Ő megért minket, de mi megértjük-e őt?

A legnépszerűbb tíz hirdetés közé került egy keresztyén videó az amerikai futball döntőjén, a Super Bowl-on vetített reklámok közül. A He gets us (Ő megért minket) kampány keretében készült hirdetéseket a politikai bal- és jobboldalról egyaránt bírálták, de úgy tűnik, hatásosan szólítják meg az embereket.

NE HASZNÁLD ÚJRA! He Gets Us kampány egyik képe az Egyesült Államokban 2023 február - Fotó: hegetsus.com

Egy képkocka a He gets us egyik videójából

Fotó: Hegetsus.com

A Super Bowl az Amerikai Egyesült Államok talán legfontosabb, míg a világ egyik legnézettebb sporteseménye. A helyszínen több mint hatvanezren, a televíziós közvetítést pedig csak Amerikában 113 millióan nézték, sőt a szünetben, igaz, csak kis időre, de 118 millió nézőt szögezett a képernyők elé. Bevett szokás, hogy amíg a csapatok a szünetben pihennek, a szervezők óriási showműsorral szórakoztatják a nézőket, és több tucat reklámot vetítenek le. Nem átlagos hirdetésekről van szó, egy harminc másodperces televíziós megjelenés nagyjából hétmillió dollárba kerül, és a legtöbb cég kifejezetten erre az alkalomra készít reklámokat.

Ő megért minket

Idén, miközben a Kansas City Chiefs és a Philadelphia Eagles játékosai a második félidőre készülődtek, a reklámok között két keresztyén blokk is feltűnt, amelyek azt próbálták bemutatni, hogy milyen közel áll Jézus az emberekhez, és megért mindenkit. A reklámot a Servant Foundation nevű, magánadományokból működő, Kansas államban bejegyzett nonprofit szervezet rendelte meg. A He gets us (Ő megért minket) kampány nem csak a Super Bowl alatt zajlott. Összesen százmillió dolláros hirdetési kampányról van szó, amely rövid videós hirdetésekkel mutatja be Jézus emberi oldalát. „Bármivel nézel is szembe, Jézus is szembenézett vele” – hirdeti a kampány. A szervezetnek már a Super Bowl előtt is voltak sikeres videói, a Lázadó (Rebel) című például tizenegy hónap alatt 122 milliós nézettséget ért el a YouTube videomegosztón.

A Super Bowl-on levetített két hirdetés közül az egyik a Legyél olyan, mint egy gyerek! (Be like a child!) volt, amely azt az üzenetet hordozta, hogy Jézus nem akarja, hogy olyanok legyünk, mint a felnőttek, és hozzá a gyermeki jó szándékot és ártatlanságot bemutató képeket sorakoztatott fel.

A második hirdetés a Szeresd az ellenségeid! (Love your enemies!) címet viselte, ez pedig egymásnak eső embereket mutatott be, és azt az üzenetet közvetítette, hogy Jézus szerette azokat is, akiket mi gyűlölünk.

A két hirdetés elnyerte a nézők tetszését is, a közel ötven levetített reklám közül az első hirdetés nyolcadik, a másik tizenötödik lett az Amerikai Egyesült Államok és a világ egyik legnagyobb példányszámú napilapja, az USA Today felmérése szerint.

Mi megértjük őt?

Annak ellenére, hogy a kampány üzenetei között pont a megértés és a szeretet szereplenek, az amerikai politikában vitát indított el, jobbról és balról egyaránt támadták.

A Demokrata Párt radikális balszárnyához tartozó Alexandria Ocasio-Cortez képviselő például azt írta a Super Bowl alatt Twitter-profilján, hogy az ilyen hirdetések csak a fasizmust igyekeznek jobb színben feltüntetni. A politikus azt is hozzátette, nem gondolja, hogy Jézus százmillió dollárt költene egy hirdetési kampányra. Ez a támadás a republikánusok mellett több mérsékelt demokratánál is kiverte a biztosítékot, de így is sokan vélték úgy, hogy ekkora összeget költeni ilyen hirdetésekre nem jó ötlet. –
Jézusnak nincsenek imázsproblémái Amerikában, legfeljebb az egyházaknak – mondta Kevin M. Young bibliakutató a CNN hírtelevíziónak. Szerinte ez a hirdetés nem segít Jézus megítélésén, de sokan gondolhatják azt, hogy a pénzt jobban is el lehetne költeni, például rászorulók segítésére. – Szeretni az ellenségeidet egyenlő a fasizmussal? – válaszolt Ocasio-Corteznek a Twitteren Lee Ziemba, volt amerikaifutball-játékos.

A demokrata oldalról érkező kritika részben annak köszönhető, hogy a kampány támogatói között olyan szervezetek is vannak, amelyek támogatják az abortuszellenes kampányokat és az LMBTQ-ellenesnek tartott törvényeket. Az egyik nagy támogató David Green, a Hobby Lobby üzletlánc alapítója, aki sikeresen küzdött azért, hogy bizonyos cégek megtagadhassák a fogamzásgátlás egészségügyi költségeinek kifizetését munkavállalóiknak. (Az Egyesült Államokban az egészségbiztosítás a munkavállaló és a munkáltató közötti megállapodás része.)

Miközben a demokraták balszárnya és számos liberális lap a kampány mögött álló szervezetek miatt indított támadást, a republikánusok jobbszárnyánál az üzenet volt az, ami nem nyerte el mindenki tetszését. Többen azzal kritizálták a hirdetéseket, hogy szélsőbaloldali üzeneteket közvetítenek, népszerűsítik a bevándorlást és a sokszínűséget. Különösen az a videó váltott ki nagy felháborodást egyes jobboldali körökben, amely Latin-Amerikából menekülő családokat mutatott be, és azt írták a végére: „Jézus is menekült volt.” – A nyitott határok talán bibliaiak? – tette fel a kérdést Charlie Kirk az egyetemeken kampányoló jobboldali szervezet, a Turning Point USA (Fordulópont) alapítója.

Jézus mindenkiért jött

Miközben a politikusok és a közszereplők egy jó része azzal volt elfoglalva, hogy politikai kategóriákba skatulyázza be a videók üzeneteit, a Google adatai szerint az Egyesült Államokban ugrásszerűen megnőtt a Super Bowl ideje alatt vagy után a szervezet nevére indított keresések száma, de az átlagnál jóval többen kerestek rá Jézus nevére is.

Chris Broussard sportkommentátor, a kampány szóvivője a Christian Headlines portálnak elmondta, a céljuk az, hogy a Jézust övező tévhiteket eloszlassák. Hozzátette: – Jézus nem egy vagyoni osztály vagy egy nemzet tagjaiért jött a Földre, hanem mindenkiért.

A He get us kampány 2022 márciusában indult, és a következő években összesen kétmilliárd dollárt terveznek elkölteni hirdetésekre, amelyek egy weboldalra irányítják az érdeklődőket, ahol bibliai részleteket olvashatnak és jobban megismerkedhetnek Jézussal.