„Hit nélkül pedig senki sem lehet kedves Isten előtt...” Zsid 11,1–7
„Hit nélkül pedig senki sem lehet kedves Isten előtt..." (6). A hit a vágyakozásból születik. „Isten után szomjazik lelkem, az élő Isten után..." (Zsolt 42). Ez a vágyakozás bizalommá erősödik. Ábel, Énók, Nóé, mind a maguk sajátos útján törekedtek Isten felé. Közös bennük a példa, hogy ki lehet tartani a bizalomban akár egy életen át is. Akkor is, ha a környező világ nem segít, sőt akadályoz minket ebben.
RÉ 324 MRÉ 202
„…hogy más csapásokon járjanak…” (Jeremiás 18,13–23) Jeremiás 18,13–23
(15) „…hogy más csapásokon járjanak…” (Jeremiás 18,13–23)
Az ember alapvető természete: PARÁZNA. Mindig érdekesebb az ősi ösvény helyett az új, ismeretlen, „idegen csapás”.
– 1. Az ember, Isten nélkül: parázna. Persze a társadalmi szerepeinkben „ügyesen” megéljük parázna természetünket, de még az egyházon belül is „bevált és elfogadott” módszereink vannak erre.
– 2. Isten Igéje ennek veszélyére figyelmeztet bennünket. Isten népe is elhagyta Urát, miközben nem tartotta magát hűtlennek, hiszen bemutatta áldozatait a templomban; – „működött” az istentisztelet, és mellette sok minden más is.
– 3. A helyzet azóta csak rosszabb lett: – mert ma már nem is titkoljuk a hűtlenségünket, sem emberek, sem az élő Isten kapcsán; – sőt, nem tartjuk a hűtlenséget bűnnek; – hiszen szabadok vagyunk. Elevenen tapasztaljuk mindezt manapság (13–15).
– 4. Közben azonban iszonyatos pusztává lesz körülöttünk minden (16–17).
– 5. Jeremiás az Úrhoz fordult sokféle kétségbeesésében, és noha ez az imádság tele van gyarló emberi indulattal, mégis van remény addig, amíg az ember nem a hátát, hanem „leborult alakját” mutatja Istenének (19–23).
___
Hozzáfűzés az igemagyarázathoz
– 4. Közben azonban iszonyatos pusztává lesz körülöttünk minden (16–17).
Itt az Úr prófétája kerül életveszélybe, aki ennek az állapotnak halálos voltára figyelmeztet bennünket (18).
– 5. Jeremiás az Úrhoz fordult sokféle kétségbeesésében.
Noha ez az imádság tele van gyarló emberi indulattal; – mégis van remény addig, amíg az ember nem a hátát, hanem „leborult alakját” mutatja Istenének (19–23); – kérve, hogy Ura forduljon felé (17).
Van még remény és hűség?