„...más isteneket tiszteltetek” Bír 10
„...más isteneket tiszteltetek" (13). Ezek ma értéktelen kabalák és szerencsét hozó tárgyak, melyek kiszorítják Istent az ember életéből, és elfoglalják a helyét. Kálvin szerint az ember elméje szüntelen „bálványt készítő műhely" (Inst. 1.11.8). Hagyjuk, hogy Isten leleplezze bennünk, kiben és miben bízunk jobban, mint őbenne.
RÉ 10 MRÉ 10
„Ekkor valamennyien elhagyták őt és elfutottak.” (Márk 14,43–52) Márk 14,43–52
(50) „Ekkor valamennyien elhagyták őt és elfutottak.” (Márk 14,43–52)
ELHAGYATOTTAN?
– 1. Beteljesedett Jézus szava, mert a tanítványok közül valamennyien elhagyták Őt és elfutottak (27). Nemcsak a tanítványok hagyták el, hanem mindenki. Márknál különösen hangsúlyos, hogy Jézus mindenkitől elhagyatottan, egyedül szenved.
– 2. Valójában nem Jézus elhagyatott, hanem az ember. Jézus elfogatásának jelenete, annak minden eleme erről beszél. A Nagytanács, vallásossággal leplezett, hatalomféltő ügyeskedésében, Jézust politikai lázadónak állítja be, és a „sokaságnak” nevezett rendőrségükkel, a templomőrséggel indul egyetlen ember ellen (43). Mérhetetlen elhagyatottság ez, amely kardokkal, botokkal, erőszakkal ragaszkodik hatalmához. Júdás árulása rettenetes elhagyatottság, amely a tisztelet és hódolat csókjával árulja el Mesterét (44–45). Elhagyatottak a félelmükben menekülő, hitükben megingó, megbotránkozó tanítványok (50). Elhagyatott a karddal másikra lecsapó „valaki” (47). Sem a hatalom, sem a sokaság, sem a tanítványok nem urai a helyzetnek, amazok még leplezhetik ezt, emezek már nem. Halálosan elhagyatottak vagyunk, hiába akarjuk uralni a helyzetet, egy idő után csődöt mondunk.
– 3. Jézus az, aki ugyan a legelhagyatottabb ebben a helyzetben, a kereszten mindenek felett azzá lesz (15,34), és mégis Ő Ura a helyzetnek (48–49). Ő az Úr, aki átélte, megjárta, elhordozta a mi elhagyatottságunkat, és isteni hatalmával kihozott bennünket abból.