„...fiam, erősödjél meg a kegyelemben...” 2Tim 2,1–13
Ha Jézus Krisztusé lett az életünk, akkor kiképzés, erőnléti edzés vár ránk: „...fiam, erősödjél meg a kegyelemben..." (2). Timóteust és minket is erre ösztönözhetnek a mindennapi élet példái: a harcos terhelése akár a szenvedésig (3), hogy győzzön; a versenyző trenírozása, hogy nyerjen (5), a földműves állhatatosságra nevelése, hogy a termésből részesüljön (6). Pál példát ad és célt mutat. Bilincsek között vallja: „...mindent elviselek, a választottakért, hogy ők is elnyerjék a Krisztus Jézusban való üdvösséget..." (10).– Vajon mi, 21. századi keresztyének teszünk-e valamit a választottakért?
RÉ 305 MRÉ 176
„Egészen beteg már a fej…” (Ézsaiás 1,1–9) Ézsaiás 1,1–9
(5) „Egészen beteg már a fej…” (Ézsaiás 1,1–9)
A TELJES PUSZTULÁS…
– 1. Ézsaiás működésekor az északi országrész (Izráel) utolsó éveit élte, hiszen Kr. e. 722-ben elesett az asszírok támadásakor, akik az egész szír–palesztin területet meg akarták hódítani. A déli országrész, Júda, Kr. e. 586-ban esett el, de az asszírok már Kr. e. 701-ben megtámadták Jeruzsálem városát. Ezt az időszakot tükrözi Ézsaiás próféta könyvének kezdete.
– 2. Pusztulás mindenütt. Halálosan beteg, sebekkel teli, összevert emberhez hasonlítja a prófécia ezt a nyomorúságos állapotot, ahol nincs segítség, gyógyítás, ellátás, enyhülés (5–6). Nemcsak az ember beteg, hanem az egyház, a világ is az. Ennek nyomán idegenné, pusztasággá lesz minden, mint a magára hagyott kunyhó a szőlőben (7–8). Üres templomok, katedrálisok, még üresebb életek… A kép önmagában riasztó.
– 3. De a kép többlete ennél még sokkal súlyosabb helyzetre mutat. A szenvedő beteg nem adja meg magát, hanem perlekedik, felesel, ellenkezik. A nyomorúság sem mindig visz közelebb az alázathoz, a hithez, az Úrhoz. A jólét végképp önhitté tesz, de a próbatétel sem formál át minden esetben; sőt, még inkább megkeményíthet (4–6).
– 4. A hit, az alázat: Isten kegyelmi ajándéka. Enélkül beteg a fej, gyenge a szív (5). Igen: értelmünk gőgös okosságunkban szűkölhet; szívünk önzően, gyalázkodóan, hitetlenül elgyengülhet. Találó, eleven a prófécia: az ökör ismeri a róla gondoskodó gazdáját, a szamár is urának jászlát; – és mi? Az ökör különb a „jóléti, okos, zseniális, de hitetlen társadalmaknál” (2–3). Ezzel a lelkülettel a pusztulás felé rohanunk. Elég volt a sok okos, tehetséges, de hitetlen és önző, önhitt, bajkeverő emberből.
Urunk, adj megtérést, könyörülj!