„ Tartsátok meg mindazokat a parancsokat, amelyeket ma parancsolok nektek!” 5Móz 27
Annyi mindennek állítunk emléket ebben a világban, de mi az számunkra, ami a törvény volt a zsidóságnak; mi emlékeztet minket Isten örök és változhatatlan akaratára? Szembesülünk-e azzal, hogy Isten mit vár tőlünk? Ezek nem tét nélküli gondolatok. Következményei vannak az Istennel való kapcsolatunkra nézve. Ha élő kapcsolatban vagyunk a mi Urunkkal, akkor áldás kísér minket, akármerre megyünk. Ha azonban elfeledkezünk Istenünk akaratáról pillanatnyi haszonlesésünkben, akkor az Istennel való közösségünk megszűnik, az áldás eltűnik, és nem marad más, csak az átok.
RÉ 171 MRÉ 354
„Ettek és jóllaktak…” (Márk 8,1–10) Márk 8,1–10
(8) „Ettek és jóllaktak…” (Márk 8,1–10)
A két történet – az ötezrek és a négyezrek – közötti KÜLÖNBSÉGEK FONTOS ÜZENETEKET EMELNEK KI.
– 1. Itt mindenben Jézus a kezdeményező, és végig a testet tápláló, testi ínségen könyörülő kenyércsodán van a hangsúly. Itt nincs tanítás, mint az ötezrek megvendégelésénél (6,36). Amikor valaki éhes, szomjas, fáradt, beteg, testileg gyötrődik, akkor egy ponton túl nem tanításra van szükség, hanem konkrét segítségre: jó szóra, a segítő szeretetre, a testi szükséget enyhítő irgalomra. Ugyanakkor nagy kegyelem, ha valaki a tanítást már a testi nyomorúság előtt megkapta, mert az így bizonyossága, mennyei ereje lehet a szükség idején (1–2).
– 2. Külön hangsúlyozza itt az Ige, hogy Jézus azokra is gondolt, akik messziről jöttek. Jézus nemcsak a közeliek, hanem a távoliak, a pogányok megváltója is, ahogy ezt Márk kiemelten hangsúlyozza, több alkalommal is (Efezus 2,17). Jézus Krisztus nemcsak azokért jött, akik láthatóan közel lehetnek az Úrhoz, akik jelen vannak a látható egyházban, akik szolgálnak, akik tökéletesen tudják a „leckét”, a maguk kegyességi köreinek megfelelően; – hanem másokért is. Azokért is jött az Úr, akikre mi soha nem gondolnánk (3).
– 3. Vannak még egyéb különbségek is a két történet között (4–9). Itt a kenyerek száma hét; az elején nincs szó halakról, azok később, külön kerülnek elő; a maradék kosarak száma is hét. Itt négyezren, amott ötezren vannak… Más esemény ez, mint az ötezreké. Sok a testi ínség, sokszor kell a konkrét segítség, isteni hatalommal és emberi eszközökkel.
– 4. Mindegyik történet fő üzenete azonban ugyanaz: Jézus Krisztus a megváltó, aki testi és lelki szabadítója, közelieknek és távoliaknak, minden népnek egyaránt. Fontos a testi ínség enyhítése, de többre van szükség (Lukács 12,23), amire a mi Urunk tanítása is mutat, amit az utolsó vacsorán is hangsúlyozott: „miérettünk megtöretett…” (14,22), hogy soha többé meg ne éhezzünk (János 6,35).