Miről szól az év eleji közbeszéd? Többek között a gimnáziumi felvételiről. A legtöbbünknek van olyan ismerős gyermek a környezetében, aki éppen négy vagy nyolc évfolyamos középiskolába készül. Január 21-én lesz a központi írásbeli magyar nyelvből és matematikából. Február végétől kezdődnek a szóbeli felvételi elbeszélgetések. A református gimnázium hangulatáról és a középiskolai felvételiről kérdeztük Tóth Csaba Csongort, a Lónyay Utcai Református Gimnázium és Kollégium igazgatóját.
Úgy tudom, átlagosan háromszoros a túljelentkezés az iskolájukba. Miért érdemes a Lónyayt választani, ha valaki református középiskolában szeretne továbbtanulni?
Mert bár természetesen lényegesnek tartjuk a tanulást, és örömmel fogadjuk a legtehetségesebb tanulókat is, még fontosabbnak látjuk azt a lelkiséget, amelyet a Lónyay gyülekezete (hadd használjam ezt a szót) jelent. Nálunk támogató pedagógusok, toleráns, megértő osztálytársak veszik körül az ide érkezőt. Minden évben rendezünk például idegen nyelvi napot, amikor egy országot, annak kultúráját, szokásait, konyhaművészetét mutatjuk be. Idén Ausztráliát választottuk. Nemzeti ünnepeink gyakran egész napos kosztümös játékkal telnek az adott történelmi eseményhez kapcsolódóan. Ezek a rendhagyó programok sok tervezést és plusztörődést igényelnek. Nagy hangsúlyt fektetünk a lelki elmélyülést adó csendesnapokra, a lelkigyakorlat kialakítására. Sportéletünk pedig pezsgő és sokszínű.
Honlapjuk felvételi tájékoztatója szerint – ennek Hívogató a neve – több napot szánnak az első találkozásra a leendő diákokkal, a szóbeli beszélgetésre. Mire kíváncsiak ilyenkor?
A központi írásbeli adhat objektív képet, hiszen az egész országban minden jelentkező ugyanazt a feladatsort oldja meg. Ugyanakkor nem válaszol arra, hogy a diák tudása mennyire tekinthető valósnak, ha például az adott napon valamilyen gond vagy baj zavarta őt, esetleg az idegen környezetben nem tudott teljesíteni. Ha a tizenöt perces találkozás idején sikerül feloldani a diákokban a vizsgadrukk feszültségét, akkor roppant jóízű és őszinte beszélgetéseket lehet folytatni. Megmutatkoznak azok az értékek, amelyek az írásbelin esetleg nem. Ez segíti a bizottságokat a helyesebb és teljesebb döntés meghozatalában. Minden felvételizőtől azt kérjük, hogy hozza magával azokat a füzeteket, amelyeket az általános iskolában használ. Gyakorta az ezekben található tananyagokra kérdeznek rá a pedagógusaink, hogy olyan ismeretanyagról beszélgessenek a diákokkal, amelyet minden bizonnyal tanultak. Az egyes általános iskolákban eltérő lehet a haladási ütem, így senki nem kerül hátrányos helyzetbe.
Segítsünk a jelentkezőknek! Mit tanácsol, miként érdemes készülni a felvételi beszélgetésre, önök hogyan várják a jelentkezőket?
Mindent megteszünk, hogy az ideérkezőknek családias, baráti légkört teremtsünk, virágokkal, egy kis harapnivalóval, kedves fogadtatással. Iskolánk keresztyén-konzervatív gimnázium. Érdemes a jelentkező diákoknak és az őket kísérő szülőknek is ugyanezt a tiszteletet sugározni felénk a köszönéssel, az öltözékkel, a megjelenéssel. Ily módon befogadó, megértő és hasonló értékeket valló, kérdező és válaszoló közösség alakulhat ki. Javaslom, hogy a magukkal hozott füzetek külalakja legyen rendezett, a bennük foglalt tananyagokból pedig készüljenek fel.
A budapesti Lónyay Utcai Református Gimnázium és Kollégium beiskolázási területe országos, de meghatározó a fővárosi kerületekből és az agglomerációból érkezők száma. A diákok 35-40 százaléka egyházi fenntartású általános iskolából jön, de nem csak reformátusból. A több mint hatszáz tanuló egy része gyülekezeti háttérrel nem rendelkező, nem hitben élő szülők gyermeke, akik mégis úgy gondolják, hogy a befogadó, családias, vállaltan konzervatív értékek mentén szerveződő és azt megvalósítani kívánó közösség biztos alap lehet számukra is.
A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!