Játsszunk az irodalommal!

„Miért jó a tevékenység- és felfedezőalapú, összművészeti irodalomtanítás?” címmel tartott beszélgetést és könyvbemutatót a Kálvin Kiadó és a Református Tananyagfejlesztő Csoport a Vörösmarty téren megrendezett 92. Ünnepi Könyvhéten. A kortárs és klasszikus magyar szerzők verseit és meséit tartalmazó, négykötetes irodalmi szöveggyűjtemény-sorozatnak (Kezd őszülni a nyár, Angyalmese, Gólyahír és Napraforgó) Miklya Luzsányi Mónika és Miklya Zsolt a szerkesztői. A pedagógusmúlttal rendelkező szerzőpáros szöveggyűjteménye elsősorban kisiskolásoknak szól, és olyan pedagógusoknak, akik nyitottak arra, hogy egy kicsit többet is átadjanak, mint amennyit a tanmenet elvár. Sokat hallunk ma az élménypedagógiáról, miként kapcsolódik az irodalomhoz? – tettük fel a kérdést a kiadványok szerkesztőinek.

4. oldal_ Borító 1. Irodalmi szöveggyűjtemény.jpg

– Élménytársadalomban élünk. Mindig a legújabbra, a legmodernebbre vágyunk, arra, hogy a legtöbb adrenalint termelő élményben legyen részünk. A pedagógusoknak szóló módszertani anyagunk nem élménypedagógia-alapú, de ilyen elemeket éppúgy tartalmaz, mint művészetpedagógiát, vagyis komplex, tevékenységalapú program – mondja Miklya Luzsányi Mónika. – A 9-10 éves életkor a rácsodálkozás, a gyönyörködés, a felfedezés, a játék kora, de a problémák felismerése, a kalandok kora is itt kezdődik – veszi át a szót a másik szerkesztő, Miklya Zsolt. – Ezek átélésével, a tapasztalatszerzéssel alakul ki az a fogékonyság és érzékenység, amely a hitbizonyosság, az etikai normák felé is sikerrel vezetheti a gyerekeket. A szöveggyűjtemény olvasása közben az olvasó kipróbál dolgokat, felfedez törvényszerűségeket. Sokkal inkább lehet úgy pedagógiai hatást elérni, hogy a teljes gyerek megmozdul, elkezd játszani, felcsillan a szeme.

4. oldal_Borító 2. szöveggyűjtemény.jpg

A gyermekantológiák mellé készült négy Ötlettár pedagógusoknak, a benne szereplő foglalkozástervek segítségével nemcsak a verbális intelligencia fejleszthető, hanem több képességterület is összekapcsolható, akár tanórán belül is. Ezek nem hittanórákat jelentenek, hanem olyan tevékenységekbe vonjuk be a gyerekeket, amelyek keresztyén értékrendre épülnek, így nem egyházi iskolában is éppúgy elő lehet venni a tanegységek jó részét – mutatja be a kiadványt Miklya Luzsányi Mónika. – A „tananyagot” a Református Tananyagfejlesztő Csoport felkérésére fejlesztettük, így elsősorban református iskoláknak készültek a kiadványok, a keresztyén értékrend szerint, amely viszont egyben az európai kultúra alapja is, így nem áll messze senkitől. Azt szokták kiemelni a pedagógusok, hogy ez az Ötlettár olyan, mint egy terített asztal, amelyről mindenki azt vehet le, ami számára érdekes, ami az ő gyerekeit táplálja – folytatja Miklya Luzsányi Mónika.

4. oldal_Borító 3. Irodalmi szöveggyűjtemény.jpg

– Ez a szövegválogatás gyerekantológia. Az volt a célunk, hogy olyan olvasmányt adjunk a gyerekek kezébe, amely bevonja őket az olvasásba, hogy ne tankönyvként kezeljék, hanem igazi olvasmányként, amellyel behúzódnak a kuckójukba, amellyel jó együtt lenni. Ez az irodalom lényege. A jó szöveghez még nem kell a pedagógus, elég az, amit az irodalmi alkotás nyújt. A pedagógus ahhoz kell, hogy különféle aktivitásokkal segítsen elmélyíteni, feldolgozni az elsődleges olvasmányélményt. Az egyik tanítónő mesélte, hogy őszi szünetre feladott két témát az egyik könyvből: mindenki szabadon választ, azt olvas el, amit akar, a következő alkalommal beszámolnak. Nem volt olyan gyerek, aki csak két szöveget olvasott volna el, és a gyerekek egymásnak ajánlgatták a szövegeket. Az a tapasztalat, hogy a gyerekek nem tudják letenni a szöveggyűjteményt – meséli Miklya Zsolt. Fontos, hogy az olvasó találja meg saját magát a könyvben, hogy hozzá szóljon, az ő életéről – folytatja Miklya Luzsányi Mónika, szintén felidézve egy történetet: – Most nyáron felújítás volt nálunk, ott dolgozott a kőműves mester és elhozta a kislányát, aki harmadikos volt. Adtam neki egy könyvet, hogy olvasson. Két óra múlva kimentem az udvarra. És a kislány ragyogó szemekkel mondta: „Móni néni, megtaláltam az apukámat a könyvben.” Csodálkozva néztem, mutatta Illyés Gyula A mester című versét. „Mert az én apukám is így sorba rakja a szerszámait, és az én apukám is örömöt visz az embereknek.” Kell ennél több az irodalomból?

4. oldal_Borító 4. Irodalmi szöveggyűjtemény-sorozat.jpg

Készült egy tizenkét részes hangoskönyv is olyan applikáció formájában, amely a gyerekek digitális tudására épít, mozgóképes, lapozható könyv. Miklya Zsolt elárulta, hogy már készül a játékos szöveggyűjtemény az első és második osztályosoknak.

A cikk eredetileg a Reformátusok Lapja e heti számában jelent meg, melyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak! Keressék a templomokban és az újságárusoknál!