előző nap következő nap

„Akkor ezt mondtam: Íme, itt vagyok, amint a könyvtekercsben meg van írva rólam...” Zsid 10,1–18

1 Mivel a törvényben az eljövendő javak árnyéka van, de nem a mennyei dolgok képe, ezért azokkal az áldozatokkal, amelyeket évenként rendszeresen bemutatnak, sohasem tudják tökéletessé tenni az odajárulókat. 2 Különben megszűnt volna az áldozatok bemutatása, hiszen akik áldoztak, és egyszer megtisztultak, többé nem éreztek volna semmi bűntudatot. 3 De az áldozatok évről évre a bűnökre emlékeztetnek. 4 Mert lehetetlen, hogy bikák és bakok vére bűnöket töröljön el. 5 Ezért, amikor eljön a világba, így szól: „Áldozatot és ajándékot nem kívánsz, de testet alkottál nekem; 6 égő- és bűnért való áldozatban nem telik kedved. 7 Akkor ezt mondtam: Íme, itt vagyok, amint a könyvtekercsben meg van írva rólam, hogy teljesítsem akaratodat, Istenem." 8 Előbb azt mondta: „Áldozatokat és ajándékokat, égő- és bűnért való áldozatokat nem kívánsz, nem is kedvelsz" (ezeket a törvény szerint mutatják be), 9 de azután így szólt: „Íme, itt vagyok, hogy teljesítsem akaratodat." Megszünteti az elsőt, hogy helyébe állítsa a másodikat: 10 Isten akarata szentelt meg minket Jézus Krisztus testének feláldozása által egyszer s mindenkorra. 11 Minden pap naponként szolgálatba áll, és sokszor mutatja be ugyanazokat az áldozatokat, amelyek sohasem képesek bűnöket eltörölni. 12 Ő ellenben, miután egyetlen áldozatot mutatott be a bűnökért, örökre Isten jobbjára ült, 13 és ott várja, hogy ellenségei zsámolyul vettessenek lába alá. 14 Mert egyetlen áldozattal örökre tökéletessé tette a megszentelteket. 15 De bizonyságot tesz nekünk a Szentlélek is, mert miután ezt mondja: 16 „Ez az a szövetség, amelyet kötök velük ama napok múltán – így szól az Úr –: Törvényemet szívükbe adom, és elméjükbe írom, 17 bűneikről és gonoszságaikról pedig többé nem emlékezem meg." 18 Ahol pedig bűnbocsánat van, ott nincs többé bűnért bemutatott áldozat.

„Akkor ezt mondtam: Íme, itt vagyok, amint a könyvtekercsben meg van írva rólam..." (7). Nem előzmények nélkül jelenik meg a tökéletes főpap, hogy felajánlja a mindenki megszentelésére egyszer és mindenkorra elégséges áldozatot (10). Kezdetben még csak ígéret ez a Biblia könyveiben megírva (Zsolt 40,8), de karácsonykor megszületik a gyermek, hogy az Atyával mindhalálig kapcsolatban maradó teljes életével bemutassa a tökéletes áldozatot, és a harmadik napon így szóljon: „Íme, itt vagyok!"

RÉ 321 MRÉ 196

„…ne hordjatok ki és ne vigyetek be terhet … szombaton!” (Jeremiás 17,14–27) Jeremiás 17,14–27

(21) „…ne hordjatok ki és ne vigyetek be terhet … szombaton!” (Jeremiás 17,14–27)

A próféta a NYUGALOM NAPJÁNAK MEGSZENTELÉSÉRE hívja fel népe figyelmét.

– 1. Isten népe ezzel láthatóan is fejezze ki szövetségi hűségét Urához (19–20). Az Úr pedig gazdagon megjutalmazza azokat, akik megtartják parancsait 25–26). De ha Isten népe, őseikhez hasonlóan nem engedelmeskedik parancsainak, az ítélet tüze emészti meg őket (27).

– 2. Fordítsuk le mindezt az Újszövetség nyelvére. Isten előtt leteheted a terheket, megállhatsz, megpihenhetsz, erőt gyűjthetsz. Sőt, rendszeresen le kell tenned a terheidet, mert abba belehalhatsz. De egyáltalán nem mindegy, hogy egy nyári hétvégén, netán egy görbe estén próbálkozol meg ezzel, vagy pedig életed Ura elé járulsz.

– 3. Rólad is szó van itt! De soha nem rólad van szó elsőként. Isten ügyéről van itt szó mindenekelőtt, aki arra méltatta népét, benne téged is, hogy a nyugalom napjának megszentelésével, a látható egyház istentiszteletén való megjelenéseddel, a gyülekezetben való hitbeli épüléseddel Jézus Krisztus ügyét láttathatod, hirdetheted, megvallhatod! Ez személyes életedben is áldássá lesz.

___

(21) „…ne hordjatok ki és ne vigyetek be terhet … szombaton!” (Jeremiás 17,14–27)

A próféta a NYUGALOM NAPJÁNAK MEGSZENTELÉSÉRE hívja fel népe figyelmét, Jeruzsálem városának nagy forgalmú kapuiban.

 

– 1. Isten népe ezzel láthatóan is fejezze ki szövetségi hűségét Urához (19–20).

Az Úr pedig gazdagon megjutalmazza azokat, akik megtartják parancsait 25–26).

Akkor Jeruzsálem lakói mindig a városukban lakhatnak (25), zavartalan lesz a templomi áldozat, Isten népe pedig az országában élhet, azt benépesíthetik (26), és az idegen, hódító királyok messze elkerülik őket (25).

De ha Isten népe, őseikhez hasonlóan nem engedelmeskedik Ura parancsainak, akkor az ítélet tüze emészti meg őket (27).

Az ószövetségi megfogalmazás egyértelmű.

 

– 2. Fordítsuk le mindezt az Újszövetség nyelvére.

Isten előtt leteheted a terheket, megállhatsz, megpihenhetsz, erőt gyűjthetsz.

Sőt, rendszeresen le kell tenni a terheidet, mert abba belehalhatsz.

De egyáltalán nem mindegy, hogy egy nyári hétvégén, netán egy görbe estén próbálkozol meg ezzel, vagy pedig a nyugalom napján életed Ura elé járulsz.

Az Úrnál van egyedül „nyugalom”, amely nem tétlenség, végképp nem megsemmisülés, hanem Őt dicsérő élet, örök „boldogság”, üdvösség.

 

– 3. Rólad is szó van itt! De soha nem rólad van szó elsőként.

Isten ügyéről van itt szó mindenekelőtt, aki arra méltatta népét, benne téged is, hogy a nyugalom napjának megszentelésével, a látható egyház istentiszteletén való megjelenéseddel, a gyülekezetben való hitbeli épüléseddel Jézus Krisztus ügyét láttathatod, hirdetheted, megvallhatod!

Ez személyes életedben is áldássá lesz.