„Amit tehát ti kezdettől fogva hallottatok, az maradjon meg bennetek!” 1Jn 2,18–29
Az előbbi szakaszban az ellenvilágról szólt, most arra figyelmeztet az apostol, hogy a Krisztushoz való hűségnek megvan a nagy belső próbája is, amit az „utolsó óra" kifejezéssel jelez. Antikrisztusokról beszél, azokról, akik elhagyták a testvéri közösséget, kiszakadtak azok közül, akik állhatatosan megmaradnak a kezdettől hallott és elfogadott ígéretben. A kiszakadásnak – emberileg szólva – sokféle oka lehet, de a lényeg előbb-utóbb mindig nyilvánvalóvá lesz: tagadják, hogy Jézus a Krisztus, a Megváltó (vö. 2Pt 1,1). Ez nem puszta lelepleződés, vagy valami félreértés tisztázódása, hanem nyílt tagadás; ezért használja róluk szólván az apostol ezt az erős kifejezést: ellenkrisztusok. Egyúttal szépen emlékeztet Krisztus megváltó szenvedésére is, az ő „órájára", amikor mindvégig szerette az övéit (Jn 13,1) – és jelzi, hogy az ellenkrisztus csak önmagát tudja és akarja szeretni. Az ellenkrisztus nem kapott felhatalmazást, „kenetet" az üdvvalóság ismeretére, ezért nem akar hálás istengyermek lenni, nem cselekszi az igazságot (1,6), nem árad át az életén Isten szeretete. A kenet szóval jelzi azt is, hogy Krisztus gyermekei a Szentlélek által részesednek Krisztus tiszteiben, papságában, prófétaságában és királyságában (vö. HK 31–32). És éppen itt, az utolsó órán mutatkozik meg mindez: ez a helytállás és a hűség ideje. Az utolsó óra minőséget, tartalmat jelöl. Ha az üdvösség ígéretére tekintünk, minden óránk „utolsó" és boldog idő, a mulandó év utolsó órája is.
RÉ 148 MRÉ 148
„…te mégis bíztattad ezt a népet, hazug módon!” (Jeremiás 28) Jeremiás 28
(15) „…te mégis bíztattad ezt a népet, hazug módon!” (Jeremiás 28)
A hamis prófétaság minden nyomorúsága előttünk áll ebben az igeszakaszban. A nép előtt Isten két prófétája, Jeremiás és Hananjá állnak egymással szemben, és egészen mást hirdetnek ugyanabban a nehéz történelmi helyzetben. Hananjá a közeli hazatérést, a mielőbbi isteni megoldást hirdeti (1–4). Jeremiás pedig, noha szívesen mondaná ugyanezt (5–9), mégsem tudja bíztatni a népet, mert Isten üzenete a távoli, és nem a közeli jövőbe helyezi a szabadulást (12–14). A nép teljesen megzavarodik. A hamis prófécia zavart kelt, hamisan bíztat, illúziókban ringat, kiszolgálja a hallgatóságot, a látványos eredményért. Hányszor lettünk mi is, mint egyház, hamis prófétává, igazodva a világ olcsó és mulandó elvárásaihoz, csak azért, hogy észrevegyenek minket, hogy többen figyeljenek ránk. Olyan gyakran hamis trükkökkel „szolgálunk”, „szépelgünk”, „jópofáskodunk”, „okoskodunk”; – noha szent komolysággal a ránk bízott Igét kellene hirdetnünk, minden hamis bíztatás nélkül, de a valóságos, krisztusi megoldás bizonyosságával. A szilveszteri mulatozás is hamis illúzió, menekülés a halál elől, mégis biztosan afelé menetelve. Jézus Krisztus győzte le a halált, Őrá figyeljünk, Őt kövessük!