásztoraival együtt kezdeményezte Tóth Károly püspöknél a telefonos lelkisegély-szolgálat meghonosítását. Az önkéntes lelkigondozók azóta több mint harmincezer hívást fogadtak, amelyek nemegyszer az emberi élet megmentését szolgálták. – A félelem megbénít, lehúz, depresszióba sodor. Mi ahhoz kaptunk erőt mennyei Atyánktól, hogy elűzzük a sötétséget. Ebben tudunk mi, emberek segíteni a másik embernek. A remény ott van mindenki lelkében, csak elő kell hozni – mondja Révész Jánosné Anikó, és hozzáteszi: – Van egy gondolat, amely rendkívül találóan leírja a szolgálatunkat: a pásztor a távoli havason egy fekete pontot lát közeledni. Azt gondolja, hogy farkas. Ahogy közeledik, látja, hogy ember. Amint egészen a közelébe ér, észreveszi, hogy a barátja.

Korábbi cikkünk: