Mi a szerepe és feladata az egyházi felsőoktatásnak?

Az 1990-es évek elején, amikor az egyházak előtt megnyílt a lehetőség, hogy kilépjenek a korábbi izoláltságból, komoly vita folyt arról, hogy vajon célszerű-e a református egyháznak egyetemet alapítani – Zsengellér József stratégiai rektorhelyettes írása a Károli Gáspár Református Egyetem megalapításának 25. évfordulójára.
A magyarországi felsőoktatás kezdetei a reneszánsz korába vezetnek vissza, amikor Nagy Lajos király megalapította a mai Pécsi Tudományegyetem ősét, az Universitas Quinqueecclesiensis-t (1367). Sok tiszavirág életű kezdeményezés után a reformáció adott új lendületet a hazai felsőoktatásnak. Bár Bethlen Gábornak voltak egyetemalapító kísérletei, az ősi református kollégiumok (Pápa, Sárospatak, Debrecen, Gyulafehérvár, Nagyvárad) területenként kiépülő akadémiai rendszere lettek a későbbi egyetemi oktatás első formái. A felekezeti széttagoltság ugyan hátráltatta az átfogó tudományos képzési rendszer kialakítását, mégis a katolikusok és protestánsok hasonló érdeke, hogy minél jobban képzett vitaképes teológusokat, filozófusokat, jogászokat és később természettudósokat neveljenek, elősegítette a felsőfokú iskolarendszer kialakítását. Hogy ez egészen a 18-19. századig nem történt meg, az részben mégis éppen a felekezeti széttagoltságnak köszönhető. A felekezeti elköteleződést és művelődést terjesztő és művelő egyházi felsőoktatási intézmények csak kis részben lettek az állam által később megszervezett felsőoktatás kiemelkedő részévé.

képA csonka Magyarországon megmaradt történelmi református kollégiumok, illetve Tiszántúlon a Debreceni Egyetembe karként beolvadva, a Dunamelléken a kecskeméti jogakadémia, a nagykőrösi tanítóképző, valamint a pesti teológia vitték tovább a református felsőoktatást, melyek közül 1948 után végül csak a budapesti és a debreceni teológiák maradtak fenn. E kettőt a rendszerváltás évében 1990-ben egyetemi rangra emelték. Újraindult Sárospatak, Pápa, Nagykőrös és a debreceni tanítóképző is főiskolai rangban.

Az 1990-es évek elején, amikor az egyházak előtt megnyílt a lehetőség, hogy kilépjenek a korábbi izoláltságból, komoly vita folyt arról, hogy vajon célszerű-e a Magyarországi Református Egyháznak egyetemet alapítani. A támogatók mellett sokan inkább egy református vagy protestáns szakkollégium felállítását tartották célszerűnek. A történelmi előzmények ismeretében valóban korszakos jelentőségűnek látszott az esély. Egyházunk akkori vezetői végül az egyetemalapítás mellett döntöttek, ami ma már mindenképpen helyes elhatározásnak látszik. 25 éve, 1993-ban nyitotta meg kapuit a Károli Gáspár Református Egyetem. Az első tizenöt év során mind a fenntartás, mind az egyetemvezetés és oktatásszervezés tekintetében folyamatos változásban lévő egyetem nem feltétlenül töltötte be a tőle elvárt szerepet. Az elmúlt tíz év stabilizációja azonban megszilárdította az egyetem helyét az egyházban.

Mi is a szerepe és feladata az egyházi felsőoktatásnak? Egyértelműen nem az, hogy elmondhassuk: a mi egyházunknak is van egyeteme. Ha az eredethez nyúlunk vissza, ahonnan a történelmi áttekintés is elindult, látható, hogy ott és akkor jöttek létre a kollégiumok, az egyetemek, a felsőoktatási intézmények, ahol szükség volt rájuk: arra, hogy az egyház számára, az egyház által képviselt, lefedett társadalmi rétegeknek, csoportoknak a művelődését, tanítását, identitásformálását szolgálja. A szükséget annak idején megfogalmazták, ma is meg kellene határozni, hogy mire tudná használni az egyház ezeket az intézményeket.

Ám ma, ha egyházi felsőoktatásról beszélünk, még mindig alapvetően a lelkészképzés jut elsőként mindenkinek az eszébe. Jóllehet az egyház hitéleti funkciója alapjainak megtartásához feltétlenül szükség van lelkészekre, ki kell mondani, hogy az egyházi felsőoktatás nem csupán ebből áll. Sőt, a mai helyzethez igazodó lelkészképzési struktúra-átalakítás mellett erősíteni vagy akár megkezdeni kell azokat a hitéleti jellegű, de nem lelkészi feladatkörökre szolgáló képzéseket, melyek az Magyarországi Református Egyház megváltozott gyülekezeti szerkezeteiben, helyzeteiben segíteni tudják a közösségépítést és közösségmegtartást. Az idei szárszói konferencia előadásai rámutattak a belső és külső migráció következtében létrejövő demográfiai és társadalmi változások eredményeként átalakult egyházi helyzetre, az egyháztagság és a magukat reformátusnak vallók számának csökkenésére is.

A szárszói konferenciáról készült cikkeink:

Elköltözött az egyház?

Temető és szülőszoba 

Európa feladja értékeit?

A szellemi honvédelem pillérei

Felsőoktatási intézményeink, különösen a Károli Egyetem lehetőséget adnak arra is, hogy az egyház számára szükséges új jogi, társadalomtudományi, bölcsész és egészségügyi képzések, kutatások indításával bővüljön azoknak az egyház iránt elkötelezett szakembereknek a száma, akik a megváltozott helyzetben erősíteni tudják egyházunkat. Meglévő református felsőoktatási intézményeink földrajzi elhelyezkedése lehetőséget ad(na) regionális feladatcentrikus képzési rendszer kialakítására is, mellyel az országos és a helyi igényeket jobban lehetne szolgálni. Lehet, hogy érdemes lenne ebbe az irányba is elmozdulni.

Az idei tanévben közel 8500 hallgató tanul református felsőoktatási intézményeinkben, melyek – de arányában különösen az idén 25 éves Károli Egyetem – a református értelmiség identitásának, egyháztudatának, szolgálatkészségének erősítését végzik. Az itt végzettek lesznek egyházunk és nemzetünk jövőjének formálói.

Zsengellér József

A szerző az egyetem stratégiai rektorhelyettese. A cikk megjelent a Reformátusok Lapja 2018. szeptember 16-i számában.