Ingyen telefonszolgáltatás a lelkipásztoroknak és díjmentes beszélgetés egymás között minden reformátusnak: két olyan dolog, amit a RefoMobil telefonszolgáltató biztosítani tud az ügyfeleknek. A cég a református intézmények dolgozóinak és a gyülekezetek tagjainak igyekszik minél kedvezőbb tarifacsomagokat kínálni. Amiben pedig az egyháznak tud segítséget nyújtani, az az, hogy az igazán fontos ügyekben telekommunikációs támogatást ad, vagy épp értesíti az ügyfeleket.
Mivel foglalkozik egy református telefontársaság? Mi az a RefoMobil?
A RefoMobil a Magyarországi Református Egyház (MRE) dolgozóinak és elkötelezett tagjainak nyújt kedvezményes és egyedi mobiltelefon-szolgáltatást. Hivatalosan bejegyzett mobiltelefon-szolgáltatók vagyunk. Szakmai alapon működünk, de az MRE Zsinati Hivatalával együttműködve. Korábban a Magyar Telekommal magánszemélyek, egyházközségek és egyházmegyék külön-külön szerződtek, ám ennek sok hátránya volt. Nem lehetett tudni, hogy pontosan kik a szerződött tagok, és nem lehetett az egész közösséget összefogva tárgyalni a szolgáltatóval, ezért nem lehetett igazán jó árakat kiharcolni. Ráadásul az egyházban különböző helyeken rengeteg ember dolgozott azon, hogy az előfizetésekkel kapcsolatos ügyeket intézze. Ezért felmerült az ötlet, hogy jó volna egy új, jól működő konstrukciót létrehozni azzal a céllal, hogy mindenki, aki a református egyházat a munkájával támogatja, vagy valamelyik gyülekezetbe jár, olcsó és jó minőségű szolgáltatást kaphasson. Emellett fontos volt, hogy úgy kapjanak a felhasználók személyes ügyfélszolgálatot, hogy nem az egyháznak kell ezért munkatársakat fizetnie. Végezetül cél volt, hogy valamiféle egységet ki tudjunk alakítani, ami szükség esetén akár a mozgósításban is tud segíteni, hiszen most nyilvántartjuk, hogy ki az, aki lelkészi szolgálatot lát el, ki az, aki esetleg ifivezetőként dolgozik az egyházban stb. A fő feladatunk tehát két részből áll. Egyrészt, hogy jó minőségű és jó árú szolgáltatást tudjunk adni, a másik pedig az, hogy összetartsuk a közösséget.

Mennyi új ügyfelük van évente?
Volt egy erőteljesebb növekedésünk az elmúlt években. Talán azt tudnám mondani, hogy éves szinten 1500-2000 új taggal bővül a RefoMobil, ez most már az elmúlt éveknek a tendenciája alapján kijelenthető. De a célokat nem mindig konkrét létszámbővülésben fogalmazzuk meg. Nemrég például azt a célt tűztük ki, hogy minden aktív szolgálatot végző lelkész testvért vonjunk be ebbe a konstrukcióba. Most már közel nyolcszáz olyan lelkész van, aki a RefoMobil szolgáltatását használja. Egy kis büszkeséggel mondom, hogy a Zsinati Hivatallal közösen azt találtuk ki, hogy számukra teljesen ingyenes a korlátlan beszélgetés és az sms. Emellett a mobilinternet-szolgáltatást is jelképes áron kapják.
Ezt valaki fizeti helyettük?
Ezt alapvetően a RefoMobil finanszírozza.
Tehát kigazdálkodják?
Gyakorlatilag igen. Így a „nap végén” a lelkészek ingyen tudnak telefonálni.
Hogyan tudnak versenyképesek maradni?
Az árképzésben kicsit szembe megyünk az árral. A mobilszolgáltatói piacon egyre nagyobb csomagokat próbálnak eladni a kisebbeket megszüntetve. A nagy csomagok olcsónak tűnnek, de a többségnek nincs rá szüksége. A református felhasználók nagy része nem használja ki a korlátlanságot vagy a nagy kereteket. Ezért mi olyan kis tarifacsomagokat is kialakítottunk, amelyeket nagyon kedvező áron lehet igénybe venni. Igazából nem célunk versenyezni egyik nagy szolgáltatóval sem, főleg azért, mert az egyházban egy speciális körnek nyújtjuk ezt a szolgáltatást. De az látszik magából a növekedésből is, hogy sikerült vonzó tarifacsomagokat kialakítanunk.
Van saját hálózatuk?
Mi úgynevezett virtuális szolgáltatók vagyunk. Mi adjuk a szolgáltatást, mi működtetünk számos szükséges rendszert, van saját ügyfélszolgálatunk, pénzügyi osztályunk stb., de adótornyokat nem építettünk az országban. Itt jön be a Magyar Telekom a képbe, jelenleg ők biztosítják a hálózati infrastruktúrát a működéshez. Nyugat-Európában nagyon elterjedt ez a modell, de már itthon is egyre gyakoribb.
Kiket szólít meg a Refomobil, és ki lehet ügyfél?
A RefoMobil kifejezetten a református egyház elkötelezett tagjait szeretné megszólítani. Kétféleképpen lehet csatlakozni hozzánk. Az egyik, ha valaki egy református intézmény dolgozója. Tőle a csatlakozáshoz egy munkáltatói igazolást kérünk bemutatni. A másik lehetőség, ha valaki egy gyülekezetben aktív. Ebben az esetben lelkészi igazolással tud belépni. Más nem szükséges.
Azon túl, hogy szolgáltatóként jelen vannak, milyen más módokon veszik ki a részüket az egyházi közösségi életből?
Idén már harmadik alkalommal támogatjuk a Csillagpontot. Van, hogy a szervezéshez és lebonyolításhoz szükséges mobil eszközökkel, előfizetésekkel és ingyenes telefonszolgáltatással, de idén például a megfelelő vezetékes internet biztosításával is. Évek óta igyekszünk támogatni a Magyar Református Szeretetszolgálat értékes munkáját is. Volt, amikor mobiltelefon-készülékekkel, volt, amikor kedvezményes előfizetésekkel, karácsonykor pedig némi reklámmal, hírlevelünkben szoktuk ugyanis felhívni az összes RefoMobil-felhasználó figyelmét a szeretetszolgálat támogatására.
Van-e olyan csomag vagy kedvezmény, ami kifejezetten rászorulóknak szól?
Decemberben felajánlottunk a szeretetszolgálatnak egy olyan lehetőséget, hogy száz előfizetést adunk egy évre ingyen, és rájuk bíztuk, hogy válasszák ki ők az erre rászoruló családokat, akiknek nagy segítség lehet az, hogy a telefonszámlát nem kell fizetni. Ha beválik, valószínűleg jövőre is folytatjuk.

Említette a mozgósítás lehetőségét. Ezt nagyjából hogyan képzeljük el? Bárki megkeresheti önöket akár gyülekezeti szintű eseménnyel is?
Mivel a RefoMobil tagjairól tudjuk, hogy melyik intézményhez vagy gyülekezethez kapcsolódnak és milyen feladatot végeznek az egyházban, megvan a lehetőségünk, hogy bizonyos ügyekben megkeressük azokat, akiket az érint. Ugyanakkor fontos, hogy csak olyan ügyekkel és információkkal jelentkezzünk, ami nem terhes az embereknek, ami valóban fontos számukra, amit a szívükön viselnek. Mindezek miatt az ügyfeleinkkel mi kommunikálunk, és jelenleg csak olyan fontos ügyekben, amelyek az egész egyházat érintik. Erre egyébként több csatornát is használunk: elektronikus hírlevelek, telefonhívások és ritkán sms-üzenetek. Elképzelhető, hogy a jövőben ezeket a lehetőségeket több egyházi célra használjuk, de csak úgy, ha az a RefoMobil tagjait nem zavarja.
Milyen az országos lefedettségük? Jellemzően kik veszik igénybe a szolgáltatásukat?
Országosan kilencvenkilenc százalékos a hálózati lefedettségünk. Ebben kiváló partner számunkra a Magyar Telekom, mert az ország legjobb lefedettségével rendelkezik. Kelet-Magyarországról egyébként jóval több tagunk van, de ez természetes: ebben az országrészben jóval több református él. Az előfizetőinket tekintve eléggé vegyes a kép. Vannak nagyobb intézmények és szervezetek, akik használják a szolgáltatásunkat, ilyen például a már említett Magyar Református Szeretetszolgálat vagy a Bethesda Gyermekkórház, de a felhasználóink nagyrészt családok, akik több SIM-kártyát is használnak. Ők teszik ki a felhasználói kör nyolcvan százalékát. Talán ez az oka annak is, hogy magunkra alapvetően úgy gondolunk, hogy a református emberek és családok szolgáltatója vagyunk. Van sajnos olyan terület is, ahol a gyülekezetek egy része még más szolgáltatónál van. Ennek korábban hálózatilefedettség-okai voltak, és nehéz rajta változtatni.
Mi a helyzet a határon túli reformátusokkal? Nekik van-e lehetőségük csatlakozni, tudnak-e nekik megfelelő szolgáltatást nyújtani?
Alapvetően Magyarországon nyújtunk szolgáltatást. Emiatt a határon túli református testvérek csak magyar számhoz tudják használni a tőlünk kapott SIM-kártyát. Ezért jelenleg csak annak érdemes a határon túl a szolgáltatásunkat használni, aki EU-tagállamban él és többnyire olyan határ menti területen tartózkodik, ahol még a készüléke használni tudja a magyar hálózatot.
Miként kezelik a felmerülő problémákat? Hogyan működik az ügyfélszolgálatuk?
Saját ügyfélszolgálatot üzemeltetünk körülbelül tíz munkatárssal. Minket hívva nem egy robothanggal vagy mesterséges intelligenciával kell beszélgetni, hanem élő ügyintéző veszi fel a telefont és nyújt segítséget. Az egyik nagy büszkeségünk az, hogy az utolsó felmérésünk alapján kilencvenkilenc százalék fölé értékelték az ügyfelek a munkánkat. Általában legfeljebb húsz-harminc perc alatt megoldjuk a legtöbb problémát. Ugyanakkor fejlesztettünk egy online ügyfélszolgálati felületet is, ahol telefonhívás nélkül, akár éjszaka is lehetséges az ügyintézés. Továbbá dolgozunk azon, hogy az év végéig elinduljon egy szolgáltatás, aminek a segítségével egy sms elküldésével mindenki saját magának be tud kapcsolni bizonyos szolgáltatásokat (mobilinternet-keret növelése és a külföldi felhasználáshoz kapcsolódó szolgáltatások). Kifejezett célunk, hogy minél magasabb minőségű ügyfélszolgálatot biztosításunk.

Miért jó az, hogyha a reformátusok egy szolgáltatónál tömörülnek? Nem keltheti-e ez az elkülönülés látszatát?
Nem gondolom, hogy ennek rossz üzenete lenne, minden történelmi egyháznak van valamiféle mobilflottája, pont azért, mert így ingyen tudnak beszélni egymással az egyháztagok. A mi konstrukciónk annyiban más, hogy flotta helyett szolgáltatóként működni sokkal biztosabb, több jogot biztosít a tagoknak és kevésbé van az egyház kiszolgáltatva a szolgáltatócégeknek. El tudtuk például kerülni az elmúlt években a nagy szolgáltatók által alkalmazott inflációs áremelést, és nem emelkedtek a díjaink.
És mi lenne a célkitűzés? Mi az, amit a következő négy-öt évre terveznek?
Szeretnénk bővíteni a szolgáltatásink körét, hogy több kedvezményes szolgáltatást tudjunk adni az ügyfeleinknek. Bevezetünk egy új tarifacsomagot is, ami a fiatalokat célozza meg, tudniillik a nagy mobilnet-forgalmazás iránti igényüket. Továbbá fejleszteni szeretnénk a rendszereinket az ügyfélélmény javításáért. És persze van még rengeteg potenciális református ügyfelünk, őket is szeretnénk megszólítani és ezáltal további tagokkal bővülni.