Újra itt a digitális oktatás

Nem érte felkészületlenül a református intézményeket, hogy november 11. óta a középiskolák az egész országban átálltak a távoktatásra. Mi lesz az általános iskolákkal? Papp Kornéllal, a Zsinati Oktatási Iroda vezetőjével beszélgetünk a vírus által érintett református iskolákról, valamint az aktuális kérdésekről.

A járvány mennyire érintette a református intézményeket? Sok a beteg?

Sajnos egy makói pedagóguskollégánk váratlanul elhunyt a koronavírus miatt. Ennek feldolgozása nehéz pedagógiai kérdés, amellyel nemcsak a hittanoktatóknak, lelkésznek, hanem az egész nevelőtestületnek feladata van a Kálvin Téri Református Általános Iskolában. A gyerekeknek jogosan vannak kérdéseik, hiszen tanáruk halála értelmetlen volt, a vírus ledöntötte az amúgy életerős embert. Úgy tekintek rá, mint aki életét áldozta, pedig nincs háború; nem a nemzetért vagy a hitért küzdünk, hanem egy láthatatlan vírussal hadakozunk.

Üres tanterem

Fotó: Kapás Csilla

Kunszentmiklóson még októberben bezárt a református iskola egy hétre, mert tizenhét pedagógus megfertőződött. A Tatai Református Gimnáziumban és a Balatonfüredi Református Általános Iskolában már korábban digitális munkarendre kellett átállni egy időre. A Baár–Madas Református Gimnáziumban egy osztályban kellett digitális munkarendet bevezetni, ahogy a Debreceni Református Kollégium Dóczy Gimnáziumában és még több más helyen is.

Kell arra készülni, hogy távoktatás lesz az általános iskolákban is?

Szerintem ez a virológus szakemberek döntése lesz, nem az igazgatóké vagy a politikusoké. Most is fennáll, hogy ha egy osztályban több tanuló elkapja a vírust, akkor az Operatív Törzs dönthet úgy, a köznevelési államtitkáron keresztül, hogy az adott osztály digitális tanrendben folytassa a tanulást. Ha tovább romlana a járványhelyzet, nem sikerül ellaposítani a görbét, akkor az 5-8. évfolyamokat is érintheti a digitális munkarend.

Az új rendelkezések szerint ezentúl minden héten tesztelik a tanárokat. Az állami iskolákban dolgozó hittanoktatókat is tesztelik majd?

A minisztérium már elkérte a hittanoktatóink létszámát – ahogy a katolikus és az evangélikus egyháztól is –, így kalkulálva szerzik be a teszteket, hogy a hittanoktatókat is le tudják tesztelni. Ha már állami iskolák: hittanóra most sem maradhat el a veszélyhelyzetre hivatkozva, a hittan ugyanolyan tárgy, mint a többi.

pappkornel.jpg

Fotó: Sebestyén László

Mi a különbség a jelenlegi digitális munkarend és a tavaszi között?

A mostani szabályozás lehetővé teszi, hogy a tanárok maximum tízfős csoportokban találkozhassanak a diákokkal, ha ezt a pedagógus indokoltnak tartja. Ez lehet egyéni fejlesztés, szintfelmérés, de gyakorlati óra is. Gondoljunk bele: vannak művészeti iskoláink, ahol hangszeres oktatás zajlik, vannak szakgimnáziumaink, ahol szintén nélkülözhetetlen a gyakorlat. Lehet számonkérés miatt is személyesen találkozni, hiszen ez segít feloldani azt a bizonytalanságot, amit tavasszal átéltek a tanáraink: nem mindig lehetett eldönteni, hogy a beadott produktum valóban önálló munka-e.

Egyeztetett a Köznevelésért Felelős Államtitkárság a Zsinati Oktatási Irodával, mielőtt meghozták ezeket a járványügyi döntéseket?

Nem, már korábban megszűnt az oktatásért felelős koronavírus-akciócsoport, melynek tagja voltam. Viszont a hozzám befutó kérdések alapján mindig összeállítok egy problémalistát, azt továbbítom az illetékes államtitkárságnak, és a miniszteri határozatban már visszaköszöntek az ezekre reagáló módosítások. Így, ha személyesen nem is egyeztettünk, de örülök, hogy jelezhettük a problémákat.

Órarend szerint tartsák meg az órákat

Papp Kornél azt javasolja a tanároknak, hogy órarend szerinti időpontban tartsák meg az óráikat, élő, videós kommunikációval. Tavasszal a pedagógusok sokszor hétvégén adtak ki feladatokat, ez például okozott feszültséget a családokban. Az irodavezető azt javasolja, tanuljanak a korábbi hibákból a tanárok, és időzítsék az üzeneteiket, a feladatokat az online felületen.