Nikelszky Géza és a János vitéz mesevilága

Generációm, az ötvenes évek szülöttei Róna Emy illusztrációival ismerték meg Petőfi Sándor János vitézét. Jómagam az első változatot 1955 karácsonyára kaptam meg, hosszú, sóvárgó, kirakathoz zarándokló várakozás után, s fontos szerepe volt abban, hogy ne disszidáljunk, mert el sem tudtam képzelni az életet nagyszüleim, nagybátyám és a várva várt János vitéz nélkül. Amiért nagymamakoromban is hűségjutalomnak tekintem, hogy 1959. április 26-án a Pécsi Janus Pannonius Múzeumban egyike lehettem azoknak, akik először láthatták a Nikelszky család birtokában lévő, varázslatos Petőfi-illusztrációsorozatot. Ez a nagy művészi értékű gyűjtemény könyv, sőt album formájában csak 2005-ben jelent meg a Nikelszky (Jáky) unokáknak köszönhetően. A megnyitót maga a művész, Nikelszky Géza, sokunk Géza bácsija mondta, a bevezető előadást pedig anyám, Nemerey Éva művészettörténész.

János vitéz illusztráció 2023 március Reformátusok Lapja

Fotó: Reformátusok Lapja

Az 1877-ben Szatmárnémetiben született művész először a helybeli református gimnázium tanulója volt, 1892-től pedig Budapesten tanult, az Iparművészeti Iskolában, Székely Bertalan, Benczúr Gyula és Keleti Gusztáv keze alatt. Életében meghatározó volt a Münchenben töltött fél esztendő is, ott festészeti képzést Hollóssy Simontól és Iványi Grünwald Bélától kapott, iparművészetit Adolf Eschlétől. E kétirányú képzés ellenére Nikelszky költőnek indult, s 1931-ben belépett a Lovász Pál vezette nívós Janus Pannonius Irodalmi Társaságba. Számomra legkedvesebb és kifejezetten a János vitéz-festmények irányába mutató négy sora így hangzik egy kéziratban maradt költeményéből: „Te oázis a Szaharában! / Bár egy darab csinált világ vagy, / Jó volt mégis a kalitjában / szomorkodó dalos madárnak!” Egyszerűen azért, mert ezekben a költői képekben van népdalszerűség, tisztaság, a pásztorfiúból lett hűséges vitézhez és megkínzott árva lányból tündérkirálynővé vált Iluskájához ez a felfogás illik a legjobban. Nem csoda tehát, hogy maga Nikleszky Géza is munkássága csúcsának tekintette ezt az 1939-ben pécsi művészeti díjat is nyert alkotásfüzérét. Ez még akkor is fontos, ha tudjuk, hogy ötvenhárom éven át a pécsi Zsolnay-gyár művészeként dolgozott. Gyári feladatai mellett plein air festőként is jeleskedett.

Visszatérve a János vitéz-sorozathoz, épp 1959-ben, a Petőfi-kiállítás évében jelentette meg Pécsett A Zsolnay gyár művészete című könyvét. A Nikelszky-életmű és a Zsolnay-saga egyik neves kutatója, Merényi György így méltatta e „majd megszólaló”, drámai képeket: „A szecesszió világát is megidéző motívumok segítségével teremtett összhang jellemzi a János vitéz illusztrációit is. Költészet és képzőművészet fonódik meggyőző vizuális egységgé e költői sorozatában.” Az utóbbi megállapítással rímelnek az albumhoz színes és alapos nyitányt író Kovács Orsolya művészettörténész szavai: „A művész választása olyan képekre esett, amelyek alkalmasak a szecesszióból ismert motívumok felhasználására… Nikelszky Géza számára a képsorozat minden bizonnyal költészet és képzőművészet egyenrangú találkozását, szimbiózisát is jelentette...”

Két kép különösen bizonyítja ezt: az elsőn Kukorica Jancsi bárányaival és kutyája látható, meg az Iluskának szánt virágkoszorú, a másodikon – a kiválóan megválasztott lenti címlapképen – a „falu árvái” szegénységükben is királyian szépek, Jancsi úgy, mint a „pásztorok királya”, Iluska pedig a rózsakoszorúval.

Egy bizonyos: a 2023-as év születésnapos poétája, Petőfi Sándor nagyon szeretné ezeket a képeket!

A cikket elolvashatják a Reformátusok Lapjában is, amelyben további érdekes és értékes tartalmakat találnak. Keressék a templomokban és az újságárusoknál!