Kritikus gondolkodásra kell oktatni a gyerekeket

Iskolásoknak tartott előadást a teremtés hete alkalmából a klímaváltozással és a teremtésvédelemmel kapcsolatos hiteles információforrásokról a Budapest-Fasori Református Kollégium Julianna Általános Iskolájában Szűcs Boglárka környezeti nevelő, az Ökogyülezeti Mozgalom tagja. Az iskola egyik tanára szerint fontos, hogy a gyerekek ne csak azt tanulják meg, mi igaz és mi hamis, hanem hogy erre hogy jöhetnek rá maguktól.

Teremtésvédelmi oktatás a teremtés hetén a budapesti Julianna Általános Iskolában 2024. 10.03. - Fotó: Magyaródi Milán

Fotó: Magyaródi Milán

A Budapest VII. kerületében található általános iskolában az előadást előbb az ötödikesek és hatodikosok, majd egy második turnusban a hetedikesek és nyolcadikosok hallgatták meg. Mindkét előadás a telefonok kiosztásával kezdődött, hogy egy játékos vetélkedőben a gyerekek összemérhessék tudásukat. A Kahoot nevű alkalmazásba belépve azt kellett megmondaniuk, hogy melyik hír igaz és melyik hamis azok közül, amelyeket Szűcs Boglárka megosztott velük.

Teremtésvédelmi oktatás a teremtés hetén a budapesti Julianna Általános Iskolában 2024. 10.03. - Fotó: Magyaródi Milán

Fotó: Magyaródi Milán

Hamar éles versennyé alakult a vetélkedő, és amikor az utolsó kérdés is eltűnt a képernyőről, többen kérték, hogy legyen folytatás. „Még egyet!”, „Még egyet!” – hangzott több helyről, de a telefonokat összegyűjtötték az iskola tanárai, és következett egy filmvetítés. Az 1987-es, Olajfalók című áldokumentumfilm részleteinek megtekintése után az előadó arról beszélgetett a gyerekekkel, hogy hogyan lehet felismerni a nem megfelelő információforrásokat. Az ötödikesek és hatodikosok között még csak csendesen mondogatták páran a film közben, hogy ez nem igaz, de a hetedikesek és nyolcadikosok közül már többen hangosan kételyeiknek adtak hangot, vagy még egyértelműbben fogalmaztak, és bekiabálták egy-egy jelenetnél, hogy „kamu”.

Teremtésvédelmi oktatás a teremtés hetén a budapesti Julianna Általános Iskolában 2024. 10.03. - Fotó: Magyaródi Milán

Fotó: Magyaródi Milán

A beszélgetésben egyébként a gyerekek megtudhatták, hogy nem olyan egyszerű tájékozódni tudományos kérdésekben, és érdemes vigyázni az internetes oldalakkal és a mesterséges intelligencia válaszaival is, de vannak hitelesnek tekinthető források. Ajánlotta az előadó például a Zállatorvos című YouTube-videót és a Detekto weboldalt, amelyet kifejezetten fiataloknak indítottak az információk hitelességének ellenőrzésére.

Teremtésvédelmi oktatás a teremtés hetén a budapesti Julianna Általános Iskolában 2024. 10.03. - Fotó: Magyaródi Milán

Fotó: Magyaródi Milán

Az iskolában is ügyelnek rá, hogy ne a hírek, információk azonnali elfogadását tanulják meg a gyerekek. Kovácsné Bodrogi Borbála biológia- és testneveléstanár elmondta, hogy a tanulókat és a saját gyerekeit is arra próbálja rászoktatni, hogy nézzenek utána mindennek.

Kovácsné Bodrogi Borbála. Teremtésvédelmi oktatás a teremtés hetén a budapesti Julianna Általános Iskolában 2024. 10.03. - Fotó: Magyaródi Milán

Kovácsné Bodrogi Borbála

Fotó: Magyaródi Milán

Tapasztalata szerint a gyerekek a telefonon tájékozódnak leginkább, és példának hozta a Tiktok-alkalmazást, amin szerinte jó tartalmak is vannak, de bele lehet futni olyasmibe is, ami egyszerűen nem igaz. Ebben az esetben sem szeretné azonban, hogy a gyerek csak azért fogadja el, hogy az információ hamis, mert ő azt mondta, hanem kéri őket, nézzenek utána, hogy miért nem igaz. – Ne elégedj meg azzal, hogy csak kaptál egy nemleges vagy egy igenes választ, hanem... – tanítja a gyerekeknek.

Szűcs Boglárka az előadás után megosztotta velünk, hogy az Ökumenikus Teremtésvédelmi Munkacsoporttal minden évben összeállítanak egy segédanyagot a teremtés hetére, aminek idén a témája az volt, hogy hogyan lehet megtalálni a hiteles forrásokat az óriási információáradatban, amely ma a klímaváltozás és a teremtésvédelem témájában ér minket. Úgy véli, hogy a hiteles források megkeresésével reális képet lehet kapni arról, hogy az embereknek mit kell tenniük a teremtett világ védelmében, és leszögezte, hogy nekünk, keresztyéneknek nagy felelősségünk van ebben a küldetésben.

Szűcs Boglárka. Teremtésvédelmi oktatás a teremtés hetén a budapesti Julianna Általános Iskolában 2024. 10.03. - Fotó: Magyaródi Milán

Szűcs Boglárka

Fotó: Magyaródi Milán

Elmondta, hogy az Ökogyülekezeti Mozgalom státusza még némileg rendezetlen, és így nem tudták igazán jól elérni a református közösségeket, de bíznak benne, hogy az ökumenikus megszólítással is el tudtak jutni a református gyülekezetekhez, intézményekhez. – A lehetőségeink szűkek, de igyekszünk személyesen is elmenni mindenhova, ahova hívnak, mert ez a közvetlen kapcsolódás a leghatékonyabb módja annak, hogy a teremtésvédelemért sikeresen együtt tudjunk működni másokkal – mondta Szűcs Boglárka.