Stressz, szorongás, félelem, elbizonytalanodás – a diákok többsége ezekre a szavakra asszociál, ha szóba kerül az érettségi. A felkészülés azonban nemcsak a tudás megszerzéséről szól, hanem a lelki felkészülésről is, amely segíthet megbirkózni a vizsgák előtti kihívásokkal. A Rózsakerti Demjén István Református Általános Iskola és Gimnázium iskolalelkészével, Szőgyényi-Kovács Henriettával és az iskola végzős tanulójával, Máthé Imola Petrával beszélgettünk arról, hogyan támogathatja hitünk a stressz kezelését és az érettségi előtt a tanulási időszakot.

Szőgyényi-Kovács Henrietta iskolalelkész, hitoktató és diákja, Máthé Imola Petra
Imola elkötelezett, ambiciózus és szorgalmas diák, ám a közelgő érettségi az ő életébe is bizonytalanságot hozott, és felborította a lelki egyensúlyát. Ez a hullámvölgyekkel teli időszak nemcsak a jól megszervezett mindennapjait, hanem a bioritmusát is megzavarta. Volt, hogy a tanulás miatt esténként nem tudott rendesen aludni, és ez rányomta bélyegét az egész napjára. A kialvatlanság miatt nehezebben koncentrált az órákon, és a szabadidejét is egyre inkább a felkészülés töltötte ki, ami lelkileg és fizikailag is kimerítette. Mégis, ebben a megterhelő időszakban igyekezett megtalálni azokat a kapaszkodókat, amelyek átlendíthetik a nehézségeken.
Elmondása szerint, ami segíti őt, az az időbeosztás és az ahhoz való ragaszkodás. Ennek köszönhetően marad ideje magára, a családjával is tölthet minőségi időt, miközben a tanulásban is eredményes. Úgy véli, hogy a fiatalok sok időt pazarolnak el a közösségi média felületein, és neki is nehézséget okoz, hogy ellenálljon a kísértésnek. – Fontos tisztában lennünk azzal, hogy az agyunk befogadóképessége véges, a testi és lelki feltöltődésre is figyelmet kell szakítanunk – állítja Imola. A testmozgás is fontos része az életének, mivel évek óta balettórákra jár, ami segíti a rendszeres, kiegyensúlyozott mindennapok megteremtését. Tudatosan figyel arra, hogy a nehézségek közben megőrizze a lelki békéjét – ebben pedig Istenhez fordul segítségért.

Máthé Imola szerint az időbeosztás sokat segít neki, és ezt másoknak is szívből ajánlja
Az egyetemre jelentkezés előtt elbizonytalanodott, nem tudta, merre induljon, még a saját tudásában is kételkedett. Szerencsésnek érzi magát, hogy ezt a terhet megoszthatta a Mindenhatóval; a hosszú imádság és a vele folytatott beszélgetés megnyugtatta őt. – Az ő kezében vagyok, és ez bátorít – mondta reménnyel teli szemekkel. – De ezt nem úgy kell érteni, hogy elvárom, hogy Isten majd olyan feladatlapot tesz elém, ami a legkönnyebb lesz számomra – teszi hozzá. Imola tisztában van vele, hogy a sikerhez keményen meg kell dolgoznia: mindent megtesz azért, hogy maximálisan felkészüljön és kihozza magából a legtöbbet a megméretés előtt. Isten iránymutatása erőt ad neki a nehéz pillanatokban is, hiszen tudja, hogy bármikor hozzá fordulhat. Úgy érzi, a mindennapi imádság és a csendes elmélyülés nemcsak megnyugvást hoz számára, hanem segít abban, hogy tisztábban lássa a céljait és kitartó maradjon a felkészülés során. A diáklány a megpróbáltatásokban mindig előveszi a kedvenc bibliai igeszakaszát:
Ne félj, mert én veled vagyok, ne csüggedj, mert én vagyok Istened! Megerősítelek, meg is segítelek, sőt győzelmes jobbommal támogatlak. (Ézs 41,10)

Családja és barátai mellett az iskola lelkésze és hitoktatója az, akit megkeres a nehézségeivel. Már a beszélgetésünk elején feltűnt a kettőjük közötti bensőséges kapcsolat. Az interjú során Imola többször is ránézett Szőgyényi-Kovács Henriettára, keresve a támogatását, amire a lelkész bólintásokkal és megnyugtató gesztusokkal reagált. A lelkésznő jelenléte láthatóan megnyugtató volt Imolának. Ez a szoros kötelék nemcsak a hitbéli útmutatásban nyilvánul meg, hanem abban is, hogy a diáklány tudja: mindig van valaki, akihez fordulhat, ha kételyek vagy félelmek gyötrik. Henrietta folyamatosan figyelemmel és szeretettel kíséri a fiatalok útját, segítve őket abban, hogy megtalálják a belső békéjüket a legnehezebb időszakokban is. Elmondása szerint minden a kapcsolatépítésnél kezdődik, hiszen csak akkor lehet igazán segíteni, ha van, aki igazán meghallgat.
– Volt olyan, hogy beálltam csocsózni a tanulókkal, és közben beszélgettünk. Hiszem, hogy ha nyitott vagyok feléjük, kialakul a kölcsönös bizalom – hangsúlyozza. Szerinte a bizalmon túl a hitelesség is elengedhetetlen. Úgy véli, ez abban is megmutatkozik, hogy ő maga is megosztja a diákokkal a mindennapi küzdelmeit és nehézségeit, hogy érezzék, nincsenek egyedül. Az elfogadás szintén kulcsszerepet játszik a jó kapcsolat kialakításában, még akkor is, ha nem mindig ért egyet a fiatal felnőttek álláspontjával. Fontos számára, hogy éreztesse: olyannak fogadja el őket, amilyenek. – Minden diák egyedi és különleges, és ezt nekik is érezniük kell. Látniuk kell a jó tulajdonságaikat, amelyekbe kapaszkodhatnak, nemcsak a továbbtanulásban, hanem az életben is – fűzi hozzá az iskolalelkész, aki szerint a pozitív visszajelzés alapvető.

Szőgyényi-Kovács Henrietta nem tanácsokat ad, inkább támaszt nyújt, segítve a tanulókat abban, hogy maguk találják meg a válaszokat
Kérdésekkel tárja fel nekik a lehetőségeket, miközben ösztönzi őket, hogy önállóan hozzák meg a döntéseiket. A hittanórákon például egy játékos feladattal mérte fel, mennyire szoronganak az érettségivel kapcsolatban. Az iskolában végzett munkáját egy mentálhigiénés munkacsoport is segíti, amelyhez a tanulók bizalommal fordulhatnak, ha támogatásra van szükségük. Az egyéni beszélgetések iránti igény óriási. A tanulók rendszeresen konzultálnak vele vagy az osztályfőnökükkel, aki egyenként beszéli át minden diákjával a továbbtanulási célokat. Henrietta csupán két éve tanít és szolgál az iskolában, ennek ellenére Imola többször is mert segítséget, iránymutatást kérni tőle. – Fantasztikus pedagógus, beszélgetéseinkben otthont találtam és önbizalmat kaptam – teszi hozzá a lány, miközben csodálattal tekint tanárára.

Imola és Henrietta is egyöntetűen azt tanácsolják azoknak, akik hasonló lelki nehézségekkel küzdenek: az érettségi nem olyan meghatározó, mint amilyennek sokan gondolják. Meg lehet csinálni, és ha esetleg nem úgy sikerül, ahogy terveztük, akkor sem dől össze a világ. Amit minden tanulónak üzennek: nem az eredményeink határoznak meg minket, hanem az út, amelyen járunk.