„A test cselekedetei azonban nyilvánvalók... A Lélek gyümölcse pedig...” Gal 5,16–26
„A test cselekedetei azonban nyilvánvalók... A Lélek gyümölcse pedig..." (19.22). Pál szavai minősítenek: beszél a „test cselekedeteiről" és a „Lélek gyümölcséről". Lényeges a kettő közötti különbség. Mindkettő mögött hosszú a felsorolás, és az életminőséget is jellemzik. A test szerintiek tőlünk származnak, és az élet negatív tartományaiba vezetnek. Károsak és önpusztítók. A Lélek szerintiek a Krisztussal élt élet ajándékaiban részesítenek. Gyümölcstermő életünkkel másokat is éltetünk.
RÉ 213 MRÉ 306
„De galambom csak egy van…” (Énekek 6) Énekek 6
(9) „De galambom csak egy van…” (Énekek 6)
Láthatjuk tehát, hogy a házasságban könnyen ELVESZÍTHETJÜK EGYMÁST. Így van ez ma is. De nem jól van így. Vegyük ezt észre, és kezdjük el keresni a másikat (1–3).
– 1. Találjuk meg újra azt az egyetlent, akivel az Úrban házassági szövetséget köthettünk! Még a korabeli, királyi háremek megemlítése is ezt az üzenetet erősíti, óriási kontrasztjával: mert kultúra ide és oda, Isten akarata egyértelmű, ami az ember számára is világos, hogy így szeretni, örökre, csak egyet, az egyetlent lehet, még ha sokakat is kívánna ez a gyarló, parázna test (8–10). Ma így mondják ezt, a fülem hallatára: – Sok jó nő van, meg sok jó pasi! – Mégis, csak egy lehet a tiéd!
– 2. Ennek az egyetlennek kifejezése az itt olvasható sok gyönyörűséges kép közül az, amikor a vőlegény, a „király”, legszebb kocsijába emeli a feleségét, abba, amely a királyi menet élén áll. Igen, a férj számára az első ember a felesége, őt kell felemelnie (11–12). Minden más ezután következik. Ezt a tényt még a saját gyerekeik sem írhatják felül.
– 3. Elevenedjen meg újra ez a szövetség egymás szépségének, fontosságának dicséretével (4–7). Igen, ezeket mondani is kell a másiknak, sokévtizedes házasság után is.