Közösségben megújulva

Kárpát-medencei Református Középiskolák XXVIII. találkozója

A Kárpát-medence számos református középiskolájából érkeztek diákok és pedagógusok Vácra, a Kárpát-medencei Református Középiskolák XXVIII. találkozójára, hogy együtt ünnepeljék a hitet, az összetartozást és a református oktatás közösségformáló erejét. A július 3. és 6. közötti eseményen a fiatalokat a kreatív programok mellett városismereti vetélkedő, kirándulások, sétahajókázás, a felnőtteket pedig áhítat és informatív előadások várták, miközben a rendezvény minden résztvevője feltöltődhetett a személyes találkozásoktól is.

1.kép Kárpát-medencei Református Középiskolák találkozója

A gyerekek az áhítat után elindultak az aznapi programra, miközben az iskolák képviselői előadásokon vehettek részt

Fotó: Bazánth Ivola

Az előadás-sorozatot a váci alsóvárosi református templomban Szőke Attila lelkipásztor igehirdetése nyitotta meg, amely Mózes első könyve 9. fejezetének 9., 12. és 13. verseire épült. Középpontjában Isten hűséges szövetségkötése állt, amely az özönvíz utáni újrakezdést nemcsak lehetővé, hanem áldottá is tette. A lelkipásztor az újrakezdésről, a reménységről és annak megerősítéséről szólt, hangsúlyozva: Isten kegyelméből mindig van lehetőség a megújulásra. Szavai arra bátorították a résztvevőket, hogy észrevegyék a reménység jeleit a mindennapokban is, és merjenek Isten ígéreteibe kapaszkodva újrakezdeni egyénenként és közösségként egyaránt.

Az áhítatot követően Bruckner László, a Magyarországi Református Egyház Oktatási Szolgálatának főigazgatója nyitóbeszédében kiemelte, hogy a református iskolák nemcsak a tudás átadásában járnak élen, hanem abban a nevelési és szellemi háttérben is, amely az egyházi oktatás sajátja. Hozzátette, hogy ezek az intézmények olyan közösségi lelkületet és értékrendet képviselnek, amely áthatja a mindennapjaikat és meghatározza a pedagógiai munkájukat. – Az oktatási stratégiák a víziót és a felelősséget szolgálják a kitűzött célok elérésében, és ezek a találkozások is ezt a célt támogatják – mutatott rá a szolgálatvezető főigazgató az alkalom jelentőségére.

2.kép Szontagh Pál 2025

Szontagh Pál szerint fontos feladatként jelenik meg a református értékek megőrzése és a diákok támogatása életútjuk minden szakaszában

Fotó: Bazánth Ivola

Szontagh Pál, a Pedagógusképzési Központ főigazgatója ismertette a 2026–2030-as időszakra vonatkozó református oktatási stratégiát. Bemutatta a fő célkitűzéseket, amelyek megvalósítását egy előre meghatározott, feszes ütemterv szerint végzik majd. A stratégia kidolgozását munkacsoportok segítették, amelyek feltárták azokat a területeket, ahol beavatkozásra van szükség – ezek alapján születtek meg a konkrét cselekvési tervek. A stratégia részleteinek kidolgozása jelenleg is folyik, elkötelezett szakemberek dolgoznak rajta, szem előtt tartva a református oktatás jövőjét.

A fiatalokat érintő kihívásokról és a lehetséges megoldásokról Szabó Elődné Melinda, a Tatai Református Gimnázium lelkésze és iskolamissziós referense tartott mélyreható, okokat is feltáró előadást. Rámutatott, hogy a fiatalok körében a motiválatlanság mellett egyre súlyosabb problémát jelentenek a mentális betegségek, a magány, a célok hiánya és a technológiai túlterheltség. Mivel segíthetünk? – tette fel az egyszerű, de mégis megkerülhetetlen kérdést az iskolalelkész, ráirányítva a figyelmet arra, hogy a valódi segítség az egyéni támogatásban, az elfogadásban és a folyamatos fejlődés elősegítésében rejlik. Szabó Elődné Melinda felhívta a figyelmet arra, hogy a gimnazisták jelentős terhelésnek vannak kitéve, amelyet a szülői elvárások tovább növelhetnek. Éppen ezért kulcsfontosságú, hogy figyelmet és időt szenteljünk nekik, valamint őszinte, megértő beszélgetésekkel támogassuk őket.

3.kép Limpár Imre tanácsadó szakpszichológus

Limpár Imre tanácsadó szakpszichológus humorral vezette be a közönséget az egymás megértésének mélységeibe

Fotó: Bazánth Ivola

A záró előadást Limpár Imre tanácsadó szakpszichológus tartotta Miért nem értjük egymást? címmel. A problémák gyökereinek feltárása mellett a megoldásokra is nagy hangsúlyt helyezett. Kiszakította a résztvevőket a megszokott gondolkodásmódból, és életszerű, humorral átszőtt példáival többször is nevetésre késztette a közönséget. Úgy fogalmazott: önmagunk megismerése az első lépés ahhoz, hogy másokat is jobban megértsünk. Ha jelen vagyunk egymás számára – figyelemmel, közös célokkal és az érzéseink őszinte megosztásával –, akkor teremthetünk valódi megértést és mélyebb kapcsolatot.

A program végén sor került egy zárónyilatkozat megfogalmazására, majd a résztvevők közösen gondolkodtak a további tervekről.

A négynapos program helyszíne a váci Bernáth Kálmán Református Gimnázium volt, ahol a főigazgató Solymosi Csilla irányításával zajlott a rendezvény. Megosztotta velünk, hogy a vándorzászló átvétele után azonnal elkezdődtek a szervezési munkálatok azért, hogy a találkozó zavartalanul és gördülékenyen valósuljon meg. A rendezvényen határon túli iskolák is képviseltették magukat – Erdélyből, Kárpátaljáról és a Felvidékről –, így közel harminc református intézmény diákjai és tanárai gyűltek össze Vácon. Kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy rendkívül színes programkínálattal készüljenek: a kulturális események és kirándulások mellett sétahajózás, kerékpártúra, múzeumlátogatás, strandolás és számos izgalmas fakultatív lehetőség várta a résztvevőket. A találkozó fő célja, hogy a református oktatásról közösen gondolkodjanak, feltárják a problémákat, együtt keressenek megoldásokat, a diákoknak pedig lehetőséget teremtsenek arra, hogy megismerjék egymást, beszélgessenek és tartós kapcsolatokat építsenek.

5.kép Kárpát-medencei Református Középiskolák XXVIII. találkozó

Enikő és Fanni nagyszerű élményekkel gazdagodtak a találkozón, ahol új barátságokat is kötöttek

Fotó: Bazánth Ivola