Tizenöt éves a Rozsnyói Református Alapiskola

 

Az iskola idén tizenötödik tanévét kezdte meg. Kovács Attila igazgatót az intézményről, sikereikről, programjaikról kérdezte a Felvidék.ma hírportál.


képHogyan alakult az iskola?

Az iskolaalapító presbitérium úgy döntött, hogy olyan iskolát alapít, amelynek a diákjait a Biblia zsinórmértéke szerint fogja nevelni, olyan diákokat szeretne kiművelni, akik a magyar kultúrát megőrzik, megbecsülik, illetve tudományokban, művészetekben elmélyedve megismerik múltunkat, s reményeink szerint meg is maradnak itt Rozsnyón.

Teljes szervezettségű református alapiskoláról van szó. Hány diák látogatja?

Jelen pillanatban 167 diákunk van, alsó tagozaton négy osztályt tudtunk nyitni, fölső tagozaton többen vagyunk. Sajnos elér bennünket is a demográfiai görbe. Nagy öröm számomra, hogy a kilencedik évfolyamban 35 tanulónk van, akik ebben az iskolaévben elballagnak.

Hogyan épül fel az Önök református iskolájában egy tanítási nap?

Ahogy említettem, mi szeretnénk, ha a diákjaink a Biblia zsinórmértéke szerint élnének, ezeket az ismereteket elsajátítanák. Reggel áhítattal kezdünk. Háromnegyed nyolckor a pedagógusok számára közös áhítatot tartunk, majd aztán az első óra elején öt percben Biblia-olvasással és szintén áhítattal, imádsággal kezdődik a diákjaink napja. Református iskola lévén kötelező a hittan, minden diákunk, katolikusok, reformátusok, evangélikusok a maguk felekezete szerint tartanak heti egy hittanórát. Aztán a nap ugyanígy közös áhítattal zárul.

Milyen szakkörökre lehet Önöknél jelentkezni?

Szakköreink rendkívül változatosak. Az alsó tagozaton elindítottuk az angol szakkört a kicsiknek, ami heti egy órában működik. Van kézműves-, furulya-, népi gyermekjátékok szakkör az alsó tagozaton. A felső tagozatunkon nagy büszkeségünk a néptánccsoportunk, amelyik Ulicsky Ibolya igazgatóhelyettes vezetésével működik. Ezenkívül van iskolai zenekarunk, amelyet Nyéki Miklós tiszteletes úr vezet. Működik angol-, német-, kézműves szakkörünk is.

Az iskola diákjai milyen versenyekbe kapcsolódnak be?

Igyekszünk a tehetséges tanulókat bekapcsolni mindennemű versenybe. Ez a tehetséggondozásnak az egyik színtere. Ebben az iskolai évben a Bíborpiros szép rózsa népzenei vetélkedőn szerepeltek a tanítványaink, és bronzsávos minősítéssel tértek haza Dunaszerdahelyről. Sportversenyekbe is bekapcsolódunk. Annak ellenére, hogy az iskolánk még tornateremmel nem rendelkezik, tájfutó versenyről járási ezüstérmesként tudtunk hazatérni. Előttünk állnak a következő félévben a matematikai versenyek, az anyanyelvi vetélkedők, a szavalóversenyek. Ezek mind olyan megmérettetések, ahol a tanulóink bizony országos első helyekkel térnek haza. Ezeken kívül szoktunk járni Magyarországra, Egerbe, Kazincbarcikára, ahonnan szintén díjazottként jönnek haza diákjaink.

Mely iskolákkal ápolnak testvérkapcsolatokat?

Kiemelt testvériskolánk a miskolc-diósgyőri, illetve a ceglédi református általános iskola, melyekkel aktív kapcsolatot tartunk fenn, ahogyan a hollandiai testvériskolánkkal is. Kapcsolatban vagyunk a váci többcélú oktatási intézménnyel, a Cházár András Általános Iskolával. Tudni kell, hogy Cházár András itt Rozsnyóhoz közel, Jólészen született, s ő alapította ezt a váci iskolát.

Részt vesznek-e nemzetközi projektekben?

Igen. Próbáltunk már bekapcsolódni a Comenius Programba is, de sajnos ott nem jártunk sikerrel. Azonban 2011 őszén bonyolítottuk a Visegrádi Négyek nevű találkozót a cseh, lengyel és magyarországi testvériskoláinkkal. A projekt neve "Híd a szomszédos népek történelmének és kultúrájának megismeréséhez" volt. A mi tanulóink a miskolc-diósgyőri gyerekekkel közösen töltöttek el egy hetet a külföldi iskolákban, ahogyan mi is fogadtuk a lengyel és cseh diákokat.

forrás: felvidek.ma

Kapcsolódó oldal:

Rozsnyói Református Alapiskola