Szakmai támogatás pedagógusoknak

Az ukrajnai menekült és más hátrányos helyzetű gyermekek nevelését-oktatását végző pedagógusok szakmai támogatására indított programot az év elején a Református Pedagógiai Intézet a Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítvány koordinálásával és az UNICEF támogatásával. A menekült gyermekek befogadása és a hátrányos helyzetű tanulók segítése folyamatos mentális, lelki, szervezési problémát jelenthet a pedagógusoknak, amire reflektálniuk kell az intézményeknek. Nekik segít a Református Pedagógiai Intézet, amelynek igazgatóját, Szontagh Pált kérdeztük.

Mi hívta életre, és mi a célja a programnak?

Már az ukrajnai háború kitörése és az azt követő menekültválság kapcsán is sok kezdeményezésünk volt arra vonatkozóan, hogyan tudjuk az iskolákban dolgozó pedagógusokat mentálisan és szakmailag is felkészíteni erre az új helyzetre. A menekült-, illetve a háborús válság pedagógiai vonatkozása nem áll meg ott, hogy megpróbáljuk integrálni a menekült gyermekeket, hiszen mindez hatással van azokra a gyerekekre és mindennapjaikra is, akiknek az iskolája befogadta őket. A református iskolák jelentős része Kelet-Magyarországon van, ezek a plusz feladatok folyamatos mentális, lelki, szervezési problémát jelenthetnek a számukra, amelyekre reflektálniuk kell. A háború kirobbanása óta kerestük azokat az eszközöket és fórumokat, ahol segíteni tudunk. Ez a szándék találkozott a Magyar Református Szeretetszolgálat (MRSZ) tevékenységével és az UNICEF elképzelésével. A Református Pedagógiai Intézet (RPI) az MRSZ felkérésére dolgozta ki a projekttervet, célunk, hogy a hazai hátrányos helyzetű, valamint az ukrán menekült gyermekeket, fiatalokat és gondviselőiket támogassuk nemcsak adományokkal, hanem fejlesztő foglalkozásokkal és oktatási integrációjukkal.

szontagh-pal-foto-sebestyen-laszlo

Szontagh Pál

Fotó: Sebestyén László

Hol tart most a projekt, mikor ér véget?

Az év elején kezdődött a program, először felmértük, milyen segítségre lenne szüksége az iskoláknak, már kész a részletes ütemtervünk. Most úgy látjuk, ezerötszáz-kétezer között lesz azon pedagógusok száma, akik részt tudnak venni a képzéseinken, amelyek közül néhány már el is indult, de a többségüket június és szeptember között tartjuk. A program az év végéig tart, de a kidolgozott képzések utána is elérhetők lesznek a református köznevelés számára.

Az igényfelmérés után tizenkét képzést állított össze és dolgozott ki az RPI, közülük több is a pedagógus mentális egészségével, stressztűrő képességével kapcsolatos, valamint több foglalkozik a közösségépítéssel, a multikulturális neveléssel, a kommunikációval.

Ha a pedagógus mentális egészsége nincs rendben, akkor valószínűleg a rábízott gyerekeké sincs, és fordítva: a gyerekek lelki ellenálló vagy stressztűrő képességére is jó hatással lesz, ha a tanáruk részt vesz a lelki ellenálló képességet fejlesztő vagy stresszmenedzsmentről szóló képzéseinken. Az iskolának valamiféle biztonságos szigetet kell nyújtania a diákoknak, ennek elérését segítik a multikulturális nevelésről, a kommunikációról, a közösségépítésről szóló képzéseink.

Melyek a legnépszerűbb képzések a tizenkettő közül?

A két legnagyobb sláger a Szeretetnyelvek a pedagógiában és a Stresszmenedzsment pedagógusoknak című képzésünk.

Mennyire református szemléletűek az RPI képzései ebben a projektben?

Az igazság az, hogy nem tudunk kibújni a bőrünkből: az egyházi iskolákban kifejezetten alapozunk a közös lelki, világnézeti beállítódásra, de törekedtünk arra, hogy eljuthassanak a képzések más fenntartásban álló intézményekbe is.

Szülő–tanár szövetség

A program részeként az RPI szakértői kidolgozták a szülők és a tanárok közötti szövetség modellértékű koncepciótervét. Szontagh Pál szerint az iskolával kapcsolatban bármilyen szempontból tartózkodó vagy bizalmatlan családok gyerekeivel nem lehet másképp pedagógiai eredményt elérni, csak ha bizalmi hálót vonunk köréjük a szülői házzal együttműködve. Ehhez pedig az kell, hogy figyelembe vegyék a gyermekek hátterét is. – Szülő és család nélkül nincs gyermeknevelés – állítja az igazgató, aki szerint a hátrányos helyzetű és a menekült gyerekek esetében az iskolának kell a hidat megépítenie a család felé.

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!