A tehetséggondozás egy komplex tevékenység. Az elköteleződés, a szorgalom, a lelkesedés és a személyre szabottság a legfontosabbak, hogy a tehetség kibontakozhasson. Ilyenkor a tanári szerep is átértékelődik, mert tanítás közben a pedagógus is tanul. A hazai és nemzetközi versenyeken is élen járó Baár–Madas Református Gimnáziumban jártunk, ahol egy tanár és diákja együtt számoltak be közös útjukról és a fizika világában elért eredményeikről.
A magyarországi református középiskolák diákjai évről évre kimagasló eredményeket érnek el nemzetközi és hazai megméretéseken egyaránt, mindegyikük mögött elhivatott tanár áll, aki mentorként segíti őket. A Baár–Madas Református Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium többszörös Bonis Bona díjas fizika szakos tanárát, Horváth Norbertet és a tizenegyedik évfolyamos diákolimpikont, Bencz Benedek tanulót kérdeztem közös munkájukról. Az iskola fizika-előadójában beszélgettünk, ahol a biciklikeréktől a vízforralóig sok egyéb használati tárgy is található, amelyek kiválóan alkalmasak a kísérletek szemléltetéséhez is.
A villamosmérnökként, majd fizikatanárként végzett Horváth Norbert több mint húsz éve tanít a gimnáziumban és foglalkozik a fizikából kiemelkedően teljesítő diákokkal. Az országos középiskolai tanulmányi versenyen (oktv) és a fizikai diákolimpián is rendre kimagasló eredményt érnek el tehetségei. Bencz Benedek, aki az idei fizika-oktv magasabb kategóriájának első helyezettje, már harmadik éve vesz részt a nemzetközi megméretéseken. Hetedik évfolyamosként kezdett együtt dolgozni Horváth Norberttel, akit mentorának és példaképének tart. A diák jelenleg a nyári európai fizikai diákolimpiára készül csapattársaival.
A szaktanár a fizika iránt érdeklődést mutató fiatalokkal személyre szabottan foglalkozik, minél több újat, izgalmasat igyekszik nyújtani nekik. Úgy fogalmazott, hogy ő is fejlődik a feladatok, problémák felvetése és a mérések által, amiket a diákokkal közösen végeznek. Tanítás közben ő maga is tanul. A Nemzeti tehetség programba 2015-ben kapcsolódott be az iskola, amelynek keretében a HUN-REN Wigner Fizikai Kutatóközpont kísérletek, mérések végzéséhez ad lehetőséget a diákoknak.
Benedek főleg az elméleti fizika iránt érdeklődik, de hobbiból szívesen „bütyköl”, egy a gitárjához is használható elektromos eszközön dolgozik otthon. A méréseket is szívesen végzi, amelyek ugyanúgy hozzátartoznak a tantárgyhoz, és a versenyeken is szükség van erre a tudásra. Benedek a tanárára és több idősebb diáktársára is példaképként tekint, akik rendkívül szorgalmasan és kitartóan dolgoznak. Példaértékűnek tartja Karl Schwarzschild német csillagász munkásságát, aki 1916-ban, miközben az első világháborúban az orosz fronton harcolt, levezette az Einstein-féle általános relativitáselmélet egy megoldását.
Tehetséggondozás a gyakorlatban
Horváth Norbert szerint a tehetséggondozás célja nem a verseny, hanem az, hogy ösztönözzék és fejlesszék a fiatalokat az iskolai kereteken kívül is. A tehetséggondozás egyéni és csapatmunkából áll. Amikor többen dolgoznak, felvetnek egy problémát, és együtt keresnek rá választ, de annak is teret adnak, hogy a diákok önállóan végezzenek el egy feladatot. Ezt a fajta szabadságot könnyebbségnek nevezte a szaktanár és a diák is. Benedek először hetedikes korában vett részt versenyen, ahol jól teljesített. Majd a felsőbb évfolyam feladatait is ügyesen megoldotta, hamar ráérzett a fizikára. Tanára kiemelte: Benedek megdöntötte a magyar csúcsot, mert ő az első, aki kilencedikesként fizikai diákolimpiai csapattag lett, megelőzött sok 11-12. évfolyamos tanulót, és bronzérmet nyert teljesítményéért.
Amikor a szabadidőről, a kikapcsolódásról kérdeztem, Benedek elmondta, hogy szeret zenélni, egy gyermelyi egyházi közösségben gitározik, szívesen jár úszni. Arra is kikapcsolódásként tekint, amikor a fizikával foglalkozik, hiszen jó közösség alakult ki az egykori és a jelenlegi olimpikonokból, idén nyáron közös tábort is szerveznek a magyar gimnáziumi tehetségeknek.
Beszélgettünk arról is, hogyan lehet vonzó azoknak a fizika, akik kevésbé értik, és nem is érdeklődnek a terület iránt. Horváth Norbert kiemelte: folyamatosan dolgoznak ezen. Próbál idomulni ahhoz, hogy a gyerekeknél nagyobb hatékonyságot érjen el. A fizika tanításánál is hangsúlyos lenne, hogy az érthetőség érdekében a megfelelő korban tanulják a fiatalok a tudományág különböző területeit, mint például a modern fizikát. – Nemrég voltam a tavaly fizikai Nobel-díjjal kitüntetett Krausz Ferenc előadásán. A professzor mindenki számára érthetően mondta el kutatásaik és eredményeik lényegét, amelyek a rákmegelőzés szempontjából rendkívüli lehetőséget nyújtanak. Ezt továbbadtam a tanulóknak is, amiből dolgozatot is kellett írniuk. Így épülnek be azok az alapok, amelyekre később majd vissza tudnak emlékezni. Meghatónak tartom, ahogy Krausz Ferenc többször is hálával említette korábbi fizikatanárait, akikre egykori mentorként tekint – fejtette ki.
Benedek számára is inspiráló egy jó mentor mellett tanulni. Véleménye szerint, ha van valaki, aki vezeti és segíti a számára kedves tantárgy mélyebb megismerésében, akkor a lehetőségeihez mérten szinte bármit meg lehet tanulni. A fiatal szerint fontos, hogy a diák érezze a realitásokat: mi az, ami megy, mi nem, mit ért, mit nem. Így megszokja azt is, milyen érzés valamiben mélyebben elmerülni és dolgozni.
Horváth Norbert hozzáfűzte: Benedeket többször megkérte már, hogy társainak ő mutasson be bonyolultabb témákat, például egy olimpiai feladatot. Tanára szerint nagyon ügyesen dolgozik, érthetővé teszi a fizika világát azoknak, akiket kevésbé érdekel, és pedagógusként ő maga is tanul tőle. Benedek elárulta, hogy később szívesen tanítana egyetemen.
A fiatalnak a közös munka a tanárával sokat jelent a tanulmányaiban és a fizika világának jobb megértésében. Egyetértettek abban is, hogy aki szeretne elmélyülni egy tudományterületen, annak elengedhetetlen a nagy munkabírás, mert nem elég a tehetség, ugyanilyen jelentősége van a szorgalomnak is. A tehetséget csak úgy lehet kibontakoztatni, ha keményen megdolgozunk a sikerekért – fejtették ki.
A tehetséggondozás fontos elemeként említették azt a fajta szabadságot, ami a tehetséges fiatalt az elmélyülésre és az aktív munkára ösztönzi, és azt is, hogy meglátásait bemutassa. Inspirálónak nevezték azt, amikor egy problémát valaki máshogyan közelít meg, mert ebből is sokat lehet tanulni. Amennyire magányos, annyira csapatmunka is a fizika világa. Például a kísérleti részecskefizikában már nagy létszámú csoportokban zajlik a kutatás. Az új kutatási területekről Horváth Norbert kiemelte, hogy a világegyetemből látható öt százalékon túli sötét anyag, sötét energia vizsgálatában zajlanak érdekes tudományos vizsgálatok, és a kozmológiában is számos megoldatlan kérdés van még.
Az idei országos középiskolai tanulmányi versenyen az ország középiskoláinak közel feléből indultak diákok. Az oktv egy olyan, többfordulós országos középiskolai tanulmányi verseny, amelyen a magyar diákok a középiskola utolsó két évfolyamán vehetnek részt. Az elért helyezések a felsőoktatási felvételinél is pontokat érnek. A legtöbb egyetemen helyezéstől függően huszonöt és száz többletpont jár a jól teljesítő tanulóknak.